Debat Forum > Faglig debat

Tolerance

(1/2) > >>

GlForum:
Fra : Eriken (ne@poly-tech.dk)
Dato : 13-11-2006 13:23

Hvordan skriver man på tegningen at tolerancen skal ligge på +0,01 til +0,02 ved en kontur? Der er her tale om flere buer som skal tangere. Kan man skrive konturtolerance hele vejen rundt er....?

GlForum:
Fra : Jørgen Ditlev (jdc@plustech.dk)
Dato : 29-11-2006 10:39

Brug isometrisk fladeform tolerancen (Halvcirkel med vandretstreg)det er ISO standard og giver mulighed for angive hvilken side tolerancen skal gå. Brug gerne symetrisk hvis din tegning skal bruges videre i et CAM-system.


[ Hvordan skriver man på tegningen at tolerancen skal ligge på +0,01 til +0,02 ved en kontur? Der er her tale om flere buer som skal tangere. Kan man skrive konturtolerance hele vejen rundt er....?]

GlForum:
Fra : Gordon clarke
Dato : 14-11-2006 14:04

Jeg har lige set at tolerancen er +0,01 til +0,02 mm (!!!) - du bør også angive om den gælder for den indv. eller udv. kontur! Hvis tolerancen er virkelige kun 0,01mm vil jeg forhøj de nominelle mål med 0,015 og skrive +/- 0,005 og så er du ud over problemet med indv. eller udv.

[ Hvordan skriver man på tegningen at tolerancen skal ligge på +0,01 til +0,02 ved en kontur? Der er her tale om flere buer som skal tangere. Kan man skrive konturtolerance hele vejen rundt er....?]

GlForum:
Fra : Frylund
Dato : 15-11-2006 09:22

Jeg læsere det som den udv. tolerance (+) og
at målet skal ligge 0.01 over det nominelle mål , men må ikke være større end 0.02 over det nominelle mål.

/Frylund

[ Jeg har lige set at tolerancen er +0,01 til +0,02 mm (!!!) - du bør også angive om den gælder for den indv. eller udv. kontur! Hvis tolerancen er virkelige kun 0,01mm vil jeg forhøj de nominelle mål med 0,015 og skrive +/- 0,005 og så er du ud over problemet med indv. eller udv.

Hvordan skriver man på tegningen at tolerancen skal ligge på +0,01 til +0,02 ved en kontur? Der er her tale om flere buer som skal tangere. Kan man skrive konturtolerance hele vejen rundt er....?]

GlForum:
Fra : Gordon clarke
Dato : 15-11-2006 14:01

Min erfaring er at, når en tolerance er 2x + eller 2x - (fx. +0,01 til +0,02 eller -0,01 til -0,02 tvinger man folk til at lave en lille regnestykke med muligheden for fejl. Heller ændre "målet" og fordel tolerancen - specielt hvis der skal programmeres.
Tolerancerne i ISO systemet er oftest ++ eller -- for at vise pasningen.
Min anden erfaring er synderen for de de fleste (og mest kostbare) fejl er en konstruktør og ikke en operatør!
De fleste tegninger skal bruges mange gange så hvorfor ikke lave dem så informativ som muligt?! Fx. ved der bare skrives 10H7 skal tolerancen sandsynligvis slås op - HVER GANG!

[ Jeg læsere det som den udv. tolerance (+) og
at målet skal ligge 0.01 over det nominelle mål , men må ikke være større end 0.02 over det nominelle mål.

/Frylund

Jeg har lige set at tolerancen er +0,01 til +0,02 mm (!!!) - du bør også angive om den gælder for den indv. eller udv. kontur! Hvis tolerancen er virkelige kun 0,01mm vil jeg forhøj de nominelle mål med 0,015 og skrive +/- 0,005 og så er du ud over problemet med indv. eller udv.

Hvordan skriver man på tegningen at tolerancen skal ligge på +0,01 til +0,02 ved en kontur? Der er her tale om flere buer som skal tangere. Kan man skrive konturtolerance hele vejen rundt er....?]

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version