Forfatter Emne: Gammel svensk fræser  (Læst 31733 gange)

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #30 Dato: Februar 02, 2019, 16:42:16 »
Min erfaring med Lagun var en lignende, den var noget kraftigere end en Bridgeport. Der var Iso40 i den også, og så endda elektrisk antræk til konusen.



Sendt fra min SM-J510FN med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #31 Dato: Februar 02, 2019, 16:44:47 »
Skruestikket alene er da også et par tusinde værd.. Kjyw Kjyw Kjyw.

Sendt fra min SM-J510FN med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #32 Dato: Februar 02, 2019, 17:38:10 »
Ja jeg kunne jo købe den for skruestikkens skyld. ;D

Andre steder kan man se, at de tre kontakter har symboler for motor, kølevand og bord, så mon ikke der er noget indbygget X tilspænding plus det påmonterede på Y. - Sammen med 2 akset digital.
Hvis altså noget af det virker [quest] :-\

Jeg synes jo netop, at den ser mere klejn ud end en Bridgeport, så mon ikke det er en større model, du nævner. Hvilken spindel er tængerne til? R8 eller [quest]
« Senest Redigeret: Februar 02, 2019, 17:42:22 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #33 Dato: Februar 02, 2019, 17:40:01 »
Det er helt sikkert ikke R8. Der er konusen meget kortere. Få da sælger til at måle hullet i spindlen. Tænker nu jeg vinder væddemålet. 

Sendt fra min SM-J510FN med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #34 Dato: Februar 02, 2019, 17:47:27 »
Det er helt sikkert ikke R8. Der er konusen meget kortere. Få da sælger til at måle hullet i spindlen. Tænker nu jeg vinder væddemålet. 

Sendt fra min SM-J510FN med Tapatalk

Jeg HAR rettet  ;D ;D ;D

Det ligner da ikke Sk40 eller 50 så vidt jeg kan se.
Den står ikke hos sælger, men han må selvfølgelig have adgang til den - skulle man tro. ::)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #35 Dato: Februar 02, 2019, 17:49:25 »
Syns godt det kan ligne SK40 spændetænger der går direkte op i spindlen?

Sendt fra min SM-J510FN med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #36 Dato: Februar 02, 2019, 17:58:52 »
Ja der er en 'løs' motor på Y akse. Dét er jeg sikker på.
Jeg ved dog ikke om denne har andre tilspændings funktioner indbygget i knæet?

Konus'en ligner en ~iso40. Altså en stejlkonus.

Men bliver nød til at spørge :

Hvilke ting på en original er svag/spinkel? Og det er vurderet/sammenlignet med/ud fra?

Hvad er det helt konkret der er galt med en R8?
Altså i praksis, og ikke teoretisk?


Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #37 Dato: Februar 02, 2019, 18:04:04 »
Jeg tænker at hvis man vejer de 2 er der mere gods i Lagan'en. Svalehalerne var større og kraftigere, knæet mere massivt og hovedet er mere kraftigt.
Hvis de står ved siden af hinanden, koster det samme og Lagun er med BT40 så mener jeg bestemt at jeg ville vælge Lagun.
Diameterens max i R8 betyder jo også fræsere med stort skaft, ikke kan bruges.

Sendt fra min SM-J510FN med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #38 Dato: Februar 02, 2019, 18:20:38 »
Det er selvfølgelig rigtigt.
Men om det så resulterer i en bedre/stærkere fræser, ja det ved jeg ikke.
Hovedet virker større. Men er det kun det udvendige? Er spindel og lejer tilpas større? Hvis det bare er et rem-hus og 'pynt'. Så gør det ingen forskel.

Selvfølgelig har R8 en begrænsning i dens størrelse. Men igen, så passer den vel meget godt med hvad fræseren ellers kan præstere?
Altså, det er vel tilpasset hinanden
Motoren er kun på 1 1/2 ~ 2 hk.

