Forfatter Emne: Metalstøbning "afgasning"  (Læst 15255 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Metalstøbning "afgasning"
« Dato: Marts 09, 2019, 21:51:06 »
Vil prøve at komme i gang igen med lidt metalstøbning..
Starter nok med aluminium, sidst jeg prøvede kom der en del huller i de færdigstøbte emner, så skal nok ud i at få afgasset det flydende metal, inden det hældes i formen..
Hvad gør i her  [quest]
Har gjort følgende tanker, men det kunne være fint med flere/andre ideer.

Har kikket på de her https://www.artisanfoundry.co.uk/product_info.php?cPath=29&products_id=317

Har kikket lidt youtube og soda eller hvad der ellers bruges skulle vist ikke være effektivt.

Nitrogen og Argon skulle også kunne bruges, har Argon så det kunne jo prøves..

Skulle også gerne have gang i noget messing støbning, skulle jo gene have det afgasset også..
Måske argon også virker her ? eller de her https://www.artisanfoundry.co.uk/product_info.php?cPath=29&products_id=41
Husk altid at skille tingene ad.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #1 Dato: Marts 10, 2019, 12:17:44 »
Hej Jens. Jeg har selv prøvet at støbe alu. i små mængder jeg brugte bagepulver pakket i en lille pakke af alu smidt ned i badet når det var klar til støbning og jeg fik ingen huller i det færdige emne.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #2 Dato: Marts 10, 2019, 13:15:59 »
Tak for svaret, det er da værd at prøve..  [th]
Har fået krejlet et termometer der går til over 1000gr c, har på fornemmelsen at sidst jeg prøvede at støbe aluminium, var temperaturen for høj, samt at jeg skal have lavet en form, med "indløb, og udløb" og manglede afgasning.

Og sidste gang var det forskelligt skrot, bla en stige, og lidt profiler.

Har så hørt fra flere steder, at alufælge skulle være rigtig gode at smelte om.
Har været hos det lokale autohug og spurgt på gamle alufælge, de finder nogle fra, som jeg kan hente i den kommende uge.
Husk altid at skille tingene ad.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #3 Dato: Marts 10, 2019, 13:43:55 »
Tak for svaret, det er da værd at prøve..  [th]
Har fået krejlet et termometer der går til over 1000gr c, har på fornemmelsen at sidst jeg prøvede at støbe aluminium, var temperaturen for høj, samt at jeg skal have lavet en form, med "indløb, og udløb" og manglede afgasning.

Og sidste gang var det forskelligt skrot, bla en stige, og lidt profiler.

Har så hørt fra flere steder, at alufælge skulle være rigtig gode at smelte om.
Har været hos det lokale autohug og spurgt på gamle alufælge, de finder nogle fra, som jeg kan hente i den kommende uge.
Temperaturen har i alt fald en hel del at sige, men som du skriver så betyder det også meget hvilke alu man får fat i, og der er netop extruderede emner ikke særligt gode.
fælge bruger jeg selv en del, det fungere godt  :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #4 Dato: Marts 10, 2019, 14:04:45 »
Hej Neubert tak for svar.
Bruger du ikke noget til at afgasse ?
Ja temperaturen skal vel ligge mellem 730-780 gr, c ?
Nu bruger jeg en oliebrænder og dieselolie, så temperaturen kan meget nemt blive for høj.  ;D

Ja fælge skulle være gode, men vel lidt en udfordring, at få dem skåret i småstykker, så de kan være i diglen.
Regner med at bruge bajonetsav, og bordrundsav som jeg har en aluklinge til.
Husk altid at skille tingene ad.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #5 Dato: Marts 10, 2019, 16:46:55 »
Hej
Jeg har prøvet lidt med afgasser, men er efterhånden nået frem til at det ikke behøves, da det kan klares ved dels rette temperatur og ved at lave formene som du også omtalte.

Oliebrænderen er jeg også med på, der har jeg så skiftet dysen ud med den mindste jeg kunne finde i den lokale vvs butik, det har da også hjulpet lidt på det.

En anden ting jeg ofte har set omtalt, er at det helst skal støbes ud inden for ca 3 min efter sidste klump er smeltet.

