Forfatter Emne: Nanocad 5.0  (Læst 3006 gange)

Finn Gevind

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
Nanocad 5.0
« Dato: Januar 23, 2021, 15:30:01 »
Halløj.

Jeg roder lidt med at tegne tekniske tegninger. Først brugte jeg Autocad student version, da licensen udløb gik jeg over til Draftsight som er meget lig Autocad. Fra 2020 begyndte Draftsight at koste penge (godt nok ikke voldsomt meget, men alligevel) så nu prøver jeg Nanocad, hvilket sådan set er et udmærket program.

Men jeg har et kæmpe problem. Når jeg tegner, bruger jeg meget at tegne efter koordinater, men det kan jeg ikke i Nanocad, hvis jeg f.eks. tegner en cirkel med center i koordinatet 50,50, så placerer center sig et helt andet sted. Jeg har prøvet at lave 5 forskellige cirkler med center i 50,50 og de placerer sig 5 forskellige steder. Det er både når jeg prøver i "model" og i "layout".

Hvad gør jeg forkert, eller er der en opsætning der skal ændres.


Please Help, jeg er ved at blive både skaldet og gråhåret.

Mvh Finn V. Petersen


Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Nanocad 5.0
« Svar #1 Dato: Januar 25, 2021, 07:59:46 »
Hej Finn,

Hvis du mangler et alternativt CAD program, som er gratis ( i hvert fald i mindst et år), så kan du altid overveje Autodesk Fusion 360. Jeg har ikke selv prøvet det, men jeg har set mange anbefalinger.
Du kan finde det her: https://www.autodesk.com/products/fusion-360/personal

Ulrik K

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 39
Sv: Nanocad 5.0
« Svar #2 Dato: Januar 25, 2021, 09:01:17 »
Jeg bruger fusion 360 og det er meget brugervenlig, men de har lavet det om så man ikke længere har fuld funktionalitet uden at betale. Som hobby bruger er jeg ikke løbet ind i store begrænsninger ud over at man ikke længere kan lave tegninger i PDF format. Hvilket også er ret træls.
Man kan dog ikke rigtig lave enkelt stående 2d tegninger, men det er rimelig let bare at lave en 1mm flad 3d model af delen og så lave tegningen ud fra den.

Jeg har ikke oplevet nogen problemer med placering af tegne elementer, det burde heller ikke at være et problem at fastsætte dem ud fra koordinater.

NanoCAD har jeg ingen erfaring med, så der kan jeg ikke lige hjælpe.

Mvh Ulrik

Sent from my SM-A515F using Tapatalk


Finn Gevind

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
Sv: Nanocad 5.0
« Svar #3 Dato: Januar 26, 2021, 10:43:08 »
Hej Niels og Ulrik.

Tak for jeres svar. Det er nu mest et 2d tegneprogram jeg har brug for, så løsningen bliver, at betale for Draftsight.

Mvh. Finn

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Nanocad 5.0
« Svar #4 Dato: Januar 26, 2021, 14:29:29 »
Jeg har tidligere brugt DeltaCad med stor succes. Det er et rent 2D program, og der kan tegnes med koordinater.
Kommer man fra Autocad er det utroligt simpelt og lidt "dumt".

Det koster heller ikke mange basseører i fuld version.

https://www.deltacad.com/
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Finn Gevind

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
Sv: Nanocad 5.0
« Svar #5 Dato: Januar 27, 2021, 14:19:34 »
Hej Søren.

Tak for svar, jeg har nu downloaded NanoCad Plus, der står godtnok, at det ikke er gratis, men det er alligevel lykkedes at få det registreret, nu er jeg så spændt på hvor længe det kører. Men jeg vil da prøve dit forslag.

Mvh Finn

Finn Gevind

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
Sv: Nanocad 5.0
« Svar #6 Dato: Januar 29, 2021, 12:54:13 »
Kan anbefale Deltacad, fint enkelt tegneprogram. Tak for input. Jeg slutter tråden her.

Mvh. Finn