Forfatter Emne: Slibemaskine.  (Læst 4098 gange)

melgump

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 56
Slibemaskine.
« Dato: Marts 12, 2019, 22:59:33 »
Hej,

jeg har muligheden at få fat i en Stanko slibemaskine. Den skal kunne både planslibe, rundslibe og bruges som værktøjssliber. Er nogen der har kendskab til, eller erfaring med sådan en maskine?  Den ser ud til at kunne bruge en kærlig hånd hist og pist. :)  Der er også en Hartmann søjleboremaskine. Ejeren siger at der ikke er Morse konus i spindelen. Er der nogen der ved hvad det er for en montering den er forsynet med? Den er interessant ved at have trinløs hastighedsregulering. Jeg lægger et par billeder ved
af maskinerne.
Mvh. Ray.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Slibemaskine.
« Svar #1 Dato: Marts 13, 2019, 06:37:56 »
Hej Ray

Jeg ved at der har været skrevet om en lign. Boremaskine herinde før. Også med manglende konus. Men om det virkelig var sådan, det ved jeg ikke.  Maskinen ser dog fin robust ud

Vi tales ved, Rasmus

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Slibemaskine.
« Svar #2 Dato: Marts 13, 2019, 09:33:17 »
Skriv Hartmann i søgefunktionen, så kommer der en hel stribe tråde.

En af dem, hvor konus er nævnt er her:

http://frylundsmaskinforum.dk/fagteori/index.php?topic=1727.msg12754#msg12754
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

melgump

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 56
Sv: Slibemaskine.
« Svar #3 Dato: Marts 13, 2019, 11:49:21 »
Tak til Tommy og Rasmus, så blev jeg en del klogere. Jeg skal tage maskinerne i øjesyn i morgen, så må vi se!

Mvh. Ray.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Slibemaskine.
« Svar #4 Dato: Marts 13, 2019, 14:16:07 »
sidder der ikke bare en tap B 16 eller B 18 til en borepatron

melgump

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 56
Sv: Slibemaskine.
« Svar #5 Dato: Marts 13, 2019, 15:55:00 »



Så fandt jeg et tidligere indslag vedr. et kopbor som sad fast i Hugo`s patron på en Hartmann boremaskine.
Han siger at der er gevind i spindelen. Det bliver spændende at se om det er det samme system på " min " maskine. Sælgeren har nemlig ikke dornen til den.

Mvh. Ray.