Forfatter Emne: Drejning i støbejern  (Læst 3774 gange)

Floyd

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 38
Drejning i støbejern
« Dato: Januar 26, 2020, 12:29:29 »
Hej herinde,
jeg har købt en ER Collet patron på en bagplade, som jeg vil have sat på min drejebænk, for at kunne spænde mindre emner op med god præcision. (5C blev for kostbart)
Jeg har ligeledes købt en bagplade med D1-4 camloc til at montere den på, men så kommer balladen:
Jeg ønsker naturligvis at få den til at løbe med størst mulig nøjagtighed og ville derfor lige dreje bagpladen af. Blot kan jeg efter et par forsøg ikke få den til at løbe mere nøjagtigt end ± 1,5µ, hvilket kun er marginalt bedre end jeg fik den.
Anlægspladen på spindelen og MK 5 konusen løber ± en flækket streg på måleuret. De er præcisionsslebet, så det er nok overfladeruheden, der får nålen til at vibrere lidt.
Hvordan drejer jeg bedst den bagplade til? Høje omdr., lave omdr., HSS stål eller plattestål?
Nogen, der kan give mig et kvalificeret råd?
På forhånd tak
If you can't fix it with a hammer, it's an electrical fault

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Drejning i støbejern
« Svar #1 Dato: Januar 26, 2020, 13:33:09 »
Når jeg drejer i støbegods er det bare med en platte ved lave omdr, ellers bliver der et frygteligt svineri.... :)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Drejning i støbejern
« Svar #2 Dato: Januar 26, 2020, 18:38:00 »
Hvilken maskine har du?

Nogle maskiner har jo svært ved at lave dine tolerancer. Andre ikke.

Der er mange parametre der spiller ind..
Slid, vibrationer osv osv.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Drejning i støbejern
« Svar #3 Dato: Januar 26, 2020, 21:53:47 »
Sæt et ur på spindlen og stik en jernstang i boring i spindlen og rok frem og tilbage. Hvis uret giver udslag så er spindlen for svag eller lejer slidte eller skal justeres. Det her har altid været et problem især ved de små maskiner

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Drejning i støbejern
« Svar #4 Dato: Januar 26, 2020, 22:01:27 »
0.0015mm er jo heller ikke ret meget.

Er spændt på hvilken maskine du har, og hvilket behov du har for så præcis drejning
Kunne forstå hvis der var 0.015mm.  men det er stadig godt nok til de fleste hobby folk