Forfatter Emne: Gevindskæring på drejebænk  (Læst 6927 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Gevindskæring på drejebænk
« Svar #15 Dato: November 23, 2020, 09:59:52 »
Det er nu ikke min erfaring, og som nævnt har jeg skåren tusindvis af gevind, fordelen ved at der lige står en 1/10 ekstra, er man sikker på at platten taget toppen af gevindet, der gør de normalt også selv om emnet er "drejet på mål", men det betyder intet at skrælle den ekstra 1/10 mm af, og så er man sikker.
Men der er jo mange måder at lave tingene på, det er så min metode, og den virker perfekt for mig...

Men skære man gevindet med toolbitz, skal de drejes på mål, eller måske endda en anelse mindre.
Husk altid at skille tingene ad.

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: Gevindskæring på drejebænk
« Svar #16 Dato: November 23, 2020, 12:24:45 »
Det er nu ikke min erfaring, og som nævnt har jeg skåren tusindvis af gevind, fordelen ved at der lige står en 1/10 ekstra, er man sikker på at platten taget toppen af gevindet, der gør de normalt også selv om emnet er "drejet på mål", men det betyder intet at skrælle den ekstra 1/10 mm af, og så er man sikker.
Men der er jo mange måder at lave tingene på, det er så min metode, og den virker perfekt for mig...

Men skære man gevindet med toolbitz, skal de drejes på mål, eller måske endda en anelse mindre.
sjældent man møder en M20 skrue der er større end 19.8 - derfor er det klart det enkleste at holde sig "på mål" - så er man også herligt fri for alle mellemregningerne

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Gevindskæring på drejebænk
« Svar #17 Dato: November 24, 2020, 17:50:43 »
Der findes jo mange typer gevind platter. Og ikke kun ment i stigning.

Men der er jo dem der runder når dybden er nået. Og så er der fuld profil platter.
Disse kan bruges til et større antal stigninger, og vil virke som et slebet toolbit stål. Så her skal dimensionerne helst passe

0005

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 168
Sv: Gevindskæring på drejebænk
« Svar #18 Dato: Januar 14, 2021, 11:27:34 »
Jeg har nu læst de forskellige indlæg, men jeg står pt. med et emne der skal laves indvendig gevind og det er Unf gevind med 24 gevind pr."hvor meget mindre skal der ud drejes før skæringen i den del der skal skæres gevind hvordan regner man det ud?
Per Bærentzen mobil 20760753

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Gevindskæring på drejebænk
« Svar #19 Dato: Januar 14, 2021, 13:44:36 »
Ved ikke hvordan man regner det ud, men normalt bruger man en gevindtabel, for at finde størrelsen på bor/udboring..
eks. denne her http://www.fagteori.dk/maaling/gevind/gevindtabeller/unified-gevind-unc-unf.aspx
Husk altid at skille tingene ad.

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: Gevindskæring på drejebænk
« Svar #20 Dato: Januar 14, 2021, 19:31:56 »
Jeg har nu læst de forskellige indlæg, men jeg står pt. med et emne der skal laves indvendig gevind og det er Unf gevind med 24 gevind pr."hvor meget mindre skal der ud drejes før skæringen i den del der skal skæres gevind hvordan regner man det ud?

da standard metrisk profil er direkte gaflet fra UN (Unified) gevind vil jeg uden videre sige at du gør som med metrisk gevind - udv dia minus stigning = gevindbor
dvs 24/" lig med 1.06 stign  - -