Forfatter Emne: Hjælp til EMCO V10  (Læst 10774 gange)

Otto

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Hjælp til EMCO V10
« Dato: Januar 20, 2019, 22:32:24 »
Jeg er blevet ejer af min første drejebænk EMCO Maximat V10.

Jeg er pt. gået igang med at adskille den og rengøre den da den har stået stille i rigtig mange år.
Jeg er dog løbet ind i et problem omkring den 3 klo som er montered på den, jeg kan ikke få den demonteret jeg har taget et rør og boret 5 mm huller igennem så jeg kan montere det på akslen i modsat ende af hvor kloen sidder, men jeg er lidt nevøs for at den ikke kan tåle at jeg bare tager til.

Kan den evt tåle at men varmer den op med en varmepistol, det skal siges jeg pt. har skruet 3 kloen af plade som den sidder på.

Otto

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Hjælp til EMCO V10
« Svar #1 Dato: Januar 20, 2019, 23:21:13 »
Hej og velkommen til :)

Er det trekloen du ikke kan få skilt ad ? Eller er den  flance der sidder på maskinen, hvor trekloen sidder du ikke kan få af.

Ingen af delene vil tage skade af du varmer op med en varmepistol....

Et billede af problemet er altid godt.
Husk altid at skille tingene ad.

Otto

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Sv: Hjælp til EMCO V10
« Svar #2 Dato: Januar 21, 2019, 08:14:21 »
Det er flancen som jeg ikke kan løsne fra akslen jeg har løsnet trekloen fra flancen så den ikke er i vejen

Men jeg vil prøve at give den noget varme og se om den kommer.

Det med billeder er husket i fremtiden


Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Hjælp til EMCO V10
« Svar #3 Dato: Januar 21, 2019, 08:37:52 »
Har du tjekket google/youtube ?


       

           
       
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Hjælp til EMCO V10
« Svar #4 Dato: Januar 21, 2019, 11:33:57 »
Er der i virkeligheden behov for at afmontere flancen ?
Jeg har en Boxford som jo lidt ligner din maskine, jeg har haft hovedspindelen afmonteret, uden at tage flancen af, da den også sidder grundigt fast.
Det er jo lidt en svaghed med en flance der er skruet fast, den kan jo skrue sig selv af hvis man bakker, eller hvis maskinen stoppes hurtigt.
Så jo en fordel hvis den sidder godt og grundigt fast...
Husk altid at skille tingene ad.

Otto

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Sv: Hjælp til EMCO V10
« Svar #5 Dato: Januar 21, 2019, 12:57:24 »
Det var netop den video som jeg startede med at ville kopiere og ikke turde tage så hårdt som der kræves

Årsagen til at jeg vil have den af er hvis jeg f.eks vil have en fireklo på istedet eller den plade som fulgte med som ligner noget fra en træ drejebænk og ikke helt ved hvad den skal til for

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Hjælp til EMCO V10
« Svar #6 Dato: Januar 21, 2019, 13:08:59 »
Så du prøvede aldrig med et godt klap med en blød hammer? at stå og hive i den virker ikke...
Skifter jævnligt min (anden bænk, men samme type spindelnæse) bruger enten en stor svensknøgle på een af kæberne eller hagenøglen i det dertil indrettede hul og så en pind imellem og ellers et velanrettet klap med hammeren!

Det er da værd at prøve

Glat planet kan være til at spænde en træls geometri op på som du ikke lige kan spænde med 3kloen eller 4 kloen.

Men på med centrerpatronen igen og tag dig mod til! Og hvis du er træt at svensknøgle metoden så se om det ikke er et hul til en hagenøgle nede mellem kloen og maskinen ( OG DU HAR SELVFØLGELIG LØSNET PENOLSKRUEN HER..... Så fremt der er sådan een på klemringen?) (bitter erfaring....)

