Forfatter Emne: hjemmebiksede klodsbakker til Røhm 8omm  (Læst 4794 gange)

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
hjemmebiksede klodsbakker til Røhm 8omm
« Dato: Marts 20, 2020, 08:08:56 »
Ikke noget revolutionerende, billederne fortæller det meste - - -

det grønne materiale er glas/epoxy fra en gammel trafo - noget svineri at dreje/fræse i, men som bakker gir' de masser af friktion.
rart når ens typiske drejeemner både er tyndvæggede og samtidigt skal passe 8)
Normalt er det et sæt gamle nedhøvlede bløde bakker der får deres sidste chance som "grundbakker",
som regel med det resultat at de sgu aldrig kommer til at virke "sån' 100%"
Jeg valgte at slagte et sæt nye hårde kløer fra Røhm - de kører præcist i sporene og er ikke hårdere
 i kernen end man sagtens kan bore og gevindskære.

« Senest Redigeret: Marts 20, 2020, 11:43:18 af Bjørn H. »

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: hjemmebiksede klodsbakker til Røhm 8omm
« Svar #1 Dato: Marts 20, 2020, 08:13:14 »
billeder - - måske?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: hjemmebiksede klodsbakker til Røhm 8omm
« Svar #2 Dato: Marts 20, 2020, 08:55:01 »
Det ser godt ud  [th] [th]
Går selv med samme overvejelser, har dog regnet med at bruge et nyt sæt bløde klør, det passer rigtig godt i kloen, købte nogle sæt i England til min Pratt treklo, de hårde klør kostede en formue.
På mit tidligere arbejde fik vi sommetider indsatshærdet bløde klør, hvis det var noget vi brugte meget, og hvor de blev brugt for at passe i fason, og ikke for at de skulle være "bløde"

Vi fik dem hærdet på et hærderi.
Husk altid at skille tingene ad.

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: hjemmebiksede klodsbakker til Røhm 8omm
« Svar #3 Dato: Marts 20, 2020, 14:46:07 »
det sidste ryk - -

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: hjemmebiksede klodsbakker til Røhm 8omm
« Svar #4 Dato: Marts 20, 2020, 18:59:31 »
Hej Bjørn.....Genialt, simpelthen genialt....Genbrug genbrug genbrug.....Fedt ikke bare købe nyt nyt nyt, men opfindsomhed.... ]kr[ ]kr[ :)

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: hjemmebiksede klodsbakker til Røhm 8omm
« Svar #5 Dato: Marts 20, 2020, 19:31:21 »
Det grønne ligner svært meget Etronax. Man skal lige passe på snudeskaftet når man bearbejder i det. Har ihvertfald fået at vide at det udskiller formaldehyd..
Men ellers en rigtig god idé.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: hjemmebiksede klodsbakker til Røhm 8omm
« Svar #6 Dato: Marts 20, 2020, 19:41:58 »
Jeg ved ikke om det er værre eller bedre 😅 traditionel Etronax (de brune bakker, fra Elektro-Isola i Vejle)) er phenolplast/bomuldsvæv,det er nok ikke helsekost før afhærdningen,
(jeg har noget gammelt DDR-etronax - DER ka' du snakke afdampning af sjove stoffer - selvom pladen er tæt på 50 år gammel :o)
Det grønne hedder Etronax EP (epoxy/glasvæv) - heller ikke lutter lagkage før røgen er drevet væk 😎
Villy, tak for ros, men jeg fortjener det ikke - det er netop spritnye hårde bakker jeg har slagtet
« Senest Redigeret: Marts 20, 2020, 19:55:08 af Bjørn H. »

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: hjemmebiksede klodsbakker til Røhm 8omm
« Svar #7 Dato: Marts 21, 2020, 05:41:15 »
Hej Bjørn....Ja ved godt de var nye, men ideen er genial....Virkelig go.... [th]

PS angående dampe og farlige stoffer i værksted.....Hvis man er bange for dem, og ikke klar til " måske " at stille træskoene lidt før andre, så begynd at strikke hækle eller sy.....Tror desværre ikke at der er særligt mange sunde "ting" i et værksted.... ;)

Bare  sådan en strøtanke efter mange år i et værksted.... [th]

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: hjemmebiksede klodsbakker til Røhm 8omm
« Svar #8 Dato: Marts 21, 2020, 09:23:49 »
Lidt "out of topic".
Jeg har nogle plader liggende af det der brune stads, som bruges til fibertandhjul.
Det hedder også noget med phenol og skulle blive til skiftehjul til min drejebænk.
Jeg er med på, at en støvmaske er smart. ;)  Men når I pludselig snakker om afgasning, hvor rangerer sådan noget så på "vitaminskalaen" [quest]
« Senest Redigeret: Marts 21, 2020, 09:26:02 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: hjemmebiksede klodsbakker til Røhm 8omm
« Svar #9 Dato: Marts 21, 2020, 09:28:21 »
Hej Bjørn....Ja ved godt de var nye, men ideen er genial....Virkelig go.... [th]

