Forfatter Emne: “Nye gamle maskiner”  (Læst 6458 gange)

oleSV

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 94
“Nye gamle maskiner”
« Dato: Juli 27, 2020, 23:20:38 »
Jeg er lidt i tvivl om hvor jeg skal placere det her, men here goes.

Jeg ynder at se forskellige makers på YouTube, mange af dem er amerikanske og mange fremviser det ene vanvittige køb efter det andet “jeg gav 5000kr for min Colchester student”.
Ofte er det større eller mindre renoveringsprojekter, hvoraf nogen ser meget overkommelige ud, de gamle maskiner lader til at kunne tåle lidt overfladerust og bringes tilbage med knofedt.

Findes disse maskiner også i vores egen lille andedam? Jeg er ikke klar til at købe ind til værksted, men når jeg er kan jeg formentlig ikke bruge 15.000 på en drejebænk og det samme på en fræser. Men jeg kunne godt fyre noget knofedt af på en maskine der trænger til en kærlig hånd, men er mekanisk sund.

Jeg skylder at sige at jeg hverken har erfaring med metaldrejebænk eller fræser, men det er sekundært  :)

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: “Nye gamle maskiner”
« Svar #1 Dato: Juli 28, 2020, 11:41:50 »
Puha, det er et svært spørgsmål. :)
Der er jo masser af maskiner til 3-5000 fra et nedlagt smedeværksted som kan bruges som de er.
Personligt turde jeg ikke gå igang med sådan en restaurering uden at have adgang til maskiner til at fremstille dele på.
Mange af de gamle billige maskiner er jo totalt umulige at finde dele til, så dem skal du selv lave.
Tror det er ligesom med så mange andre ting, at man skal købe så dyrt som man har råd til, det ender tit (altid) med at blive dyrere end man regner med.

Jeg glæder mig da til at se hvad du finder af gammelt jern, og husk vi æææælsker billeder. :)

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

oleSV

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 94
Sv: “Nye gamle maskiner”
« Svar #2 Dato: Juli 28, 2020, 12:10:12 »
Hvor søger du efter de der masser af maskiner Søren? For jeg ser dem aldrig rigtigt synes jeg til de priser. Og de billige maskiner er jeg ikke synderligt interesseret i, jeg vil gerne have noget af en vis kvalitet, men har ikke råd til at købe tiptop :)

Problemet med de gamle kvalitets maskiner er jo så at de nogen gange er absurd store, så en drejebænk den anden dag med 1700mm plads til emner, rimelig overkill  ;D

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: “Nye gamle maskiner”
« Svar #3 Dato: Juli 28, 2020, 12:38:19 »
Ja, kigger jo flere forskellige steder. Gul og gratis, DBA.DK men Facebook er faktisk der hvor der er flest syns jeg.
Fornyligt var der en Svend Jackobsen kærvfræser til 1000, lille overskuelig maskine.

https://www.facebook.com/marketplace/item/736953103543621/

https://www.facebook.com/marketplace/item/1949134132060377/
« Senest Redigeret: Juli 28, 2020, 12:52:57 af Søren »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: “Nye gamle maskiner”
« Svar #4 Dato: Juli 28, 2020, 19:22:10 »

oleSV

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 94
Sv: “Nye gamle maskiner”
« Svar #5 Dato: Juli 28, 2020, 19:33:11 »
Nej hvor er den sød  ;D

Det ser ud til at den har fået tilføjet en fremføring, hvad er jeres bud? Er det til at skære gevind eller hvad er det for noget? Jeg har overhovedet ikke et sted til en drejebænk Lige nu, selvom den er meget lille den der, men det kunne alligevel godt være en smule fristende

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: “Nye gamle maskiner”
« Svar #6 Dato: Juli 28, 2020, 19:38:56 »
Ja, der er da monteret en slags tilspænding. Umiddelbart er der noget Proxxon over det?
Når du ikke bruger den kan den da stå under sofaen.  😄😄😄
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: “Nye gamle maskiner”
« Svar #7 Dato: Juli 28, 2020, 20:06:04 »
De runde stænger er ikke noget tilspænding men det er vangerne den er nemlig født med RUNDE vanger. :-\

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: “Nye gamle maskiner”
« Svar #8 Dato: Juli 28, 2020, 20:12:07 »
De runde stænger er ikke noget tilspænding men det er vangerne den er nemlig født med RUNDE vanger. :-\

Der sidder jo en elmotor i højre side, halvt inde i kassen, som har fået i spindlen i midten. :)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: “Nye gamle maskiner”
« Svar #9 Dato: Juli 28, 2020, 20:16:41 »
Her et billede af en der ligner.

