Debat Forum > Faglig debat

Ruheds måling

(1/1)

GlForum:
Fra : Palle (pmh@micro-matic.dk)
Dato : 25-01-2007 15:51

Hej.
Jeg kunne godt bruge en tabel for indstilling af cut-off-bølgelængden ved Ra måling af periodiske overflader.
Jeg har kigget i DS/ISO 4288:1997 og kan ikke finde en tabel for periodiske overflader i Ra værdier.

GlForum:
Fra : Hans Henrik Køster (hhk@ds.dk)
Dato : 07-02-2007 15:59

Se tabel 3 på side 5 i ISO 4288:1996. Man estimerer RSm (gennemsnitsbølgelængden). Hvis det er en drejet overflade er den lig med tilspændingen. Så går man ind i tabelen og finder sit filter.

Grunden til at man bruger RSm og ikke Ra til at vælge filteret er at filteret skærer bølgelængder væk, så når man har fremtrædende bølgelængder, så skal filteret indpasses efter dem. Når man ikke har fremtrædende bølgelængder, som i ikke-periodiske overflader, så må man finde på et andet kriterium for at indstille filteret, så der har vi (noget arbitrært) valgt at bruge Ra værdien til at vælge filter.

mvh
Hans Henrik Køster
Dansk Standard
hhk@ds.dk
www.ds.dk/gps

[ Hej.
Jeg kunne godt bruge en tabel for indstilling af cut-off-bølgelængden ved Ra måling af periodiske overflader.
Jeg har kigget i DS/ISO 4288:1997 og kan ikke finde en tabel for periodiske overflader i Ra værdier.
]

Navigering

[0] Emneindeks

Skift til fuld version