Forfatter Emne: Frekvensomformer  (Læst 11845 gange)

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Frekvensomformer
« Svar #15 Dato: August 10, 2017, 19:01:25 »
Forstår altså ikke den ide med frekvensfyr på alt muligt...... [quest] Hvorfor...En gearkasse og et rimeligt udvalg a gear og en øl og go tid er da bedre..... :)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Frekvensomformer
« Svar #16 Dato: August 10, 2017, 19:15:25 »
Forstår altså ikke den ide med frekvensfyr på alt muligt...... [quest] Hvorfor...En gearkasse og et rimeligt udvalg a gear og en øl og go tid er da bedre..... :)
Et par fordele kan være : soft start, bremse,  og så 'million gear' i  hvert gear

Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk


jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Frekvensomformer
« Svar #17 Dato: August 10, 2017, 19:41:16 »
Tak for alle svarene, jeg er da blevet en del klogere. Jeg kan åbenbart godt vælge en der er et par numre større til min 1,1 kw, så nu vil jeg se om der skulle dukke noget op der kan bruges. Jeg kan se på Danfoss hjemmeside, at 2800 ikke produkseers mere,så måske nogen udskifter dem. Holder øje på DBA .
mvh Jens.ews

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Frekvensomformer
« Svar #18 Dato: August 10, 2017, 20:39:29 »
Nu er der helt sikkert mange andre frekvensomformere end VLt 2800 der kan bruges..
Men undgå frekvensomformere, der er beregnet til ventilatorer, og pumper, de kan ikke sejtrække.
Danfoss udgaverne hedder hvac, så styr uden om dem..

Husk altid at skille tingene ad.

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Frekvensomformer
« Svar #19 Dato: August 11, 2017, 16:11:21 »
Tommy, jeg er ikke helt med på det med HPFI relæ type 2, vil du uddybe det lidt så jeg kan forstå det.
mvh Jens.ews

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Frekvensomformer
« Svar #20 Dato: August 11, 2017, 17:11:20 »
Når du sætter en trefaset frekvensomformer op, kræver loven / stærkstrømsreglementet, at installationen skal beskyttes med et HPFI relæ type B (Undskyld 2 tallet ;)) Det kræves ikke ved en 220 V omformer. Du må ikke spørge, hvordan det virker ;) men det koster en bondegård, og så skal det jo sættes op. ??? ]kr[ :'(

Men som det fremgår af den anden tråd om emnet, så er ideen måske ikke så strålende, som den lige så ud til.


Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Frekvensomformer
« Svar #21 Dato: August 11, 2017, 18:31:00 »
Nej der er åbenbart mange ting man skal vide før man køber. Jeg har kigget på denne her motor-
https://www.elsag.dk/elektromotor-230v400v-50hz-ip55-1425-rpm-11kw-15hk-b14-lille-flange-3-faset-ie2 og der står 3 x 230/400v så den kan vel nok køre med en 230 v omformer. Jeg ved så ikke om den mister trækkraft ved de lave omdr. ved 3 x 230 v ellers er det jo nok det jeg skal gå efter?
Jeg bliver jo en del klogere hver gang i giver mig svar, det er ikke bare lige og gøre tingene, så indtil videre har jeg sendt min gamle DC motor til Stempin på Langeland så må han give et bud på om den kan repareres og så ser jeg om der dukker en frekvensomformer op som passer i mellemtiden.
mvh Jens.ews

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Frekvensomformer
« Svar #22 Dato: August 11, 2017, 20:12:00 »
Den motor du linker til yder det samme på 3 x 230 volt, som på 3 x 400 volt, da den kobles om i viklingerne, den bruger så flere ampere på 230 volt, for at yde samme effekt.
Husk altid at skille tingene ad.

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Frekvensomformer
« Svar #23 Dato: August 12, 2017, 08:57:11 »
Jens, det var godt, så begynder det, at hjælpe på sagen. Det vil sige, at foreksempel en VLT 2811 - 2822 med 230 volt indgang og 3 x 230 ud så køre det, og uden ekstra HPFI relæ. Skal der monteres et potentiometer for, at regulere hastigheden eller er det indbygget på omformeren og og hvad med at vende omdr der skal der vel en kontakt til for af vende omdr.
mvh Jens.ews

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Frekvensomformer
« Svar #24 Dato: August 12, 2017, 10:50:09 »
Du skal have et potentiometer, en start stop kontakt evt. med bak hvis du har brug for det, hvis du skal have bak funktionen, mener jeg der er nødvendigt med en kontakt med to kontaktsæt.(man kan godt starte stoppe på frekvensomformeren, men jeg synes det er bøvlet)
Desuden  ville et nødstop nok være en god ting.

Jeg har lavet sådan et lille panel, til min drejebænk..
Husk altid at skille tingene ad.

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Frekvensomformer
« Svar #25 Dato: August 12, 2017, 13:44:29 »
Ja det er præcis sådan jeg skal have det som du viser på billedet, tak for det. Nu venter jeg bare på at der kommer en frekvensomformer i den rette størrelse.
mvh Jens.ews

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Frekvensomformer
« Svar #26 Dato: August 12, 2017, 14:53:45 »
Hvordan er dit nødstop  lavet jens?  Bare som knappen til frem/bak, altså så  den bare får stop signal, eller en rigtig der bryder strømmen?


Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Frekvensomformer
« Svar #27 Dato: August 12, 2017, 17:29:47 »
Der er en speciel indgang på VLT til nødstop, som jeg har brugt. (som jeg lige husker det, men jeg kan da lige tjekke, hvordan det er sat op, hvis det har interesse)
« Senest Redigeret: August 12, 2017, 17:39:58 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Frekvensomformer
« Svar #28 Dato: August 15, 2017, 21:48:36 »
Der er en speciel indgang på VLT til nødstop, som jeg har brugt. (som jeg lige husker det, men jeg kan da lige tjekke, hvordan det er sat op, hvis det har interesse)
Hvis det ikke er til besvær, så må du gerne

Mvh

Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Frekvensomformer
« Svar #29 Dato: August 15, 2017, 22:24:47 »
Det var desværre mig der husker forkert, jeg kan ikke finde i dokumentationen for vlt 2800 hvordan et nødstop skal monteres.
Men jeg har monteret det så forbindelsen mellem klemme 12 og 27 brydes når nødstoppet aktiveres.

Men står  den stadig til start, og man afstiller nødstoppet, starter motoren op igen.
Det er nok ikke efter bogen ? og måske slet ikke at den gør det på styrespændingen ?
Husk altid at skille tingene ad.