Forfatter Emne: Motor i Clou søjleboremaskine.  (Læst 5266 gange)

Rathje

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 36
Motor i Clou søjleboremaskine.
« Dato: Maj 21, 2017, 23:19:33 »
El fejl på ovenstående. Motor kører fint ved 220v direkte med en kondensator ind over, det er en kul motor og den gnistede ret meget uden kondensatoren. Ledningen på maskinen var med et gammelt 380v stik hvor der var brugt 2 faser, nul og jord. ind over en 4 polet kontakt. Og her er det så det mystiske begynder for mig ihvertfald. De 2 faser og nul lagt ind på en diodebro af en slags hvor der så er 2 ledninger ud som går til motoren. (Se billeder) har lavet en tegning af måden det er koblet på den der diode ting og det gir ingen mening med min omend mindre erfaring med EL. Der var dog 2 ledninger der var knækket og en der umiddelbart så ud til at være brændt fast et sted den ikke skulle. Har ikke prøvet at montere det igen før jeg havde forhørt mig hos nogle med lidt mere erfaring på området. Måden det hele er sat sammen på med flere forsk. typer og farver ledning med samlemuffer og lign. tyder på at det er lidt af en EL cowboy der har været på spil...:-)

En anden ting er at det er en remtrukket maskine med 3 positioner, men der er oplyst 6 hastigheder, kan det der diodeværk være noget omdrejnings begrænser og/eller mangler der noget.

Håber der er en der har de vise sten, ellers må den nøjes med direkte 220v med kondensator og 3 hastigheder,  dog monteret med nogle ordentlige materialer..:-)

/Rathje

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Motor i Clou søjleboremaskine.
« Svar #1 Dato: Maj 22, 2017, 06:16:51 »
Kender ikke maskinen, men noget tyder jo på den køre på jævnstrøm, den har jo nok to hastigheder i motoren.
Men lige hvordan det hænger sammen er svært at gennemskue, med de givne oplysninger.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Motor i Clou søjleboremaskine.
« Svar #2 Dato: Maj 22, 2017, 08:55:58 »
Det er i hvert fald, som Jens siger, en jævnstrømsmotor.
Tror du ikke, at der på et tidspunkt har været en kontakt, så den kunne få nul + enten 1 eller 2 faser, så man på den måde øgede antallet af "spændingstoppe". - Alternativt en kontakt, som kunne flytte kondensatoren på en eller anden måde.

Fantasien var stor, hos dem der konstruerede motorer den gang, og skal du finde en "el cowboy" som kan hjælpe dig, skal han sikkert have meget gråt skæg. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Rathje

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 36
Sv: Motor i Clou søjleboremaskine.
« Svar #3 Dato: Maj 22, 2017, 20:12:39 »
Har tænkt tanken med Jævnstrøms motor, men måden det her var monteret siger mig at det der diode cirkus ikke er originalt. kunne måske flække en alm diode bro sammen og se hvordan den opfører sig på jævnstrøm, vil dog ikke lige genbruge det der sad i.

mht. flere hastigheder i motoren så er der kun 2 spoler i den og kun 2 ledninger ind. Den ligner en ganske alm. håndholdt boremaskine motor bare større. så hastigheds skiftet ligger ikke i motoren men måske på en form for modstand. har bare aldrig set sådan noget før på andet end føromtalte håndboremaskine.

/Rathje
« Senest Redigeret: Maj 22, 2017, 20:16:45 af Rathje »

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Motor i Clou søjleboremaskine.
« Svar #4 Dato: Maj 23, 2017, 21:14:38 »
Kunne det tænke sig at den er lavet til jævnstrøm, og så er der nogen som har forsøgt og lave den om til vekselstrøm. Jeg vil tro at den har været brugt på et skib, hvor mange ælder skibe har jævnstrøm. Kender du historien om den og hvor har du fået den fra

Rathje

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 36
Sv: Motor i Clou søjleboremaskine.
« Svar #5 Dato: Maj 23, 2017, 22:38:03 »
Har desværre ingen historie på den, ved heller ikke helt hvilken model det er, har fundet et par billeder dog uden info, og det var gulv modeller, dette er en bord model.  Har fået den foræret, med beskeden om at den sprang sikringerne. Men tanken om jævnstrøm og så på et skib kunne vel egentlig godt være en mulighed, da den så er røget i land igen har man koblet den på 400v og puff...ingen sikringer.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Motor i Clou søjleboremaskine.
« Svar #6 Dato: Maj 23, 2017, 22:46:22 »
Det er jo en 220 volt motor, og når det er en "kul-model" tror jeg kun den skal have en fase og nul.
Som jeg husker det kan sådan en motor køre på såvel vexel, som jævn-strøm.

kan diodebroen måske have været en "fartdæmpende foranstaltning" for at have to hastigheder ?
Husk altid at skille tingene ad.

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Motor i Clou søjleboremaskine.
« Svar #7 Dato: Juni 27, 2017, 13:35:26 »
Den viste diodekobling giver en højere frekvens på den pulserende jævnspænding på udgangen. Idet sinuskurven for to forskellige faser jo er forskudt i forhold til hinanden.

Dvs. "jævnere" jævnspænding.

Ibot