Forfatter Emne: mma/tig 200 P ac-dc skrue på bagside  (Læst 4655 gange)

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
mma/tig 200 P ac-dc skrue på bagside
« Dato: Marts 12, 2019, 12:30:35 »
Dav i gruppen

Jeg har så fået købt min svejsemaskine, det blev den fra svejseværk.dk.

på bagsiden er der en skrue til jord, hvad skal den lige bruges til  [quest]

De knapper på billede, nogen der lige har lyst til at fortælle mig hvad og hvordan de bruges

Her skulle have været 2 billeder hvordan sætter jeg det en ::)

Hi
Ivan

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: mma/tig 200 P ac-dc skrue på bagside
« Svar #1 Dato: Marts 12, 2019, 13:00:05 »
du gør sådan her:

klik på "attachments and other options" lige neden under det hvide felt du skriver i > klik så på BROWSE og find dit billede på din computer.

og klik så på post.
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: mma/tig 200 P ac-dc skrue på bagside
« Svar #2 Dato: Marts 12, 2019, 13:03:40 »
ok, det må jeg lige gøre.

Manglede biller fra start.

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: mma/tig 200 P ac-dc skrue på bagside
« Svar #3 Dato: Marts 12, 2019, 13:06:45 »
Dav i gruppen

Jeg har så fået købt min svejsemaskine, det blev den fra svejseværk.dk.

på bagsiden er der en skrue til jord, hvad skal den lige bruges til  [quest]

De knapper på billede, nogen der lige har lyst til at fortælle mig hvad og hvordan de bruges

Her skulle have været 2 billeder hvordan sætter jeg det en ::)

Hi
Ivan

Har du været brugermanualen igennem ?
Billedet siger "strøm/amp" på 1. drejeknap fra venstre og så "gasmængde" på drejeknap to.  Tykkere plade mere strøm.

Gasmængden er lidt mere kringlet. Jeg ved ikke om dit display skriver mængden når du drejer på den. Normalt justeres dette på flasken. men med din kan du sikkert banke flasken helt op og så lade maskinen styre flowet. gassen beskytter jo svejsningen. Normalt kører man vel med mellem 6-8 l/min mener jeg. Du kan se et ton af tests på youtube med hvad effekt gasmængden har på svejseområdet. This old tony har lavet nogle gode test med TIG hvor han stiller på både gasmængde og amp/strøm.

Du er nedt til at lege en del med det for at finde en indstilling der lige passer til det du er igang med. det er ikke bare en fast indstilling der lige virker.
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: mma/tig 200 P ac-dc skrue på bagside
« Svar #4 Dato: Marts 12, 2019, 13:16:38 »
billeder

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: mma/tig 200 P ac-dc skrue på bagside
« Svar #5 Dato: Marts 12, 2019, 13:17:16 »
ja okay missede lige det var en ac/dc

Men billedet siger lidt sig selv hvad det gør. den hvide linie er ligesom den svejseprocess fra du trykker på knappen til du slipper den igen.  Det kræver altså at du læser lidt om det for at forstå processerne. noget er mest brugt på ac svejsning og anbdet på dc og igen alt efter hvad du skal lave, hvor flot det ksal være og hvilken stil.

1. Har du din start ampere, altså hvor meget maskinen banker ud til at starte med. vil du brænde igennem med det samme eller skal emnet varme stille og roligt op
2. svejse amp. det siger sig selv. det er din svejse strøm
3. må være din pause puls / mindre svejsestrøm ved puls
4. hvor langsomt eller hurtigt skal den lukke for lysbuen når du er nået til enden af din svejse søm. (bobler, huller, dale osv. osv. igen materiale, type opgave tykkelse osv. osv.
5 Pulsfrekvens. hvor langt skal der gå imellem fuld speeder og pause strøm ( hvis man evt vil ligge flotte mønter) dvs den varmer godt op og smelter op og så kommer der en pause med lavere strøm hvor du kan flytte elektroden til et nyt sted inden den banker op på fuld amp igen.
6. bredden af pulsen. og den har jeg så nok blandet sammen med 5'eren da det er lidt anderledes på min svejser.
7. hvor længe efter endt process skal den blive ved med at beskytte smeltebadet med gas
8. ac ballance. det er noget med alu svejsningen og hvor meget den skal rense op i aluen alt efter hvordan man justerer kurven ind. ( jeg har ikke AC på min så jeg har kun en ide om funktionen.)

Men få nu bare set youtube tynd med videoer om det, så du har en god fornemmelse om hver knap og at du har en fornemmelse af hvor de ca skal stå og så kan de herfra fin justere, istedet for at starte ud med at skrue på det hele på een gang.

og start gerne  med "THis old tony" da han mere eller indre pisser det ud i nysne for een så det er til at forstå
« Senest Redigeret: Marts 12, 2019, 13:21:07 af Kidde »
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: mma/tig 200 P ac-dc skrue på bagside
« Svar #6 Dato: Marts 12, 2019, 13:17:44 »
sidste billed

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: mma/tig 200 P ac-dc skrue på bagside
« Svar #7 Dato: Marts 12, 2019, 13:22:56 »
Det kan være til at jorde en evt. vandkøler til svejsemaskinen kunne jeg forestille mig?
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: mma/tig 200 P ac-dc skrue på bagside
« Svar #8 Dato: Marts 12, 2019, 13:27:09 »
ok, har din svejser sådan en jord skrue

 Det er så ikke noget der skal bruges når den bare skal svejse her i carport.

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: mma/tig 200 P ac-dc skrue på bagside
« Svar #9 Dato: Marts 12, 2019, 13:36:20 »
Det har den ja. men den har også jord i selve stikket.
min manual beskriver at det er til at jorde en evt. vandkøler med.
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: mma/tig 200 P ac-dc skrue på bagside
« Svar #10 Dato: Marts 12, 2019, 15:09:06 »
Kidde jeg takker mange gange for svarerne.

Så er tråden sådan set lukket