Foreløbig har jeg savet fælgene op på min båndsav, men har da sommetider tænkt i om de mons tro kunne komme en tur i brændekløveren  :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #6 Dato: Marts 10, 2019, 20:18:59 »
Havde ikke hørt det med de 3 minutter før, det har jeg da helt sikkert også overskredet.
Nu må jeg jo se hvor besværlige de alufælge er at have med at gøre  :)

En 210 liters tromle, pakket ind i keramiskuld, og med et hul i bunden, og så fuld gang i oilebrænderen, og smelte dem i hel tilstand, har da strejfet mig. ;D

Har du prøvet selv at lave støbesand, synes det er lidt pebret at købe.
Det skulle kunne laves af Bentonite ler, og sand  [quest]

Det billigste jeg har kunnet finde er i England hvor man kan få 20 kg incl fragt for lige godt 300 kr.
https://www.artisanfoundry.co.uk/product_info.php?cPath=29&products_id=38

(i DK har jeg kun fundet det til godt 450kr for 25 kg, og uden fragt) https://www.ravstedhus.dk/pi/St%C3%B8besand-25-kg-hel-s%C3%A6k-_2185464_111388.aspx
Husk altid at skille tingene ad.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #7 Dato: Marts 10, 2019, 20:35:37 »
Havde ikke hørt det med de 3 minutter før, det har jeg da helt sikkert også overskredet.
Nu må jeg jo se hvor besværlige de alufælge er at have med at gøre  :)

En 210 liters tromle, pakket ind i keramiskuld, og med et hul i bunden, og så fuld gang i oilebrænderen, og smelte dem i hel tilstand, har da strejfet mig. ;D

Har du prøvet selv at lave støbesand, synes det er lidt pebret at købe.
Det skulle kunne laves af Bentonite ler, og sand  [quest]

Det billigste jeg har kunnet finde er i England hvor man kan få 20 kg incl fragt for lige godt 300 kr.
https://www.artisanfoundry.co.uk/product_info.php?cPath=29&products_id=38

(i DK har jeg kun fundet det til godt 450kr for 25 kg, og uden fragt) https://www.ravstedhus.dk/pi/St%C3%B8besand-25-kg-hel-s%C3%A6k-_2185464_111388.aspx

det tager lidt tid med de fælge men er da til at have med at gøre.
den med tønden er slet ingen dum ide, det er der en del der bruger til at få deres fælge og motorblokke og hvad folk nu ellers bruger, smeltet ned til mindre emner.

Jeg har ikke prøvet at lave støbesand endnu, men skal dog snart prøve det, jeg har købt en sæk kattegrus og er i gang med at lave en lille kuglemølle til at pulvarisere det, så er det bare lige det med noget til at blande det der skal hittes på  :)

Ja det fra england er egentlig ikke ret dyrt, jeg har en portion stående af det fra ravstedhus, mener dog kun jeg købte 10kg, og det rækker ikke langt.
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #8 Dato: Marts 10, 2019, 21:10:14 »
Her skriver de.... https://www.artisanfoundry.co.uk/product_info.php?cPath=29&products_id=37
1.90% Fine Silica sand (dry as it makes the mixing of bentonite easier)
2.10% Bentonite
3.Water  sufficient to make the sand and bentonite workable without being sticky when you squeeze it in your palm it should bond together and break cleanly

Silica sand, må være det samme som qvartssand, som bruges til sandblæsning, eller måske strandsand kan bruges?

Kattegrus må vel så være Bentonite ler ?
Mener at have set en blender brugt, til at fin dele kattegrus..
Husk altid at skille tingene ad.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #9 Dato: Marts 10, 2019, 21:26:51 »
det er også den opskrift jeg har set ja.
ja det er vel egentlig blot et spørgsmål om at finde så fint sand som muligt.
Jeg har en spand stående med noget fra et metalstøberi som jeg har tænkt at prøve med.

Hvis man køber det klumpende kattegrus så er det bentonit ler ja.
nogle bruger en blender, de fraråder dog at man gør det med lillemors blender, eller i alt fald gør det når hun ikke er hjemme.
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #10 Dato: Marts 11, 2019, 03:07:43 »
Spændende.  [th]
 
Bare for måske at spare jer for evt. ærgrelser, så har jeg ingen forstand på støbesand og sådan set heller ikke på kattegrus - men står der bentonit på poserne med kattegrus Martin [quest]

Jeg bor på Mors, hvor man udvinder moler, og laver mange 1000 tons kattegrus af det hvert år. Et par sække af det, bruger jeg til olie på garage og værkstedsgulv.