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: “Nye gamle maskiner”
« Svar #11 Dato: Juli 28, 2020, 20:44:54 »
Nu skal man ikke købe for billigt. Det kommer der aldrig noget godt ud af Jeg vil mene at en 20 til 25000 kr. så er man rimlige godt kørende.

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: “Nye gamle maskiner”
« Svar #12 Dato: Juli 29, 2020, 13:53:34 »
først og fremmest skal man nok gøre sig klart at rust er jern der IKKE er der mere - dvs. det er ikke et spørgsmål om knofedt og en indsats - så er maskinen go' som ny :-\
rust fortæller en historie - (det er ikke et par rustne fingeraftryk på et håndhjul) - men er der  rust på spindelnæse, pinolrør og indv. konus, vanger og slæder - - -så løb!

Selv verdens bedst byggede værktøjsmaskine ka' knokles ned på meget kort tid hvis der sjuskes med smøringen - spørg sælger om han har smørekortet, hvis han bliver fjern i blikket, og maskinen ser "tør" ud - - -så løb!

Andre  tegn på mislighold gennem maskinens liv:  smadrede, skæve håndgreb og hjul, idiotkransen af huller på et boremaskine-plan (eller fræsemaskine >:() klassikeren med det manglende sæt bakker til centrerpatronen  - rivninger og lus i pinolrør eller spindel - - -overspændte stålholderskruer - nogen gange vegnet ud så man tror det er løgn >:( (hobbyfolk er slemme til at spænde som død og helvede)

Det kræver kort sagt lidt erfaring at købe brugt - eller en sagkyndig kammerat.


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: “Nye gamle maskiner”
« Svar #13 Dato: Juli 29, 2020, 14:44:30 »
Der er i min optik forskellige måder at købe maskiner på.

Enten er man super heldig..
- at kende nogen, som kender nogen.
- eller at sælger ikke aner en dyt om maskinens værdi.

Ellers så betaler man prisen for en god maskine.  (Nogle tror jo desværre at deres ting er forgyldt)
Oftest er det sidstnævnte der træder i kraft



Hans skriver at en maskine skal koste X-antal kr for at den er noget værd..
Sådan kan man i min optik ikke stille det op.. 
Køber du privat så er det for de fleste maskiner i den dyre ende. Er det hos en forhandler, så er det i den billige ende. Og så er der oftest 'gamle' maskiner
(20~25k)

Jeg er sikker på at jeg har handlet bedre ind end at han har trods min den dyreste maskine har kostet 10.000kr+moms. Og den er da noget mere værd.  - hvis vi sammenligner pris kontra reel værdi.
Men fordi at jeg var heldig at kende en, som kendte en, så fik jeg fat i den..
Men der er langt imellem de gode handler. Og man skal være super hurtig hvis de er annonceret offentligt. For der er ekstrem mange der sidder klar til at købe.  Enten med videresalg for øje. Ellers for at beholde den..


Jeg har selv haft købt flere maskiner som trængte til lidt kærlighed og lidt knofedt. Men resultatet har også været en billig maskine, som fint kan lave de ting jeg skal bruge den til.

Der går jo også sport i at finde tingene så billige som muligt. Og så er det jo altid sjovt at rode/sætte ting i stand.

Og jo mere nørdet man bliver med det. Jo mindre bemærker man tingenes pris.. - forstå mig ret.

Jeg vil gerne dele et par eksempler.
Prisen der er sat, er købsprisen. (Uden ekstra udstyr som digital)
Skulle det sælges. Ville jeg forlange min. det dobbelte.


Og også et par eksempler med ting jeg har haft købt. Men solgt da jeg 'opgraderede'

Så jo, det er bestemt muligt at købe gode ting billigt.  Man skal bare have is i maven




« Senest Redigeret: Juli 29, 2020, 14:54:30 af RH »

oleSV

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 94
Sv: “Nye gamle maskiner”
« Svar #14 Dato: Juli 29, 2020, 20:48:39 »
Kommer lige med længere svar senere, men hvad er historien bag den fræser til 1000kr? Sådan en havde jeg da gerne givet det dobbelte for :)