Forfatter Emne: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk  (Læst 21992 gange)

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #45 Dato: November 17, 2016, 00:14:47 »

Du taber mig i snakken om Y kondensatorer.
 Når man læser manualen, kræver en enfaset omformer ikke speciel beskyttelse mod lækstrøm. Er det fordi Y kondensatorerne normalt sidder foran "transformeringen" til 3 faser, og derfor ikke findes i en enfaset omformer? Eller?

Håber du forstår, hvad jeg mener.  ???


Af hensyn til bagudstråling af støj fra omformeren er det en rigtig god ide at bruge
et godt netfilter, også på den en fasede omformer. Det giver jo ikke det store problem
når der kun er et filter, er der derimod tre i parralel, ja så kan de godt drille hifi relæet.

Ps: det hedder Y kondensatore da de er monteret som et Y. det ene ben til en af lederne
og det andet ben til jord.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #46 Dato: November 17, 2016, 11:18:09 »

Af hensyn til bagudstråling af støj fra omformeren er det en rigtig god ide at bruge
et godt netfilter, også på den en fasede omformer. Det giver jo ikke det store problem
når der kun er et filter, er der derimod tre i parralel, ja så kan de godt drille hifi relæet.

Ps: det hedder Y kondensatore da de er monteret som et Y. det ene ben til en af lederne
og det andet ben til jord.

Bare man spørger tit nok, ender det jo med at man bliver klog.  ;)  Tak.

Ps. Jeg læste Y kondensatorer, som noget der var Y koblet mellem faserne, enten på ud ´- eller indgang.


Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #47 Dato: November 22, 2016, 12:22:26 »

Af hensyn til bagudstråling af støj fra omformeren er det en rigtig god ide at bruge
et godt netfilter, også på den en fasede omformer. Det giver jo ikke det store problem
når der kun er et filter, er der derimod tre i parralel, ja så kan de godt drille hifi relæet.

Ps: det hedder Y kondensatore da de er monteret som et Y. det ene ben til en af lederne
og det andet ben til jord.

Bare man spørger tit nok, ender det jo med at man bliver klog.  ;)  Tak.

Ps. Jeg læste Y kondensatorer, som noget der var Y koblet mellem faserne, enten på ud ´- eller indgang.


Det tager så bare lidt tid for klogskaben at sive ind. :-\

Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er et netfilter og et rfi-filter det samme.

Vil det sige, at det sådan set er det/de rfi-filtre, som er indbygget i en Danfoss VLT (og sikkert også andre) som er den egentlige årsag til, at hpfi relæet slår fra? Mens nogle omformere (uden filter måske ? ) åbenbart kører fint.

Jeg har en VLT 2800 liggende på værkstedsbordet og motoren i skruestikken. Det kører fint og jeg kan ikke måle mere fejlstrøm end på min kones komfur. Men når jeg sætter jordledningen på, så smækker relæet på et eller andet tidspunkt.  ??? ???

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.