Det er rødbrunt granulat, der er "klumpende" som du skriver, ved den mindste smule fugt, men det er altså ikke det samme som bentonit.
Der står heller ikke moler på de poser, jeg har i garagen, men firmaet hedder Damolin, og jeg tror faktisk aldrig, at jeg har set andet kattegrus. - Måske fordi jeg aldrig har kikket efter, eller fordi de handlende er lokalpatrioter. ;D

Vores gamle hæderkronede jernstøberi fik så vidt jeg husker støbesand (formsand) fra Tyskland.

« Senest Redigeret: Marts 11, 2019, 03:22:10 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #11 Dato: Marts 11, 2019, 09:47:46 »
Spændende.  [th]
 
Bare for måske at spare jer for evt. ærgrelser, så har jeg ingen forstand på støbesand og sådan set heller ikke på kattegrus - men står der bentonit på poserne med kattegrus Martin [quest]

Jeg bor på Mors, hvor man udvinder moler, og laver mange 1000 tons kattegrus af det hvert år. Et par sække af det, bruger jeg til olie på garage og værkstedsgulv.

Det er rødbrunt granulat, der er "klumpende" som du skriver, ved den mindste smule fugt, men det er altså ikke det samme som bentonit.
Der står heller ikke moler på de poser, jeg har i garagen, men firmaet hedder Damolin, og jeg tror faktisk aldrig, at jeg har set andet kattegrus. - Måske fordi jeg aldrig har kikket efter, eller fordi de handlende er lokalpatrioter. ;D

Vores gamle hæderkronede jernstøberi fik så vidt jeg husker støbesand (formsand) fra Tyskland.
det er ikke dette exakte mærke jeg har købt, men dog noget af samme type https://www.biltema.dk/fritid/husdyr/kat/kattebakker/kattegrus-5-kg-2000039728

Dem jeg købte mit sand ved er et jernstøberi i ålbæk, vist i øvrigt det eneste tilbageværende herhjemme som stadig køre med koksfyret højovn  :)
sandet de bruger er der ikke noget specielt ved, men de tilsætter så noget syre, samt noget hærder, dette fik jeg også med, men det tiltaler mig dog mere blot at lave den almindelige støbesand med bentonit  :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #12 Dato: Marts 11, 2019, 10:47:32 »
det er ikke dette exakte mærke jeg har købt, men dog noget af samme type https://www.biltema.dk/fritid/husdyr/kat/kattebakker/kattegrus-5-kg-2000039728

Dem jeg købte mit sand ved er et jernstøberi i ålbæk, vist i øvrigt det eneste tilbageværende herhjemme som stadig køre med koksfyret højovn  :)
sandet de bruger er der ikke noget specielt ved, men de tilsætter så noget syre, samt noget hærder, dette fik jeg også med, men det tiltaler mig dog mere blot at lave den almindelige støbesand med bentonit  :)

Jamen der står jo at det er 100% bentonit, så er der jo ingen tvivl. [th]

Damolin (moler) tror jeg som sagt IKKE at du kan bruge.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #13 Dato: Marts 11, 2019, 10:50:16 »
nej jeg har heller ikke stødt på nogle der har lavet det med moler, men omvendt så burte det vel kunne bruges, da det jo egentlig blot er bindemiddel til sandet, og kigger man på cob blandinger som bruges til bla. ovne så er det blot ler fra haven der bruges  :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #14 Dato: Marts 11, 2019, 11:06:12 »
nej jeg har heller ikke stødt på nogle der har lavet det med moler, men omvendt så burte det vel kunne bruges, da det jo egentlig blot er bindemiddel til sandet, og kigger man på cob blandinger som bruges til bla. ovne så er det blot ler fra haven der bruges  :)

Jeg ved ikke, hvilke specielle egenskaber bentonit har frem for moler.
Men hvis moler kunne bruges til støbning, tror jeg ikke jernstøberiet heroppe havde hentet færdigt støbesand i Tyskland.

Men altså - hvor store portioner støber I egentligt [quest]  Alufælge, motorblokke :o Skal der bygges rumskibe [quest] ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.