Debat Forum > Faglig debat

Roulettering

(1/2) > >>

GlForum:
Fra : Eriksen (ne@poly-tech.dk)
Dato : 29-01-2007 10:29

Hvordan styre man tolerancer ved rouletterning? Det er en aksel som skal målsåttes mht. tolerance, som så senere skal presse i et hul.

GlForum:
Fra : Gordon Clarke (f-m-s.dk@hotmail.com)
Dato : 30-01-2007 11:24

Et spørgsmål ifm svarene! Hvorfor behovet for at roulettere en aksel for at opnå en presspaning? DS/ISO hul/aksel pasningsnormer er udarbejdet mhp pasninger! De eneste tidspunkter jeg har hørt om en roulettering ifm en presspasning er hvor akslen er fremstillet undermål og den skal "reddes"
Hvad er årsagen til spørgsmålet? Et ny teknik eller er den dybe tellerken ved at blive genopdaget??? ;-)

[ Hvordan styre man tolerancer ved rouletterning? Det er en aksel som skal målsåttes mht. tolerance, som så senere skal presse i et hul.]

GlForum:
Fra : Frylund
Dato : 29-01-2007 15:03

Her er måske noget der kan hjæler:

http://www.doriantool.com/Knurling/Knurling_Catalog.pdf

se side 10

/Frylund

[ Hvordan styre man tolerancer ved rouletterning? Det er en aksel som skal målsåttes mht. tolerance, som så senere skal presse i et hul.]

GlForum:
Fra : Brian Pedersen (brian.pedersen@frederikshavn.dk)
Dato : 29-01-2007 14:03

Det var et godt spørgsmål. For 25 år siden har jeg lavet i hundrevis af rouletteringer på manuel drejebænk. For at få den ønskede diameter prøvede jeg mig frem til hvor meget emnets diameter skulle være i forhold til hvor meget rouletteringen forøgede diameteren. Jeg vil også gerne vide om der er andre måder at løse opgaven på.
[ Hvordan styre man tolerancer ved rouletterning? Det er en aksel som skal målsåttes mht. tolerance, som så senere skal presse i et hul.]

GlForum:
Fra : Gordon Clarke (f-m-s.dk@hotmail.com)
Dato : 29-01-2007 13:09

Hvis jeg vil have målsat tolerancen efter færdig roulettering vil jeg dreje emnet's diameter minus højden af den færdige ønskede profil. I samme stil som om et gevind skulle rulles i stedet for skæres. Tolerancen er et spørgsmål om hvor lidt/meget af den fulde profil, der kan "tillades" eller ønskes.
Der findes sikkert en mere teoretiske korrekt løsning (evt. en standard fra et firma som fremstiller rouletteringsværktøj)som jeg kunne tænke mig også at vide.

[ Hvordan styre man tolerancer ved rouletterning? Det er en aksel som skal målsåttes mht. tolerance, som så senere skal presse i et hul.]

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version