Forfatter Emne: "Mauser" eller "Meuser"  (Læst 3976 gange)

BlueHawk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
"Mauser" eller "Meuser"
« Dato: December 08, 2018, 13:44:18 »
Jeg mindes jævnligt min tid som "tillært" drejer på Brdr. Gram i Vojens, hvor jeg stod ved en udslidt Herbert 2D revolverbænk. Så får jeg lyst til at købe en ny, mindre "rigtig" drejebænk til værkstedet og kigger derfor annoncer i Den Blå Avis og Gul & Gratis.

Min gamle instrumentmager-ven taler om, at han på fagskolen brugte en fantastisk "Mauser" drejebænk - og ind imellem finder jeg også en annonce for en "Mauser" drejebænk i Den Blå Avis eller i Gul & Gratis. Men hver gang viser det sig - trods overskrifter og omtale - at der er tale om en "Meuser" og ikke en "Mauser".

Er sandheden i virkeligheden, at Mauser aldrig har lavet drejebænke, men kun våben og finmekaniske måleinstrumenter (skydelærer m.v.) ?

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: "Mauser" eller "Meuser"
« Svar #1 Dato: December 08, 2018, 14:20:23 »
Ja jeg har altid hørt at det var to forskellige firmaer. Men alle kalder meuser for mauser

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: "Mauser" eller "Meuser"
« Svar #2 Dato: December 08, 2018, 16:37:18 »
Ja jeg har altid hørt at det var to forskellige firmaer. Men alle kalder meuser for mauser

Ja er det ikke bare våbenfabrikken Mauser, der spøger i folks bevidsthed [quest] ;)

Det er kun Meuser, der figurerer på lathes.co.uk som ellers dækker det meste, og på de "Mauser drejebænke", jeg lige har kunnet finde til salg både her og i Tyskland, står der altså Meuser, hvis der er billede med navneskilt. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: "Mauser" eller "Meuser"
« Svar #3 Dato: December 09, 2018, 03:20:28 »
Men bortset fra dét. Så er det normalt en meget god maskine, sådan en Meuser.

Vi havde for år tilbage en Meuser med ~2000mm ml. Pinoler.  Den kørte utroligt godt.
Det er ikke en drejebænk jeg ville være bange for at købe.

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: "Mauser" eller "Meuser"
« Svar #4 Dato: Januar 19, 2019, 19:56:23 »
Dav i gruppen

Mauser er et skydevåben ;)