Forfatter Emne: Tolerance i lejehus  (Læst 4592 gange)

BlueHawk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Tolerance i lejehus
« Dato: December 01, 2018, 13:09:26 »
Min mekaniker mener, at lejehuset i den støbte "spindel" (foto) til min Mercedes Sprinter er blevet ovalt og at det er derfor, mit forhjulsleje er brudt sammen. Jeg mener omvendt, at lejehuset jo ikke slides og at det derfor ikke bliver ovalt.
Eneste løsning på uoverensstemmelsen - som jeg ser det - er at måle tolerancen mellem lejes ydre krans og lejehuset. Til det brug har jeg en målelære (søgeblade) med ned til 0,02 mm blad. Jeg ejer desværre ikke en mikrometerskrue til indvendig måling.
Men er der nogen, der har et bud på, hvad man kan/skal acceptere af tolerance i sådan et lejehus ?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Tolerance i lejehus
« Svar #1 Dato: December 01, 2018, 13:17:31 »
Vil tro det højst må være nogle få hundrededele ovalt, da lejet jo vil tilpasse sig husets form, og yder ringen dermed bliver oval.
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Tolerance i lejehus
« Svar #2 Dato: December 01, 2018, 17:57:45 »
Hulet skal være  99 % rund og yder ringen må under ingen omstændig heder sidde løs i hullet. Jeg vil foreslå at du udmåler hul og leje og så skal det sidde med en Js6 pasning Det vil sige en let til hår drivpasning Hvis dit leje er 60 til 80 så er det plus 0009 til minus 0009 så kan det ikke gå helt galt

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Tolerance i lejehus
« Svar #3 Dato: December 02, 2018, 09:23:40 »

Jeg skal ikke kloge i væddemålet, men Loctite laver da lejesikringsprodukter, der klarer betydeligt større tolerancer end der nævnes her.
Ved ikke om det var en mulighed.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

0005

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 168
Sv: Tolerance i lejehus
« Svar #4 Dato: December 03, 2018, 09:06:33 »
Jeg vil tro at det er lejet der er brændt sammen, det vil sige at inderring og yderring har sat sig sammen (brændt sammen)og det er derfor at lejehuset er blevet ovalt =slidt skævt
Per Bærentzen mobil 20760753

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Tolerance i lejehus
« Svar #5 Dato: December 03, 2018, 13:17:46 »
Nu skal i tænke på at det skal ud i trafikken. Andre mennesker kan blive involveret, med død og ulykke til følge!
Hvis et forhjul bloker så kan det gå helt galt. Hvis man ikke har den for nødende kenskab så hold fingeren væk:
Det er ikke nogen trillebøre eller en gammel naisser drejebænk. Det er andres ved og vel, som kan få følge af det
 

BlueHawk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Sv: Tolerance i lejehus
« Svar #6 Dato: December 03, 2018, 15:58:23 »
Tusinde tak for jeres svar.
Jeg har med udgangspunkt i Hans Ingvorsens svar i går konsulteret en mekaniker med speciale i Sprinter. Han er enig med Jens og Hans i, at der skal være stram pasning, at lejet skal trykkes ind med det af Mercedes foreskrevne moment (som jeg ikke husker) og at der ikke må være mærkbart slør efter monteringen. Er lejehuset blot minimalt ovalt, vil det vise sig ved "slør-kontrollen" og så skal hele spindlen skiftes.
Vi holder lige vejret en dags tid endnu .... er i øvrigt enig med Hans mht. sikkerheden. Derfor tør jeg ikke eksperimentere med div. Loctite-produkter, selv om de kan være gode nok til andre formål.

BlueHawk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Sv: Tolerance i lejehus
« Svar #7 Dato: December 08, 2018, 13:32:31 »
Årsagen til mit spørgsmål - et ødelagt forhjulsleje, der havde kørt < 1000 km - havde desværre sat sig fast og derfor i stedet roteret i selve lejehuset. Resultatet var en uacceptabel tolerance mellem lejekrans og lejehus, så hele skidtet skal skiftes. Nu skændes min mekaniker og Mercedes om skylden for det ødelagte leje ......
Igen tak for jeres gode råd og kommentarer.