Forfatter Emne: Delestreger på centrerpatronen  (Læst 8943 gange)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Delestreger på centrerpatronen
« Dato: Januar 23, 2011, 12:27:26 »
I et af de mange tip på YouTube så jeg, at det er meget lettere at justere en fireklo-patron, hvis man har to nøgler. Der følger kun en med, så jeg måtte i gang med at lave en kopi selv (den slags nøgler koster jo hurtigt mere end 7,85 kr).
For at lave firkanten rimeligt kvadratisk havde jeg brug for lidt hjælp. Opstillingen ses på det første billede, og problemet er, at få drejet patronen 90° med en nøjagtighed, der er noget bedre end mit øjemål.
Jeg har derfor skåret nogle (lidt for tykke) streger i kanten af min patron, og lavet en lille vinkel på en dørmagnet, som jeg kan sigte efter.
Resultatet blev den blanke nøgle på billede 2. Først skar jeg en streg i enden, så grovsleb jeg på bænksliberen og til slut tog jeg den sidste mm med den viste opstilling og en tynd diamantskive.
For at få lavet stregerne skulle jeg bruge noget at sigte efter, så jeg lavede et lille program, der tegnede hjælpelinjer ud på et stykke A4. Der blev klippet hul i midten og til de tre bolte, og arket blev spændt mellem bagpladen og patronen, så den nærmeste hjælpecirkel fulgte kanten af patronen. Stregerne blev skåret med en tynd diamantskive på den lille Proxon.
Når jeg skal lave tilsvarende ridser i firekloen vil jeg nu forsøge at ridste dem med et drejestål, det må give tyndere og derfor mere præcise streger.
Den vedhæftede pdf-fil skulle være lige til at skrive ud, hvis nogen vil forsøge noget lignende. Inddelingen er 2°
Nøjagtigheden er fin nok til tre, fire og sekskanter.
Jeg skal fx. have lavet en top med tre stænger skruet i på skrå (i stil med den, der låser hurtigskifteren og pinolen), og her vil jeg kunne mærke op til hullerne i den skrå flade ud fra stregerne på patronen.
PS.
Jeg har ikke ambitioner om at lave tandhjul eller lignende ved hjælp af de streger - der er mere tale om et spansk forkromet øjemål, som altid er ved hånden, og set i det lys fungerer de rigtigt godt.


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Delestreger på centrerpatronen
« Svar #1 Dato: Januar 23, 2011, 14:02:45 »
Der er en rigtig god ide, med sådan en gradskive.
Du kan jo også opmærke, til hulle i en delecirkel osv.

Hvis du vil kunne fastholde kloen  i possitionen, kan du bore huller, som du så kan skyde en tap ned i.


Frylund brugte iøvrigt, samme "pap" metode til fremstilling, af indelingen på en skala.


mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

STANKO

  • Gæst
Sv: Delestreger på centrerpatronen
« Svar #2 Dato: Januar 23, 2011, 18:12:23 »
en rimelig firekant ,,hurtig

i med det runde emne i fræseren

fræs første side , nu brurde du ha målet

løsn og drej , ret op med en helt almindelig vinkel

gentag to gange mere

men delestregerne er nu rare nok at ha

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Delestreger på centrerpatronen
« Svar #3 Dato: Januar 23, 2011, 18:40:36 »
i med det runde emne i fræseren 
Det er frostvejr for tiden, så Pedersen er død for mig.
Jeg har både en firkantet blok med hul og savspor, og for den sags skyld et rundbord, som jo også er til den slags. Delestregerne er bare en lettere, hurtigere og meget varmere løsning her og nu. ;)

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Delestreger på centrerpatronen
« Svar #4 Dato: Januar 24, 2011, 10:22:28 »
Fræseren op i centrerpatronen og så nøglen i stålholderen, så skulle de også være rimelig nemt at fræse en firkant på den.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Delestreger på centrerpatronen
« Svar #5 Dato: Januar 24, 2011, 12:56:04 »
Fræseren op i centrerpatronen og så nøglen i stålholderen, så skulle de også være rimelig nemt at fræse en firkant på den.
Den skal jo stadig drejes 90° i holderen. Skaftet er heller ikke lige tykt hele vejen, så lidt bøvlet bliver det at få det spændt op på den måde.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Delestreger på centrerpatronen
« Svar #6 Dato: Januar 24, 2011, 13:52:43 »
I et af de mange tip på YouTube så jeg, at det er meget lettere at justere en fireklo-patron, hvis man har to nøgler.

Jeg kan ikke umiddelbart se fordelen ved at bruge 2 nøgler.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Delestreger på centrerpatronen
« Svar #7 Dato: Januar 24, 2011, 19:02:28 »
Jeg kan ikke umiddelbart se fordelen ved at bruge 2 nøgler.

Du sætter en nøgle i hver af de modstående kæber, og spænder let sammen om emnet. Drej kæberne vandret. Herefter kan du parallelforskyde og måle - uden at løsne grebet i emnet - ved at dreje begge nøgler samtidigt.
Bagefter gentages justeringen med de andre to kæber.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Delestreger på centrerpatronen
« Svar #8 Dato: Januar 24, 2011, 22:33:04 »
Syntes det virker lidt klodset med 2 nøgler. Jeg spænder emnet let med to modstående kæber og så flytter dem med de to andre, her er en nøgle nok. Jeg har aldrig i mine mere end 25 år som drejer set 2 nøglesystemet, men derfor kan det jo godt virke for nogen.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Delestreger på centrerpatronen
« Svar #9 Dato: Januar 24, 2011, 22:53:54 »
Syntes det virker lidt klodset med 2 nøgler. Jeg spænder emnet let med to modstående kæber og så flytter dem med de to andre, her er en nøgle nok. Jeg har aldrig i mine mere end 25 år som drejer set 2 nøglesystemet, men derfor kan det jo godt virke for nogen.
Jeg gør ligeså, jeg kan heller ikke bruge to nøgler på en gang da jeg jo skal bruge
en hånd til at dreje centrerpatronen med og en til nøglen. Og når man kender sin firklo, ja så kan man jo næsten spænde op på gehør :)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Delestreger på centrerpatronen
« Svar #10 Dato: Januar 25, 2011, 00:11:00 »
Denne video viser, hvad der fik en amatør som mig overbevist om, at det var en ret smart fremgangsmåde:


       

           
       


Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Delestreger på centrerpatronen
« Svar #11 Dato: Januar 25, 2011, 16:04:01 »
Denne video viser, hvad der fik en amatør som mig overbevist om, at det var en ret smart fremgangsmåde:

Til lige netop den opgave var det smartere og hurtigere at skifte patronen til en centrerende type.