Forfatter Emne: wolfram spids  (Læst 4759 gange)

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
wolfram spids
« Dato: Marts 31, 2019, 11:34:44 »
Dav i gruppen

En wolfram tråd skal jo slibes. Hvor sliber, jer der er TIGer, I jeres wolfram?

Ja jeg ved der findes en sliber til dette formål, pris ca kr 6000, det står ikke lige på mine penge(lige nu ;) ;) )

morteno

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 29
Sv: wolfram spids
« Svar #1 Dato: Marts 31, 2019, 13:42:34 »
Hej , båndpudser eller en hård silbesten på bænksliberen husk at holde wolframelektroden lodret og slib den spids på ca 8 mm. VH Morten

David

  • Gæst
Sv: wolfram spids
« Svar #2 Dato: Marts 31, 2019, 23:03:48 »
Den hurtige og ved hånden...en vinkelsliber med gummi bagskive og en slibeskive korn 120..Og slib fra så den ikke hugger ind i hånden, og så lige sliberidser som muligt (skal følge wollerens længde) det giver den bedste lysbue.

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: wolfram spids
« Svar #3 Dato: April 01, 2019, 07:31:19 »
ok takker for input

Det er noget jeg vil prøve.

så kan vi da godt lukke denne tråd

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: wolfram spids
« Svar #4 Dato: April 02, 2019, 07:46:32 »
jeg sætter elektroden i boremaskinen og sliber den så på enten vinkelsliberen eller bænksliberen.

Husk nu at de røde bagender er thorium elektroder... så udsugning eller en slibning udenfor er ikke så ringe
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: wolfram spids
« Svar #5 Dato: April 02, 2019, 11:16:43 »
jeg sætter elektroden i boremaskinen og sliber den så på enten vinkelsliberen eller bænksliberen.

jamen så bliver spidsen jo ikke med slibespor i langs gående, så kan flammen da være svær at styre.  :-\ :-\

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: wolfram spids
« Svar #6 Dato: April 02, 2019, 11:36:42 »
Vi har 'rigtige' wolfram slibere på jobbet.
Her kører stenen i et vandbad, da støvet som nævnt er farligt

Til at holde wolframmen, bruger man en 'blyant' med en lille klembøsning i enden.
Den drejes rundt i takt med at wolframmen presses forsigtigt ind, og spidses mere og mere.
Dvs at her kommer ingen langsgående slibespor.
Jeg har aldrig hørt nogle snakke om at flammen er svær at styre?

David

  • Gæst
Sv: wolfram spids
« Svar #7 Dato: April 02, 2019, 12:13:16 »
Ved den type du nævner RH, slibes wolframmen i toppen af den fine diamantskive og det medfører ganske fine sliberidser i længderetningen at wolframmen...ved slib på grovere sten, skiver eller bånd kan det sagtens mærkes om der er slebet på langs eller tværs.