Forfatter Emne: Forlænger kabel til svejser  (Læst 5448 gange)

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Forlænger kabel til svejser
« Dato: Marts 17, 2019, 14:32:26 »
Dav i gruppen

Til min ny indkøbte svejser skal jeg have et forlænger kabel, 3*5mm2 10m.

Det kabel der er fra maskine og til stik er 5mm2, så derfor skal forlænger jo også være 5mm2, det kan jeg godt forstå.
Det jeg ikke forstår er at instalationen i carport er 2,5mm2. hvorfor skal forlænger så være 5mm2. Til svejser skal der jo noget strøm til, derfor de 5mm2, men hvad så der hvor den henter strøm er der jo kun 2,5mm2.

Nogen der kan forklare mig det, så jeg kan forstå det.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Forlænger kabel til svejser
« Svar #1 Dato: Marts 17, 2019, 15:18:18 »
Hvis det er et 16 amperes stik, burde det være nok med en forlængerledning på 2,5mm2
Men jo da en fordel med så tyk en ledning som muligt, da det giver mindre spændingsfald.

Jeg mener ikke de moderne inverter svejsere er så sarte, hvis spændingen falder.

Er det en svejser der køre på 230 volt, kan du bruge et 5 x 2,5mm kabel. og bruge to ledere til både  nul og fase, så bliver det 5 mm2, og så en enkeltleder til jord. Men tror nu ikke, det er nødvendigt.
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Forlænger kabel til svejser
« Svar #2 Dato: Marts 17, 2019, 15:20:48 »
fik ikke lige med  :)
Man bruger 2,5mm2 til 16 amperes stik, medmindre der er meget langt, så går man op i 4mm2 men det høre bestemt til sjældenhederne.
Husk altid at skille tingene ad.

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: Forlænger kabel til svejser
« Svar #3 Dato: Marts 17, 2019, 15:58:29 »
Dav Jens Ja det med 2,5mm2 er jeg med på.  [th]
Ledningen fra svejser er 5mm2 ::)
Jeg har læst, et eller andet sted, at forlængerledning til svejseværk skal være 5mm2. [quest]

Mener du at det er nok med et gummikabel på 3*2,5mm2, når kabel kun skal være 10m

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Forlænger kabel til svejser
« Svar #4 Dato: Marts 17, 2019, 19:14:34 »
Jeg vil da mene at 2,5mm2 er nok til at forsyne din svejser, husk at ledningen skal være helt rullet ud..

Hvilken svejser endte du med at købe  [quest]
Husk altid at skille tingene ad.

Tekniker 111

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 2
Sv: Forlænger kabel til svejser
« Svar #5 Dato: Marts 18, 2019, 05:13:15 »
Din svejser, som du viser billeder af i din anden tråd, er angivet med en I max primærstrøm på 25 Amp. Derfor den kraftige forlængerledning.
svejseveark.dk oplyser:

Svejseværket er udstyret med automatisk elektronisk lysbuestyring, der blandt andet sikrer at lysbuen har samme styrke selvom afstanden mellem wolframet og emnet variere. Ydermere vil den elektroniske styring sørge for at lysbuen er ens på trods af variationer i netspændingen, hvis variationen er indenfor 15%, derved sikres også et godt resultat ved lave strømstyrker. citat slut

Der er så lige spørgsmålet: er det +/- 15 % eller er det +/- 7,5 %, jeg tænker det nok er det sidste.

Men 5 x 2,5 løsningen til forlængerledning, er nok den jeg ville foretrække.
 Mvh.

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: Forlænger kabel til svejser
« Svar #6 Dato: Marts 30, 2019, 17:45:51 »

Jens
 det blev denne her: https://svejsevaerk.dk/shop/tig200p-ac-dc-317p.html

Nu har jeg prøvet mma, bare sådan at brænde et par elektroder af.

Har lige et sp: Den knap hvor der står "Start A" kan gå til 11-13 A. Hvad skal det til for ::)
                     "Welding A" er der hvor svejse A indstilles, det er klart, men "Start A" ??

