Forfatter Emne: Hjælpeværktøj  (Læst 5135 gange)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Hjælpeværktøj
« Dato: November 23, 2020, 03:09:15 »
Når man skal udborer en knallert cylinder, som hverken er rund eller firkantet, så opstår der problemer med opspænding. Det er ikke første gang jeg bruger dette værktøj, jeg har nok boret end 8-10 cylinder inden for de sidste 10 år. Problemet er altid når det er med faste støbte topstykke, men så må man være lidt opfindsom og lave et hjælpeværktøj. Jeg har boret 96 mm ind på 40,30, og så et nyt stempel på 40,25. De 96mm er boret med en diameter forskel på 0,005. Ja den kan godt lave et fint arbejde den drejebænk fra østlandet Bulgarien.
Det er en BFC cylinder som er 70 år på bagen. Det er ikke lige noget man lige køber. Der er kun dem som er, og kommer ikke flere til. Der for skal man tænke sig om inden man går i gang med sådan noget


Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Hjælpeværktøj
« Svar #1 Dato: November 23, 2020, 03:51:59 »
Godt tænkt Hans....... 8)

Men jeg er nu også stærk forundret over at man kan få nye stempler til sådan en gammel dame..... [quest] [th]

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hjælpeværktøj
« Svar #2 Dato: November 23, 2020, 06:58:02 »
Fin opspænding [quest]
Og cykelslangen er vel for at tage vibrationerne..
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hjælpeværktøj
« Svar #3 Dato: November 23, 2020, 10:06:49 »
Stempel er til Yamaha fs1 det kan stadig fås i flere størrelser. Ja cykel slange er til vibrationerne, og det virker ret godt

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Hjælpeværktøj
« Svar #4 Dato: November 23, 2020, 18:01:39 »
Hvordan er rundløbet på den opstilling, i en 3klo?

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hjælpeværktøj
« Svar #5 Dato: November 27, 2020, 03:14:11 »
Til RH,
Hvordan er rundløb, eller kast som det hedder. Det er et symbol som man sætter på en tegning. En firkant med en ring i midten og en side bemærkning som kunne være 0,008. Det er en aftale som indgår mellem prodicent og modtager, for at sikker en ensartet kvalitet på et given produkt. Det kunne være leje pasning
I det her tilfælde kører det under varieret drift og ville aldrig kunne få minder end 0,10

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Hjælpeværktøj
« Svar #6 Dato: November 27, 2020, 17:51:14 »
Kast, det er noget man gør i håndbold

Jeg ved selvfølgelig godt hvad 'slår' eller 'kast' betyder. Og også hvad det vil sige. 
 Men det er vist mere et slang for rundløb.
Jeg tænkte bare at det var vigtigt at den 'løb' så lige som muligt, så hullet blev drejet så 'lige' i midten som muligt.  Og her ville et kloplan jo være perfekt for at opnå dette.

Men hvis rundløbet ikke har den store betydning, og du er tilfreds med resultatet, så er det jo fint
« Senest Redigeret: November 27, 2020, 17:53:30 af RH »

Knud

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 90
Sv: Hjælpeværktøj
« Svar #7 Dato: November 27, 2020, 18:28:59 »
Jamen hvordan sætter man en BFC-cylinder, som er med "fast" topstykke, i et kloplan?

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Hjælpeværktøj
« Svar #8 Dato: November 27, 2020, 18:33:06 »
I samme fixtur som vist. Men i et kloplan kan man rette op så udboringen vil 'løbe'

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hjælpeværktøj
« Svar #9 Dato: November 27, 2020, 23:24:25 »
Nej man kan ikke sætte den op i et kloplan, jeg har prøvet, med risiko for at knække køleribber. De ribber er støbt, er ikke lige store og vil blive nogen svage støtte punkter, så er det beder med en opspænding i foden. Cylinderen er fremstillet af stærk kulstofholdige  støbejernslegeringer
Men et ur på og et par stykker øldåseblik i kloen  så kan vi få den til at løbe sådan plus minus. ???Den er slit og boring er oval og det er der vi skal rette op på

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hjælpeværktøj
« Svar #10 Dato: November 27, 2020, 23:35:40 »
Bare den løber godt nok til at udboringen bliver "ren" må det jo være fint, og som Hans nævner er det jo en slidt cylinder som er oval, så den kommer jo aldrig til at løbe 100% inden udboringen.

Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Hjælpeværktøj
« Svar #11 Dato: November 28, 2020, 07:16:17 »
Jeg synes nu ikke at jeg har skrevet at den skal spændes direkte op i et kloplan nogen steder - men i eksisterende fixtur.

Men er den oval, så vil man netop kunne centrer den, så man får fordelt 'kastet' og fjerner lige meget fra begge sider.
Den vigtigste må være at den ligger/løber vinkelret på. Men er fixturet/bunden af cylinderen ret, kan man jo hurtigt rette op på bunden af dette.

Men ja, jeg over-tænker nok bare operationen.
Man er vel maskinarbejder med faglig stolthed
Kan bare godt lide når tingene 'løber' 'perfekt'

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hjælpeværktøj
« Svar #12 Dato: November 29, 2020, 00:48:59 »
Der er mange måder man kan lave det på. Intet er beder end andet, hvis slutresultatet er godt. Jeg har prøvet det her før, og ofte er det sådan at ikke slit op, men tæret op. Saltsyre- Svovlsyre- Eddikesyre udløst af forbrænding og altid i øverst halvdel eller knække stempelring, men må nogen gange gå to stempelstørrelser på for at få det ren
Har engang set foto fra fabrikken i Skuderløse midt sjæland 1949 -1958. En stille op og en anden tog fra Det var en form for boremaskine med en rival i den rå cylinder som kørte ind og ud færdig

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Hjælpeværktøj
« Svar #13 Dato: November 29, 2020, 04:41:05 »
Jaaee det er korrekt hans....Og 0.10 er absolut godkendt..Men har du tænkt over at på faktura (for sådan en laver du vel) kan du jo også skrive tuning a motor..  [th] ]kr[ ]kr[

Med  0.10 ude a kurs, og du har gjort det rigtigt får den jo højere kompression....  :) [th]


Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hjælpeværktøj
« Svar #14 Dato: November 29, 2020, 11:41:26 »
Hej Willy: Jeg ved ikke rigtig hvad du mener med faktura, og tuning af motor. Det med faktura bruger vi ikke så meget af her i det jyske. Det med tuning af motor er hvis ikke  relevant, den kan kører 60 på et gammelt cykelstel. Det må hvis være nok