Forfatter Emne: Spånskærn  (Læst 3187 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Spånskærn
« Dato: Januar 09, 2019, 17:27:37 »
Skulle have drejet et par nye lejehuse til knivlejerne på havetraktoren, skulle bruge noget ø 130 x 115 mm materiale.
Havde noget rundstål på lager, så det blev valget.
Men der skulle jo snurres en del spåner af, og som Boxforden er nu, ender en stor del af spånerne på gulvet.
Så lavede en interimistisk skærm i noget 1mm plade, den går så langt ud at håndtaget til længde kan betjenes, og håndtaget til tvær tilspænding er  over skærmen. Lavede skærmen i ca ½ længde.
Det fungerede faktisk fint, men skærmen fylder lige rigelig, så skal have den tilpasset, når der skal laves en endelig løsning.
Så tænkte jeg om andre bruger, måske havde fundet en mere genial løsning, så alle indput er velkomne..
« Senest Redigeret: Januar 09, 2019, 17:31:15 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Spånskærn
« Svar #1 Dato: Januar 11, 2019, 14:28:47 »
Jeg har planer om at teste med en lille "deflektor" plade oppe ved værktøjsholderen på min weiler. Den har det også med at smide det hele på gulvet og ikke ned i spånbakken. Så tænkte at man evt. kunne fabrikere en bette plade der kunne "bande" spånerne i nærheden af spånbakken...
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Spånskærn
« Svar #2 Dato: Januar 11, 2019, 15:39:11 »

Jeg må med skam indrømme, at min "geniale løsning" ind til videre består af en kost og et fejeblad. ;D ;D

Men apropos Kiddes ide, så har jeg da set flere, både Emcoer som min og Boxfords som Jens` der er forsynet med sådan en plexiglas skærm / kasse, som kan klappes ned over kloen. Alt efter emnets længde, skulle den måske laves, så den kunne forskydes langs X aksen.

Det er nogle fine lejehuse. [th]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Spånskærn
« Svar #3 Dato: Januar 11, 2019, 16:25:25 »
Ja måske jeg skulle prøve igen med en lille plade på stålet, har kortvarigt forsøgt, uden at være helt tilfreds.
Men ide'en med at fange spånerne tættest muligt på stålet, er jo god.

Skærmen jeg har lavet på spånbakken fungere sådan set fint nok, men fylder rigeligt, og skufferne under er ikke så neme at komme til.
Har en skærm over kloen, men den kunne nok også godt forbedres.
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Spånskærn
« Svar #4 Dato: Januar 11, 2019, 17:46:07 »
Når jeg drejer i messing/bronze tager jeg et stykke folie og klemmer fast med en af skruerne i stålholderen, ned mod stålet. Messingfolie som regel.  Det er super nemt at forme til en slags tragt til at lede spånerne ned i spånbakken og undgå at få dem alle i håret. 😁
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D