Forfatter Emne: Metalstøbning "afgasning"  (Læst 14348 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #30 Dato: Marts 19, 2019, 21:10:56 »
Nu har jeg desværre ingen brændekløver, men det lyder som en effektiv metode [th]

Jeg er så småt ved at gøre klar til lidt alu støbning, har tømret et par støbekasser sammen, så satser på at støbe et cylindrisk emne, samt et råemne til en remskive.

Har lagt mærke til at næsten alle på youtube, flår det nystøbte emnet hurtigst mulig ud af sandet, og køler det i vand, er det bare fordi folk er utålmodige, eller er der mon en grund til det?

Laver så det cylindriske emne står op, og ud og indløb i toppen, og forhøjet med et par sandtoppe/konservesdåser

Som her dog uden forhøjede ind/ud-løb
Husk altid at skille tingene ad.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #31 Dato: Marts 19, 2019, 22:52:35 »
det ser da fornuftigt ud  :)
Jeg er ikke helt sikker, men mener at jeg på et tidspunkt så en video fra et støberi, hvor deres forme var vandkølede, om det har indflydelse på emnet ved jeg desværre ikke.
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Ulrik K

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 39
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #32 Dato: Marts 26, 2019, 09:27:07 »
Hej alle sammen,

Første indlæg, har luret her i et stykke tid. Har ingen gode projekter at poste før til sommer.

Jeg har leget en del med aluminiums støbning og så vidt jeg forstår så hjælper den hurtige afkøling på strukturen af aluminiumen efter støbning. Jeg har støbt nogle emner som så fine ud, men ikke var særlig gode at bearbejde. En hurtig afkøling kunne måske have hjulpet på strukturen så det havde været bedre at bearbejde.
Temperaturen på aluminiumen før man hælder den i formen spiller også en stor rolle. Det må ikke blive for varmt, så ødelægger man også strukturen.

Med hensyn til afgasning så er der rigtig nok en del diskussion om det er nødvendigt eller ej. Jeg talte med en fra et støberi i Svendborg hvor jeg købte mit støbesand og han mente ikke at det var nødvendigt. Jeg har ikke brugt det og har ikke haft store problemer med gaslommer i støbningen.

Mvh Ulrik, som vender frygteligt tilbage med to/tre Moto Guzzi projekter, projekt flytning af fræser og i hvert fald en renovering af min vertikale båndsav.


« Senest Redigeret: Marts 26, 2019, 11:25:56 af Ulrik K »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #33 Dato: Marts 26, 2019, 11:22:56 »

Velkommen til og på gensyn/hør.  [th]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Ulrik K

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 39
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #34 Dato: Marts 26, 2019, 11:26:13 »

Velkommen til og på gensyn/hør.  [th]
Tak skal du have

Sent from my SM-A520F using Tapatalk


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #35 Dato: Marts 26, 2019, 23:00:18 »
Har nu fået 30 kg alufælge smeltet i barre, så det værste skidt er væk, og de fylder ikke ret meget.
Har lavet et par prøve støbninger, dog uden at være helt tilfreds.
Det med green sand (grønt sand ;D ) er ikke helt så nemt som det ser ud, ikke for mig , sandet jeg havde købt var lidt for vådt, men efter første prøvestøbning, passede det bedre, efter det så var kørt igennem en sigte, gik det noget bedre.

Ja det med afgasning er nok lidt opreklameret..

Legede lidt i dag med vandglas og tørt strandsand samt co2, det ser faktisk ret lovede ud, fik dog ikke støbt noget, da det kun var et lille forsøg, lavede en kerne i et plast rør, den fik en superfin overflade, og blev stenhård.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #36 Dato: Marts 27, 2019, 10:21:17 »

Det er nok et dumt spørgsmål, men jeg mener at have set en russer på Youtube, som drejede en remskive af alu, som han havde støbt i bunden af en konservesdåse.
Giver det en ringere kvalitet end en lukket sandform [quest]

Det skal vel alligevel bearbejdes på alle flader, og som jeg husker, blev hans remskive da vældig fin. -  Det var faktisk den, der fik mig til at tænke, at jeg måske engang skulle prøve at støbe alu. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #37 Dato: Marts 27, 2019, 13:45:07 »
Støbning i åben form, er da bestemt også en mulighed, jo tyndere emnet jo lettere, at undgå sugehuller.


Men når nu tingene kan gøres besværlige, hvor for så vælge den nemme løsning  ;D
Husk altid at skille tingene ad.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #38 Dato: Marts 27, 2019, 13:56:33 »
ja der er fordele og ulemper ved alt.
dog bruger jeg faktisk ofte koncerves dåser til at støbe i, så der altid er lidt emner på lager  :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #39 Dato: Marts 27, 2019, 17:02:26 »
Støbning i åben form, er da bestemt også en mulighed, jo tyndere emnet jo lettere, at undgå sugehuller.
Men når nu tingene kan gøres besværlige, hvor for så vælge den nemme løsning  ;D

Nej det kan jeg godt se - det er jo næsten vores leveregel. ;D

Martin. God oplysning [th] Jeg ringer da bare lige, næste gang jeg mangler alu til en remskive. ;D
« Senest Redigeret: Marts 27, 2019, 18:30:09 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #40 Dato: Marts 27, 2019, 18:53:06 »
Havde købt lidt forskelligt til metalstøbning,  fra England sådan lidt panik før breaksit.

Bla noget Sodium Silicate, som jo skulle være det samme som vandglas, men det er meget mørkt og tykflydende.
Lavede en lille test med det, samt med vandglas købt i tømmerhandlen, den var helt klar og tyndtflydende.
Med begge typer hærdede sandet fint op, men den fra England fik en meget pænere overflade, og var betydelig nemmere at få ud af den stump plastrør som jeg stampede sandet i, og blæste co2 igennem.

Så må have studeret lidt i om der kan tilsættes noget i den Danske vandglas.

Det var denne her jeg købte i England
https://www.artisanfoundry.co.uk/product_info.php?cPath=29&products_id=89
Husk altid at skille tingene ad.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #41 Dato: Juni 27, 2019, 00:57:53 »
stødte ved en tilfældighed i dag på denne video om emnet afgasning, lidt spændende  :)
https://www.youtube.com/watch?time_continue=7&v=SfTIv0hLSBs
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #42 Dato: Juni 27, 2019, 16:27:03 »
Jeg er kommet frem til at temperaturen på metallet og udformning af støbeformen, nok er det der betyder mest, for at undgå huller i støbningen.

Har gjort en lidt sjov iagttagelse, har sådan en kopformet "ske" på en stang jeg bruger, for at få afgasnings midlet ned på bunden, og så bobler det helt gevaldigt, og det ser utrolig effektivt ud.
Men dykker man den ned uden afgasnings middel, så så bobler det også rigtig meget  ;D

Har udluftningshuller i skeen så det er ikke luft jeg tilføre …

Men fik da støbt nogle hæderlige emner, Til tandremskiver til Boxforden.
 uden de helt store huller, men dog med nogle småhuller.
« Senest Redigeret: Juni 27, 2019, 16:29:09 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #43 Dato: Juni 27, 2019, 18:50:52 »
Ee du gal mand et flot stykke arb... Ganske imponerende [th] [th]

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #44 Dato: Juni 27, 2019, 20:41:04 »
Spændende, men godt ser det i alt fald ud det du har fået lavet dig der  :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.