PS angående dampe og farlige stoffer i værksted.....Hvis man er bange for dem, og ikke klar til " måske " at stille træskoene lidt før andre, så begynd at strikke hækle eller sy.....Tror desværre ikke at der er særligt mange sunde "ting" i et værksted.... ;)

Bare  sådan en strøtanke efter mange år i et værksted.... [th]

Villy, det er faktisk en mega flabet kommentar... Min ex-svigerfar døde af lungehindekræft efter blot få års arbejde som isolatør i 70'erne.
Hvis man ved noget er giftigt eller farligt har man dælme en pligt over for sig selv og over for andre at passe på..
Kendte også en som vaskede fingre i isocyanat når han havde arbejdet med epoxy, totalt dumhed...

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: hjemmebiksede klodsbakker til Røhm 8omm
« Svar #10 Dato: Marts 21, 2020, 11:38:28 »
Lidt "out of topic".
Jeg har nogle plader liggende af det der brune stads, som bruges til fibertandhjul.
Det hedder også noget med phenol og skulle blive til skiftehjul til min drejebænk.
Jeg er med på, at en støvmaske er smart. ;)  Men når I pludselig snakker om afgasning, hvor rangerer sådan noget så på "vitaminskalaen" [quest]
Tommy - søg på datablade på "Etronax" hos elektro-isola - jeg ved godt at det lugter, men det ER altså ikke asbest - så en støvmaske (hvis du kan opdrive en) vil være ok.
mine bemærkninger om DDR etronaxen  - var mere en generel betragtning om "øst" plasttyper i de glade 60'ere.   har du hørt om udtrykket "honecker-brun" ?
eller lugtet en trabant der havde været ild i?
Fenolplast er et termohærdende plast - dvs at processerne ER stoppet - du kan ikke smelte eller re-generere det - men de dårlige/billige typer er formodentlig lavet af de simpleste kemikalier - og lugter af helvede til.
Men - det har ikke været lutter spas at stå i hallen hvor de håndterede og pressede de rå "grønne" plader -

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: hjemmebiksede klodsbakker til Røhm 8omm
« Svar #11 Dato: Marts 21, 2020, 11:56:22 »
Lidt "out of topic".
Jeg har nogle plader liggende af det der brune stads, som bruges til fibertandhjul.
Det hedder også noget med phenol og skulle blive til skiftehjul til min drejebænk.
Jeg er med på, at en støvmaske er smart. ;)  Men når I pludselig snakker om afgasning, hvor rangerer sådan noget så på "vitaminskalaen" [quest]
Tommy - søg på datablade på "Etronax" hos elektro-isola - jeg ved godt at det lugter, men det ER altså ikke asbest - så en støvmaske (hvis du kan opdrive en) vil være ok.
mine bemærkninger om DDR etronaxen  - var mere en generel betragtning om "øst" plasttyper i de glade 60'ere.   har du hørt om udtrykket "honecker-brun" ?
eller lugtet en trabant der havde været ild i?
Fenolplast er et termohærdende plast - dvs at processerne ER stoppet - du kan ikke smelte eller re-generere det - men de dårlige/billige typer er formodentlig lavet af de simpleste kemikalier - og lugter af helvede til.
Men - det har ikke været lutter spas at stå i hallen hvor de håndterede og pressede de rå "grønne" plader -

Tak [th] Så er jeg lidt mere rolig ;) Jeg havde i forvejen regnet med at hænge en støvsuger på delehovedet, så mon ikke det går. Støvmasker er forhåbentlig også kommet på hylderne igen, når jeg kommer så langt.

De få Trabanter, jeg har set, har kun svinet gennem udstødningen. ;D Men ja, produktionen har uden tvivl en del menneskeliv på samvittigheden. :'(
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: hjemmebiksede klodsbakker til Røhm 8omm
« Svar #12 Dato: Marts 22, 2020, 05:55:13 »
Hej søren....Ked a det med din svigerfar, men jeg holder fast i min kommentar...

Der er fyldt med farlige dampe og stoffer i et værksted,så sent som igår svejste jeg i noget galvaniseret....Luftede selvfølgelig ud bagefter, men ikke sundt....

Hver enkelt skal seføli passe på og ta sine forholdsregler, men holder stadig fast i at der ikke er et sundt miljø i et værksted.....mvh..