“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Otto

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Sv: Hjælp til EMCO V10
« Svar #7 Dato: Januar 22, 2019, 17:55:05 »
Det er nu lykkes mig at få bagpladen af, det blev klare næste som den video fra youtube viser og efter en hurtigt ryk løsnede den sig,

sådan er det jo når en elektriker tror han kan tage som en smed  :)

et lille sidespring jeg søger en topslæde tror jeg det hedder ( se billede ) da drejebækken har fået den fjernet i løbet af alle de mange år hvor den ikke har kørt.

Iøvrigt tak for de mange svar

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hjælp til EMCO V10
« Svar #8 Dato: Januar 22, 2019, 19:28:58 »
Miraklerne tid er da nok ikke forbi, men hvis du mangler en komplet forsætter til en V 10, vil jeg råde dig til at begynde at lede nu, og købe den første du finder - også hvis den er på Filipinerne. ;D

Reservedele af den slags til lidt større Emcoer hænger bestemt ikke på træerne og er desværre tilsvarende meget lidt billige. :(

Alternativt kan du klare dig uden, ved at lave en fast klods til værktøjsholderen. Det gør flere og flere vist, og det kan godt gøres lidt enklere end den deluxe udgave, som Jens har lavet her. :D

http://frylundsmaskinforum.dk/fagteori/index.php?topic=2155.0
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Hjælp til EMCO V10
« Svar #9 Dato: Januar 22, 2019, 22:01:54 »
Der er faktisk en blok til salg på Ebay, dog koster den godt 600 kr + fragt.
Men det ville jo være ret nemt selv at fremstille en, eller købe en hurtigskiftsholder.
https://www.ebay.com/itm/Vierfachstahlhalter-fuer-EMCO-maximat-V10P/254056055648?hash=item3b26ebc360:g:sMkAAOSwEVtcCs63:rk:10:pf:0
Husk altid at skille tingene ad.

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Hjælp til EMCO V10
« Svar #10 Dato: Januar 23, 2019, 07:58:04 »
Jeg har et par stykker af den jens viser!

Jeg kan lige måle dem op senere i dag.

Det er kun værktøjs blokken du mangler og ikke, nu sætter jeg nok ild i forumet, fortsætter slæden....(den du viser på billedet) :P hæhæ

Hvis det er hele den du viser på billedet, har der lige været en slået op på dba, (dog ikke en emco, men er man ikke purist så går det nok)
og er det bare holderen, så har jeg som sagt to mulige kandidater jeg måler op til dig.
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Hjælp til EMCO V10
« Svar #11 Dato: Januar 23, 2019, 08:12:04 »

Sådan er det jo når en elektriker tror han kan tage som en smed  :)


Det er nok godt det er den vej rundt, og ikke en smed der laver elektrikker arbe' :P
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hjælp til EMCO V10
« Svar #12 Dato: Januar 23, 2019, 08:49:17 »
OK! Hvis det er din egen for(t)sætter ;D du viser billede af, så er du meget bedre kørende, end jeg lige fattede :-\ og så har du masser af muligheder. [th]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Otto

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Sv: Hjælp til EMCO V10
« Svar #13 Dato: Januar 24, 2019, 09:56:04 »
Tommy Den slæde jeg viser billede af er den som jeg mangler og som jeg kan forstå kan være svær at finde. Har dog gang i noget alternativ forsendelse fra USA for at få fat i en af dem som pt. er på Ebay

Kidde Du har ret i at værktøjsblokken kommer jeg også til at mangle så der kunne jeg være intresseret, men der er nogen som sælger slæden med værktøjsblokken så jeg skal lige se hvad det bliver til i forbindelsen med slæden

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Hjælp til EMCO V10
« Svar #14 Dato: Januar 24, 2019, 10:15:36 »
Du kan jo også køre uden forsætter slæden..
Jeg har afmonteret den på min Boxford, og erstattet den med en "klump" jern, man får en meget mere stabil maskine.
Man kan jo så ikke dreje konus og lignende
http://frylundsmaskinforum.dk/fagteori/index.php?topic=2155.15


Er det denne her slæde du har kik på ? https://www.ebay.com/itm/392191341591
« Senest Redigeret: Januar 24, 2019, 10:22:19 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.