Forfatter Emne: Min smelteovn  (Læst 10720 gange)

Knud

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 90
Min smelteovn
« Dato: December 20, 2017, 17:18:34 »
Her er et par billeder af min ovn, som jeg smelter bronze og messing, samt et billede af voksmodellerne til min dampmaskine inden de bliver indstøbt i gips. Jeg bruger osse somme tider sandstøbning.
Ovnen er blot en lille olietønde, velisoleret med keramisk uld. Der er indført et gasfyret brænderrør i siden nederst og et hul i låget slipper gasserne ud. Brænderrøret bliver udover gas osse tilført luft med en gammel Nilfisk.
Smeltediglen er lavet af grafit og det tager ca 30 minutter at smelte et par kg.
Knud

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Min smelteovn
« Svar #1 Dato: December 20, 2017, 18:47:05 »
Det ser spændene ud, håber der kommer flere billeder af forme og fremgangsmåder, samt færdige emner.


Jeg har selv støbt lidt i alu og messing, har dog kun støbt nogle runde emner til at dreje i.
Har også prøvet at smelte kobber, men kun i barre til senere brug..

Jeg døjer lidt med støbehuller, kan du undgå dem med dine metoder ?

Jeg bruger brænderen fra et oliefyr til at varme op med, det går rigtig godt, og den er rimelig effektiv og hurtig.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Min smelteovn
« Svar #2 Dato: December 20, 2017, 19:16:23 »
Hold da op det er imponerende. Så er tingene godt nok lavet fra grunden  [th] [th]

Fyrer du med gas Knud?
« Senest Redigeret: December 24, 2017, 09:38:30 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Min smelteovn
« Svar #3 Dato: December 20, 2017, 23:02:30 »
Det ser spændene ud, håber der kommer flere billeder af forme og fremgangsmåder, samt færdige emner.


Jeg har selv støbt lidt i alu og messing, har dog kun støbt nogle runde emner til at dreje i.
Har også prøvet at smelte kobber, men kun i barre til senere brug..

Jeg døjer lidt med støbehuller, kan du undgå dem med dine metoder ?

Jeg bruger brænderen fra et oliefyr til at varme op med, det går rigtig godt, og den er rimelig effektiv og hurtig.

Den med oliebrændern er jeg også med på.

Jens Mht. støbehullerne dem døjer jeg også noget med, i min søgen derefter er jeg nået frem til at vi med vores brændere når alt for høj varme og for hurtigt, jeg har skiftet ned til en 0.30 dyse med lidt succes, næste skidt er at jeg har invisteret noget nær ingenting i et pyrometer, hvor det anbefales at vente med udstøbning til man er kommet ned på rette temperatur igen  :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Min smelteovn
« Svar #4 Dato: December 20, 2017, 23:53:20 »
Ja især aluminium bliver lynhurtigt for varmt.
Eks kobber og messing skal have en noget højere temperatur.

Så det lyder som en rigtig god ting, at få skruet ned for varmen til alu...
hvilken temperatur er bedst at få varmet alu op til, når der skal støbes ?
Husk altid at skille tingene ad.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Min smelteovn
« Svar #5 Dato: December 21, 2017, 00:37:53 »
Ja især aluminium bliver lynhurtigt for varmt.
Eks kobber og messing skal have en noget højere temperatur.

Så det lyder som en rigtig god ting, at få skruet ned for varmen til alu...
hvilken temperatur er bedst at få varmet alu op til, når der skal støbes ?

Ja det er en af de lidt drilske ting ved aluminium.
Jeg mener sådan en som myfordboy på youtube støber ud ved ca 645 grader
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Min smelteovn
« Svar #7 Dato: December 22, 2017, 09:50:14 »
Knud : fint arbejde du har lavet. Det tager vi hatten af for :)
Ps. Der er nogen bestemte dage at man kan krydse storbælt til ½ pris hvis man er retur inden for 12 timer
Se mere på storbælt.dk

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Min smelteovn
« Svar #8 Dato: December 24, 2017, 09:57:59 »
Så er der vist gjort julerent i tråden, og den er renset for det meste af det fnidder, jeg selv var skyld i. :D

Citat fra: Tommy
Fyrer du med gas Knud?
Dårligt formuleret, det skriver du jo at du gør.
Det jeg mente var faktisk om du kan få varme nok med gas, siden så mange (de fleste tror jeg) vælger den besværligere løsning med en oliebrænder. [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Knud

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 90
Sv: Min smelteovn
« Svar #9 Dato: December 24, 2017, 10:53:40 »
Ja varme nok er intet problem, bare luk op for gassen, så går det fint. Men jeg har da tit tænkt på at gå over til olie. Olien koster under det halve, og det er lettere at hente 10 liter olie på tanken, end at skulle hen i brugsen og bytte-bytte. Men det er måske osse bare fordi græsset er grønnere på den anden side.
God Jul
Knud

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Min smelteovn
« Svar #10 Dato: December 24, 2017, 12:30:07 »
Jeg startede med at fyre med gas, med en stor tagpap brænder, fint til alu, men messing og kobber, var der ikke varme nok til, der kom alt for meget slagge der ikke kunne smeltes, så en masse spild, med oliefyret smeltede næsten alt, så der kun skulle skummes lidt slagger af.
Og meget billigere med oliefyret, skal prøve med en mindre dyse som Neubert foreslår..
God jul
Hilsen Jens
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Min smelteovn
« Svar #11 Dato: December 24, 2017, 13:08:04 »
Jeg startede med at fyre med gas, med en stor tagpap brænder, fint til alu, men messing og kobber, var der ikke varme nok til, der kom alt for meget slagge der ikke kunne smeltes, så en masse spild, med oliefyret smeltede næsten alt, så der kun skulle skummes lidt slagger af.
Og meget billigere med oliefyret, skal prøve med en mindre dyse som Neubert foreslår..
God jul
Hilsen Jens

Helt ude i skoven var jeg trods alt ikke så. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.