Forfatter Emne: Mit værksted  (Læst 5263 gange)

KM

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
Mit værksted
« Dato: Oktober 24, 2023, 10:41:53 »
Hej i gruppen.
Jeg vil prøve at vise lidt billeder fra mit værksted.

Jeg er uddannet maskinsnedker i 1985 fra skive tekniske skole, derfor er der også lidt billeder af mit snedkeri.
Snedkeriet har jeg i perioder drevet som erhverv.
jeg har en passion for præcision og maskiner generelt. Der er gennem åerne samlet, istandsat, solgt og købt en hel del maskiner.
Når jeg istandsætter en maskine bliver den typisk renset, repareret, rettet og justeret. Aldrig malet da jeg syntes det ødelægger
maskinens historie. Ligeledes køber jeg aldrig en maskine der ikke er i original maling.

Metalværkstedet er primært brugt til istandsættelse og ombygning af egne maskiner som hobby.

BH.
Klaus
 

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Mit værksted
« Svar #1 Dato: Oktober 24, 2023, 12:28:28 »
Hold da maule et værksted..... Vild vild....hvem der bare havde penge nok.....  ]kr[ ]kr[ [th] velkommen til  :)

KM

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
Sv: Mit værksted
« Svar #2 Dato: Oktober 24, 2023, 13:46:50 »
Selvfølgelig koster det nogle penge, men det er også tålmodighed og held at finde det rigtige, som måske ser skidt ud men ikke er slidt op,
derfor køb aldrig noget der er malet op.

Eksempel her er af min Weiler matador før og efter

Den sad fast i gearkassen, gevindet i pinoldokken var ødelagt og den så herrens ud.
Men efter en lang række af arbejdes aftner får man en maskine som man holder mere af end en ny
og så ved man også hvordan den er skruet sammen.

Klaus

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Mit værksted
« Svar #3 Dato: Oktober 24, 2023, 13:52:28 »
Flot restaurering af din  Weiler matador, jeg er heller ikke tilhænger af at male maskiner.
Ja og super flot og velorganiseret værksted  [th]
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Mit værksted
« Svar #4 Dato: Oktober 24, 2023, 20:16:32 »
Flot værksted. Og fik maskinpark.
Schaublin fræseren er jeg især misundelig på

Og så også al den dejlige plads du har

Men ja, det er utroligt så lidt knofedt det egentligt kræver for at få en maskine til at se 10X bedre ud. 

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Mit værksted
« Svar #5 Dato: Oktober 25, 2023, 09:15:47 »
Flot værksted!

Smag og behag er forskellig, og jeg er fuldstændig ligeglad med om en maskine bliver malet lyserød, eller hvad folk ellers gør - bare det ikke er en decideret sjælden maskine der burde ende sine dage på et museum  :)

En dæmpet farve er dog nok smart for ikke at få irriterende genskin fra lamper.

hilsen Kenneth

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Mit værksted
« Svar #6 Dato: Oktober 25, 2023, 16:32:11 »
Men for fanden da KM.....Aldrig aldrig la en pinoldok stå åben.....Kvaje bajer hvis vi en dag mødes  [th] [th] :)

KM

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
Sv: Mit værksted
« Svar #7 Dato: Oktober 25, 2023, 19:16:20 »
Aldrig aldrig la en en pinoldok stå åben  ???

kan nogen forklare ?

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Mit værksted
« Svar #8 Dato: Oktober 25, 2023, 20:00:43 »
Der kan lande en spån derinde og vupti har du et drejeresultat langt fra det ønskede...... [th]Røv og nøgler....

Har selv givet et par omgange på brdr gram i gamle dage....Thats life.... ]flub[ ]flub[

KM

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
Sv: Mit værksted
« Svar #9 Dato: Oktober 25, 2023, 22:14:00 »
Hvis det er billede af før restaurering du mener, så tror jeg det er det mindste problem på det billede

Normalt tjekker man konusser for urenheder inden man monterer værktøjer, så den fejl kan IKKE opstå.

Hvis det er det du mener.


BH

Klaus





   

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Mit værksted
« Svar #10 Dato: Oktober 26, 2023, 03:38:41 »
Intet med noget andet at gøre....Flot og fedt værksted du har, med masser a plads [th] [th]På peger bare at i gamle dage gik den ikke det du gør med pinoldok.... [th] [th] Det samme med t nøgle i kloplan..... :) :)