Forfatter Emne: Morsekonus  (Læst 7818 gange)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Morsekonus
« Dato: Oktober 24, 2010, 05:21:29 »
På min drejebænk er det muligt at parallelforskyde pinolen. Det kan fint bruges til at lave en morsekonus.
http://www.laymar-crafts.co.uk/info5.htm kan man se mål for de forskellige typer, men sikke nogle umulige mål.
Jeg skulle bruge MK2 både til en styrepind til gevindskæring på drejebænken (http://www.projectsinmetal.com/free-project-plan-spring-center-metal-lathe-mill/ viser en udgave til borepatron), og til diverse ting og sager til min trædrejebænks pinol.
Tanken om at stille topslæden i en vinkel på  1.4307° var på forhånd opgivet.
At rykke pinolen (17.780-14.529)/2 mm til siden var heller ikke tillokkende.
Hvad der ikke står i tabellen er, at ((17.780-14.529)/2)/65.02 = 0,025 mm
Med andre ord, hver gang man går 1 mm til siden bliver radius 0,025 mm mindre (eller større).
Nu bliver det pludseligt ret let at have med at gøre.
Man tager en Ø 20 mm stang i en passende længde ( i mit tilfælde 190 mm), og borer hul i begge ender med centrerboret.
Der spændes en spids i trekloen, og stangen sættes op mellem denne og pinolen. Ved trekloen sættes en vinklet medbringer på stangen.
Pinolens længdeskala aflæses. Stangen flyttes ud, så begge ender står på fladen (ikke i centerhullerne), og forskellen aflæses og beregnes. Dette giver hullernes dybde. I mit tilfælde endte jeg på 180 mm mellem spidserne, når de var i bund i hullerne.
Tværslæden køres ind mod pinolen, hvorefter den tages 0,025 * længden mellem spidserne (de 180 mm) her 4.5 mm ud. Endelig rykkes pinolen ud så den igen støder på tværslæden.
Jo længere emnet er, jo mindre bliver målefejlen. Dobbelt længde giver med samme afvigelse fra den beregnede parallelforskydning (de 4,5 mm i eksemplet) kun den halve afvigelse på konussen. (Det er en ret god hjælp for en begynder som mig.)
Fra konussen er omkring 50 mm lang, kan man evt. tage pinden ud, og kontrollere den ved at stikke den ind i den konus, den skal passe til (kun hvis den tynde ende er vendt mod pinolen). Det er ganske let at mærke om den kan vrikke med den smalle ende eller rasle rundt med den brede.
Der drejes nu af, indtil enden ved pinolen er 14,5 mm (de sidste decimaler er uden praktisk betydning).
Pinolen rykkes tilbage, og det overskydende, lige stykke af stangen kan bruges til at finjustere placeringen af pinolen, inden man afkorter til den længde man nu måtte have brug for..
Jeg endte med at ramme centerlinjen, i det mindste så godt man nu kan, når man kun har en skydelærer til at måle efter med.
Billedet viser de to holdere med hhv MK2 og tap til en 13mm borepatron og spidsen med fjeder imellem dem. Spidsen har en lille tap, der passer inde i fjederen, det gør det lidt lettere at rode med den.
Hvis ens konus skal ende i et gevind, kan man starte med at lave gevindet på enden af stangen, og rykke pinolen væk fra kroppen. Det vil give en konus med den tykke ende (med gevindet eller hvad der nu skal være der) nærmest pinolen.
PS. Jeg skal lave flere konusser, så gode råd og tips vil være meget velkomne.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Morsekonus
« Svar #1 Dato: Oktober 24, 2010, 09:23:02 »
Man skal jo bruge den metode man syntes er bedst. Den er godt regnet ud men den virker en anelse kompliceret på mig.

Når jeg skal lave en MK spænder jeg en tilsvarende op og retter fortsætterslæden op med et måleur, meget enkelt. Har jeg ikke en konus til at rette op efter bruger jeg denne metode:
http://www.fagteori.dk/drejebaenken/drejeteknik/konusdrejning.aspx
« Senest Redigeret: Oktober 24, 2010, 10:42:06 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Morsekonus
« Svar #2 Dato: Oktober 24, 2010, 10:35:18 »
Jeg bruger samme metode som Frylund, og til indvendige konuser, er der jo eneste mulighed.

Men skal man lave en del udvendige konuser, vil det da være meget nemmere, med forskudt pinoldog.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.