Forfatter Emne: Gammel svensk fræser  (Læst 31694 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #90 Dato: Februar 17, 2019, 19:59:37 »
Hvis det er standart M6 gevind, kunne du bruge nogle lavhovede unbrakoskruer, som du laver en rejfning på hovedet, sildeøjnene skulle du jo også nok selv kunne fremstille..

Hvis man overhovedet kan fremskaffe reservedele, er de ofte vanvittig dyre.
Husk altid at skille tingene ad.

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #91 Dato: Februar 22, 2019, 18:15:35 »
Da jeg skulle til og løsne omløber på iso 40 værktøj med spændetang Ø 20 endefræser så løsnede den 4 kantede bolt i top af vertikalhovedet før omløberen gik løs..Kan man få en slags tang til og holde kontra på iso 40 værktøjet lige over omløberen ..?..På det billede hvor jeg peger på skaftet af værktøjet måler Ø 50mm..Måske de 2 hakker kan sættes en spændetang på og løsne..  Var nød til og spænde hele iso 40 værktøjet op i en skruestik få og løsne omløberen.. Synes det bøvlet på denne måde..Se de vedhæftet billeder
« Senest Redigeret: Februar 22, 2019, 18:23:13 af Spsmed »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #92 Dato: Februar 22, 2019, 18:25:29 »
Der findes forskellige holdere, kan man skrue fast på filebænken..
Et godt gør det selv projekt :)


Eks som denne her, ville nu nok undlade den vertikale del.
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #93 Dato: Februar 22, 2019, 18:45:10 »
Kan du ikke bare sætte fræseren i det laveste gear? Så burde spindlen være rimeligt låst, og omløberen skrues af.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #94 Dato: Februar 22, 2019, 18:48:32 »
Okey så det altså normalt man afmontere hele værktøjet og fiksere den og løsner omløberen 😲🤤

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #95 Dato: Februar 22, 2019, 18:51:10 »
Kan du ikke bare sætte fræseren i det laveste gear? Så burde spindlen være rimeligt låst, og omløberen skrues af.

Jow det kunne jeg da bare gøre men troede bare der fandtes en kontra spændetang..Men Okey så må jeg vel vænne mig til og gøre det anderledes end jeg vant til 😁

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #96 Dato: Februar 22, 2019, 18:54:42 »
Hvis jeg blot skal skifte spændetangen ville jeg gøre det på den nævnte måde. Skal jeg skifte holderen løsner jeg den lidt i toppen, dasker på antræksbolten med en gummihammer, og skruer så holderen helt ud.

Sendt fra min SM-J510FN med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #97 Dato: Februar 22, 2019, 18:55:12 »
Hvad betyder alle disse tal på iso 40 værktøjet ?

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #98 Dato: Februar 22, 2019, 18:57:02 »
Hvad betyder alle disse tal på iso 40 værktøjet ?
Okey jeg prøver mig frem😁Damm træls med ikke er udlært maskinarbejder 😂

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #99 Dato: Februar 22, 2019, 18:57:09 »
Tror bare det er producentens oplysninger. Varenummer og deslige. Der står ofte også om det er SK40, BT40 er Din69871 eller lignende.

Sendt fra min SM-J510FN med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #100 Dato: Februar 22, 2019, 18:59:49 »
Hvorfor har disse værktøjer forskellige betegnelser f.eks iso 40 hedder også DK 40  [quest]

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #101 Dato: Februar 22, 2019, 19:02:19 »
Det er forskellige medbringersystemer, de hakker der er lige hvor konusen ender. Konusen er ens, men flangen kan være meget forskellig. 2/3 hakker og forskellige dybder.

Sendt fra min SM-J510FN med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #102 Dato: Februar 22, 2019, 20:44:15 »
Er det rigtigt forstået at den bolt i toppen af hovedet går løs når du løsner omløber på værktøjsholderen?

Hvis, så har jeg aldrig oplevet at bolten (antræks bolten som den hedder) er gået løs når jeg har skulle skifte klembøsning osv.
Man gør som Søren skriver det, at man sætter den i et lavt gear, og så kan den nemt løsnes.

Antræksbolten bør aldrig være/gå løs, andet end når du selv løsner den, for at drive værktøjet ud af konussen.

Den kan normalt ikke gå løs ved det du skriver, da den bare vil dreje med rundt sammen med spindlen, især fordi at der (burde) sidde de to noter som gør at den ikke kan dreje rundt, og gå løs.
« Senest Redigeret: Februar 22, 2019, 20:46:51 af RH »

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #103 Dato: Februar 22, 2019, 20:56:10 »
Så dan en værktøjs holder til ISO 40 kan man selv lave. Jeg har lavet en som kan spændes fast i skrugestik, og det funger fint-

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #104 Dato: Februar 23, 2019, 09:38:50 »
Er det rigtigt forstået at den bolt i toppen af hovedet går løs når du løsner omløber på værktøjsholderen?

Hvis, så har jeg aldrig oplevet at bolten (antræks bolten som den hedder) er gået løs når jeg har skulle skifte klembøsning osv.
Man gør som Søren skriver det, at man sætter den i et lavt gear, og så kan den nemt løsnes.

Antræksbolten bør aldrig være/gå løs, andet end når du selv løsner den, for at drive værktøjet ud af konussen.

Den kan normalt ikke gå løs ved det du skriver, da den bare vil dreje med rundt sammen med spindlen, især fordi at der (burde) sidde de to noter som gør at den ikke kan dreje rundt, og gå løs.

Det jeg gjorde (faktisk første gang jeg skifter spængetang på ISO 40) satte omløber tang/nøgle på omløberen og en svensk nøgle på antræksbolt hovedet  som kontra.. Til og begynde med løsnede omløber fint men fordi omløber gevindet tilsyneladende begyndte og gå mere trægt og gav mere modstand så løsnede gevindet i selve holderen istedet for og så var jeg nød til og skrue hele holderen løs og sætte den i skruestik.. Men Okey da det jo første gang jeg prøver det med iso 40 så lære man vel senere hvordan det Rigtig skal gøres 😁