Forfatter Emne: Afstik (baglæns)  (Læst 4399 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Afstik (baglæns)
« Dato: Maj 05, 2019, 16:04:08 »
Var der ikke på et tidspunkt, en som viste en "animation" herinde, som viste hvorfor det virker, at sætte stikstålet bag emnet.  [quest] [quest] [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Afstik (baglæns)
« Svar #1 Dato: Maj 05, 2019, 18:15:08 »
Det kan jeg ikke huske.
Men "vender man stålet på hovedet"
Så er ideen er jo at spåntrykket bliver opad, og slæden trækkes op i svalehalesporet, og fjerner sløre.

Men køre man baglæns, er det jo ikke det der sker.


Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Afstik (baglæns)
« Svar #2 Dato: Maj 05, 2019, 18:53:08 »
Som jeg husker det, så var det en meget simpel animation. Den må være der et sted endnu, på det der Google.

Men essensen er vel at stålet ikke har tendens til at trække sig ind under emnet?

Den anden metode, altså hvor man vender stålet på hovedet, og bakker, det får jo forklædet/slæden til at løfte sig fra vangerne (billedligt talt)
Problemet kan være hvis kloen/patronen er skruet på spindelnæsen, og på en eller anden måde skruer sig af?

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Afstik (baglæns)
« Svar #3 Dato: Maj 05, 2019, 21:26:05 »
Jeg har heller aldrig rigtig forstået det... Når man har afstukket sit emne skal det jo alligevel slet drejes... :-\ Eller hva  [quest] Mvh...

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Afstik (baglæns)
« Svar #4 Dato: Maj 05, 2019, 23:21:01 »
Jo det var en hel simpel animation. - Selv jeg kunne forstå den.  ;D

Det var nu også kun fordi jeg så noget om det på FB, og ikke kunne huske forklaringen.

Jeg blev i tvivl om, om man skulle bakke med skæret opad, eller køre forlæns med stålet på hovedet.

Det rigtige må vel som Jens siger, være at køre forlæns med stålet på hovedet.

Men hvorfor så en "bagstikholder" [quest] Kan man ikke lige så bare bakke med omvendt stål foran emnet [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Afstik (baglæns)
« Svar #5 Dato: Maj 05, 2019, 23:38:08 »
Problemet med at vende stikstålet på hovedet, er ofte at kunne  få det i centerhøjde..

Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Afstik (baglæns)
« Svar #6 Dato: Maj 05, 2019, 23:45:20 »
Det der blev skrevet på Facebook, fra Bjørn, var at når man gjorde dette, så kunne man  risikere at skrue patronen af hvis den var skruet på med gevind.

Altså, vende stålet på hovedet, og bakke med spindlen (med uret)

Det der blev vist billede af, var stålet monteret i modsatte side af emnet. Dog stadig omvendt/på hovedet.  DVS her får man samme fordel af at stålet ikke vil trække sig ind. Men patronen vil ikke skrue sig selv af.



Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Afstik (baglæns)
« Svar #7 Dato: Maj 06, 2019, 03:04:08 »

RH, Ja det var også noget med patronen ]flub[ Jeg gik egentlig ud fra, at de fleste gevindpatroner kunne sikres/låses. [quest]

Jens, Ja det er selvfølgelig rigtigt. Men frem for at lave en høj "bagstik holder/blok" til at sidde bag emnet, burde man vel få den samme effekt med en speciel (høj) holder til det hurtigskift, de fleste alligevel har siddende.
Hvis man altså kan køre baglæns uden risiko for "flyvende tallerkner".  ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Afstik (baglæns)
« Svar #8 Dato: Maj 06, 2019, 07:55:07 »
Ja hvis din patron ikke er skruet på (det er den på min Boxford) så kan du sagtens køre baglæns...

Nu lavede jeg jo en massiv blok, i stedet for for(t)sætteren så nu går det rigtig fint med afstik, så jeg har ikke behov for at vende stålet på hovedet og køre baglæns.
Jeg købte en ekstra hurtigskift centerblok, så der sidder en på både den faste blok, og forsætteren, så er det lynhurtigt at bytte rundt, for forsætteren kan ikke undværes helt.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Afstik (baglæns)
« Svar #9 Dato: Maj 06, 2019, 08:24:30 »
Ja hvis din patron ikke er skruet på (det er den på min Boxford) så kan du sagtens køre baglæns...

Nu lavede jeg jo en massiv blok, i stedet for for(t)sætteren så nu går det rigtig fint med afstik, så jeg har ikke behov for at vende stålet på hovedet og køre baglæns.
Jeg købte en ekstra hurtigskift centerblok, så der sidder en på både den faste blok, og forsætteren, så er det lynhurtigt at bytte rundt, for forsætteren kan ikke undværes helt.

Udstyrsfreak.  ;D ;D ;D

Men ja, det var det jeg mente, og jeg kan "bakke baglæns" uden risiko for UFOer.  ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Afstik (baglæns)
« Svar #10 Dato: Maj 06, 2019, 19:04:26 »
Tommy kan man bakke forlæns??...... :) :) [th]

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Afstik (baglæns)
« Svar #11 Dato: Maj 06, 2019, 19:58:38 »
Tommy kan man bakke forlæns??...... :) :) [th]

Villy, jeg overvejede at skrive "bakke baglæns bagud" men så havde du jo fanget den ALT for hurtigt.  ;D ;D [th]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Afstik (baglæns)
« Svar #12 Dato: Maj 06, 2019, 21:33:00 »
YEP...Det kan du være helt sikker på....... [th] [th]