Men igen, jeg savner reele bud/beviser på at en R8 er spinkel, og ikke er god.
Hvad er det den ikke har kunne, eller hvad har den fejlet ved?
Stadig monteret på en Bridgeport fræser (stor søjleboremaskine med krydsbord)

Nu har jeg selv haft kendskab til en Bridgeport med Iso konus i spindel. Og de præsterede 100% ens..

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #39 Dato: Februar 02, 2019, 19:53:57 »

Jeg kan jo kun læse mig frem :-[ og det er svært at sammenligne nøjagtigt, men det ser ud til, at i de modsvarende modeller/størrelser er Lagun omkring 400 - 600 kg tungere end Bridgeport.
Lagun står også et par steder beskrevet som en "kraftigere" Bridgeport klon, men det kan jo være subjektivt.
R8 - SK40 virker lidt tilfældigt fordelt, men flest SK40 i Lagun.

Til gengæld er der nok ingen X tilspænding "skjult" i nogen af dem. Jeg kan i hvert fald ikke finde det.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #40 Dato: Februar 02, 2019, 20:56:07 »
Ja det er rigtigt. En tungere maskine er normalt altid bedre.
Men om det reelt gør en forskel på en maskine som en 'Bridgeport' kan jeg ikke gennemskue

Til dét den er bygget til, og mange bruger den til, er den jo alt rigelig.  Jeg tror mange har for vane at sammenligne den med noget den ikke er.

Men til lette opgaver, kan den bruges til alt

Se dette fra deres katalog :

Tror det er nok til de fleste. Især hvis det er hobby.
Og jeg har kørt med 100mm knivhovede med min. Alu, stål og rustfri.  Den klarer også dét. Altså, med en spån på ~2mm.

Om det er en original, lagun eller hvilket som helst kopi. Så vil jeg mene alle værksteder bør have sådan en, da den er så alsidig.
Jeg savner tit en på mit job.  Den er super til de små hurtige jobs, især hvis der skal bores huller, eller laves gevind

Tommy, du bør købe en. Basta
« Senest Redigeret: Februar 02, 2019, 20:58:26 af RH »

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #41 Dato: Februar 02, 2019, 20:58:16 »
Se der RH.  Endelig noget vi er helt enige om. Tommys liv er ikke komplet før han ejer sådan en.

Sendt fra min SM-J510FN med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #42 Dato: Februar 02, 2019, 23:20:19 »
Jeg tror nu godt vi kan finde flere ting vi er enige om (at Tommy mangler)
Men nej, jeg er sikker på at Tommy også vil sove meget bedre om natten, når han ved at der står en 'bridgeport' i værkstedet



« Senest Redigeret: Februar 02, 2019, 23:24:55 af RH »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #43 Dato: Februar 03, 2019, 00:11:29 »

Føler mig udsat for gruppepres. ;D ;D ;D ;D ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #44 Dato: Februar 03, 2019, 13:10:55 »
Ja jeg kunne jo købe den for skruestikkens skyld. ;D

Andre steder kan man se, at de tre kontakter har symboler for motor, kølevand og bord, så mon ikke der er noget indbygget X tilspænding plus det påmonterede på Y. - Sammen med 2 akset digital.
Hvis altså noget af det virker [quest] :-\

Jeg synes jo netop, at den ser mere klejn ud end en Bridgeport, så mon ikke det er en større model, du nævner. Hvilken spindel er tængerne til? R8 eller [quest]
Denne maskine du viser her, ham har jeg kontaktet og han vil måle højden, men han siger at hastigheds skift foregår ved remskifte, og det jeg ikke så vild med, vil mene det tager for lang tid, dog uden og vide det på denne maskine...Jeg har 190 cm og gøre med op tll garage porten, og den skal den jo ind ad..Til loftet har jeg 207 cm....Er blevet forelsket i en Deckel FP1 metalfræser, den har lige det jeg søger med performans og ydere mål, men der er ingen til salg i Danmark, men findes i Tyskland. Men er det bøvlet og købe i tyskland mht. told og skat samtevt andre gebyre, nogen der har erfaringer med det...?