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Forlænger kabel til svejser
« Svar #7 Dato: Marts 30, 2019, 23:54:20 »
Det er jo vist lige på skemaet under knappen?
og linierne viser det jo også?

den angiver hvor mange ampere du vil ligge ud til at starte med inden der køres op på fuld skrue.
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: Forlænger kabel til svejser
« Svar #8 Dato: Marts 31, 2019, 10:44:05 »
Kidde= har du noget imod at lave en forklaring over den/de linier der er på svejsemaskinen, jeg har prøvet at kikke på det, bliver ::) rundforviret.

Hi
Ivan

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Forlænger kabel til svejser
« Svar #9 Dato: April 02, 2019, 10:51:29 »
Hej Ivan.

Skrev en forklaring i din anden tråd jo.

ja okay missede lige det var en ac/dc

Men billedet siger lidt sig selv hvad det gør. den hvide linie er ligesom den svejseprocess fra du trykker på knappen til du slipper den igen.  Det kræver altså at du læser lidt om det for at forstå processerne. noget er mest brugt på ac svejsning og anbdet på dc og igen alt efter hvad du skal lave, hvor flot det ksal være og hvilken stil.

1. Har du din start ampere, altså hvor meget maskinen banker ud til at starte med. vil du brænde igennem med det samme eller skal emnet varme stille og roligt op
2. svejse amp. det siger sig selv. det er din svejse strøm
3. må være din pause puls / mindre svejsestrøm ved puls
4. hvor langsomt eller hurtigt skal den lukke for lysbuen når du er nået til enden af din svejse søm. (bobler, huller, dale osv. osv. igen materiale, type opgave tykkelse osv. osv.
5 Pulsfrekvens. hvor langt skal der gå imellem fuld speeder og pause strøm ( hvis man evt vil ligge flotte mønter) dvs den varmer godt op og smelter op og så kommer der en pause med lavere strøm hvor du kan flytte elektroden til et nyt sted inden den banker op på fuld amp igen.
6. bredden af pulsen. og den har jeg så nok blandet sammen med 5'eren da det er lidt anderledes på min svejser.
7. hvor længe efter endt process skal den blive ved med at beskytte smeltebadet med gas
8. ac ballance. det er noget med alu svejsningen og hvor meget den skal rense op i aluen alt efter hvordan man justerer kurven ind. ( jeg har ikke AC på min så jeg har kun en ide om funktionen.)

Men få nu bare set youtube tynd med videoer om det, så du har en god fornemmelse om hver knap og at du har en fornemmelse af hvor de ca skal stå og så kan de herfra fin justere, istedet for at starte ud med at skrue på det hele på een gang.

og start gerne  med "THis old tony" da han mere eller indre pisser det ud i nysne for een så det er til at forstå
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: Forlænger kabel til svejser
« Svar #10 Dato: April 02, 2019, 11:14:00 »
Kidde: Ja det har jeg fundet, beklager meget dybt at jeg først for svaret dig nu. ]tks[

Så nu skal jeg bare have fat i Ag så jeg kan prøve at arbejde med TIG.

Sp: Hvad gør i der TIGer med tråden, en m lang er den til at styre eller skal jeg klippe den over til et stykke der er til at styre?? :-\ :-\

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Forlænger kabel til svejser
« Svar #11 Dato: April 02, 2019, 12:41:53 »
Kidde: Ja det har jeg fundet, beklager meget dybt at jeg først for svaret dig nu. ]tks[

Så nu skal jeg bare have fat i Ag så jeg kan prøve at arbejde med TIG.

Sp: Hvad gør i der TIGer med tråden, en m lang er den til at styre eller skal jeg klippe den over til et stykke der er til at styre?? :-\ :-\

det gør ikke noget, ville bare sikre mig at du havde set den :)

Du gør det der virker for dig, jeg klipper mine lidt ned så jeg ikke prikker mig i øjet eller vælter ting på værkstedsbordet ned :P
Så det er helt op til dig selv. 

En god ide kan være at vikle slangen om armen så den hviler på din skulder, så skal du ikke "løfte" slangen med håndledet når du TIG'er derud af, og du undgør at "hakke" i det da slangen gør bevægelsen lidt kav.   kan prøve at tage et billede.
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”