Forfatter Emne: Gevindskæring på drejebænk  (Læst 6936 gange)

0005

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 168
Gevindskæring på drejebænk
« Dato: November 16, 2020, 20:20:44 »
Jeg har et spørgsmål, hvor dybt skal tværslæden ind ved udvendig mm gevind med 1,5 stigning,jeg er med på at den udvendige diameter er fast, eks en 20mm bolt med 1,5 mm stigning er det så 1,5mm  der skal skæres i dybden? jeg benytter platter på stålholderen med 1,5 mm stigning
Per Bærentzen mobil 20760753

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Gevindskæring på drejebænk
« Svar #1 Dato: November 16, 2020, 20:46:20 »
Ja man skærer normalt stigningen i dybden

Samme princip når du borer et hul for efterfølgende at skære gevind.
Der trækker du også stigningen fra, og får derved hul diameter som skal bores.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Gevindskæring på drejebænk
« Svar #2 Dato: November 17, 2020, 02:13:23 »
Du skal trække stigning fra diameter, som er 0,75 gange 2. Så skal dit hul være 18,2. husk at sætte fortsætteren på 60 så bruger du tværslæden til at køre fri med

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Gevindskæring på drejebænk
« Svar #3 Dato: November 17, 2020, 02:14:39 »
Jeg mente 18,5. Taste fejl

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: Gevindskæring på drejebænk
« Svar #4 Dato: November 17, 2020, 07:05:04 »
du går dybere - når du skærer udv. med en 1.5 stgn profil går man typisk 0.92 ind (rad)

PerHolland

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 25
Sv: Gevindskæring på drejebænk
« Svar #5 Dato: November 17, 2020, 11:57:52 »
Der står en masse guldkorn om emnet på :http://www.fagteori.dk/drejebaenken/drejeteknik/gevindskaering-med-hm-profilplatter.aspx








(Har lige rettet linket, så det er trykbart. :)Mvh Søren  )
« Senest Redigeret: November 19, 2020, 14:19:47 af Søren »

Thomas

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 64
Sv: Gevindskæring på drejebænk
« Svar #6 Dato: November 19, 2020, 14:14:47 »
Hej

Husk tværslæden skal i 55 grader, når der laves Whithworth gevind.
Med venlig hilsen
Thomas

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Gevindskæring på drejebænk
« Svar #7 Dato: November 19, 2020, 16:32:40 »
du går dybere - når du skærer udv. med en 1.5 stgn profil går man typisk 0.92 ind (rad)
Ja det er faktisk altid lidt mere.
Vil du måske komme med en forklaring på hvorfor at det er sådan. Bare for os mindrebegavede

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Gevindskæring på drejebænk
« Svar #8 Dato: November 19, 2020, 16:35:07 »
Hej

Husk tværslæden skal i 55 grader, når der laves Whithworth gevind.
Tværslæden kan normalt ikke stilles i grader
Mener du ikke forsætter slæden?
Og så halvdelen af de 55? (Skråt stillet)

Thomas

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 64
Sv: Gevindskæring på drejebænk
« Svar #9 Dato: November 19, 2020, 16:56:45 »
Uups, godt nogle er vågne. Jo fortsætter slæden.
De 27,5 grad (det halve af 55 grader) bliver svære at forklare. Men man skærer jo kun på forkanten af gevindet, og kører dyberer ned langs med den ene side af gevindet for hver spån.
Vi må nok hellere holde os til Per Hollands link for ikke at komplicere opgaven yderligere!
Og dog, her er en  video hvor man kan se forsætter slæden er på skrå (altså de 27,5 eller 30 grader)
Og de grader er så fra 90 grader og ikke fra 0
Du kan også tydeligt se at den kun tager spån på forkanten.


       

           
       


Og her bliver det forklaret til et 12 tal


       

           
       
« Senest Redigeret: November 19, 2020, 17:32:50 af Thomas »
Med venlig hilsen
Thomas

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: Gevindskæring på drejebænk
« Svar #10 Dato: November 19, 2020, 18:04:12 »
du går dybere - når du skærer udv. med en 1.5 stgn profil går man typisk 0.92 ind (rad)
Ja det er faktisk altid lidt mere.
Vil du måske komme med en forklaring på hvorfor at det er sådan. Bare for os mindrebegavede
uden at jeg skal kloge mig på det - jeg gør det fordi min gamle coromant reklameregnestok siger det. man kan sikkert sætte sig ned og nærlæse ISO standard et-eller-andet for 60gr
gev.profiler - og den luft der skal være mellem møtrik og skrue - og finde en konstant for skæredydben ved en hvilken som helst stigning.
det jeg ved er at følger man regnestokkens tal - og har den rigtige platte i holderen - så skræller plattens skær lige 1/10 af toppen i sletspånen og en "h" god-ring kører på uden mærkbart slup.
det vigtige er at skærets form matcher stigningen mht. bredden af affladningen i bunden - med et nåleskarpt hss stål skal du dybere end regnestokken's (eller tabellen jeg vedhæftede) angivelser for at få samme flankediameter

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Gevindskæring på drejebænk
« Svar #11 Dato: November 19, 2020, 19:12:18 »
Det er vigtig at stålet har en god frigang, end 5-6 gr. Ellers skraber det på og man får et dårlig gevind. Hvis man gør det her for første gang så, så find noget man kan øve sig på til man bliver dus med opgaven

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Gevindskæring på drejebænk
« Svar #12 Dato: November 22, 2020, 11:49:28 »
Hvis du skærer med gevindplatter, så kan du med fordel lade din yderdiameter (ø20) til M20 gevind, være 0,1-0,2 mm over, dvs Ø20,1 - 20,2, idet platten er designet til og skærer yderdiameteren også, det giver pænere gevind end med slebet HSS stål, hvor jeg som regel ligger ydermålet 0,1mm under nominel gevind diameter.

Mvh

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Gevindskæring på drejebænk
« Svar #13 Dato: November 22, 2020, 12:04:53 »
Er det gevind op til ca. 2 mm stigning og man bruger gevindplatter, og er opstillingen er stabil, er det ikke nødvendigt at stille forsætteren i grader.
Jeg har lavet i tusindvis af gevind, på den måde, da jeg arbejde på maskinfabrik, ved manuelle drejebænke.

Og som Bjørn skriver, laver man lige yderdiameteren lidt større, så får man et fint gevind, man ikke skal file og pudse på, når man bruger gevindplatter, der passer til den stigning man skal lave.

« Senest Redigeret: November 22, 2020, 12:09:05 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: Gevindskæring på drejebænk
« Svar #14 Dato: November 23, 2020, 07:48:55 »
Er det gevind op til ca. 2 mm stigning og man bruger gevindplatter, og er opstillingen er stabil, er det ikke nødvendigt at stille forsætteren i grader.
Jeg har lavet i tusindvis af gevind, på den måde, da jeg arbejde på maskinfabrik, ved manuelle drejebænke.

Og som Bjørn skriver, laver man lige yderdiameteren lidt større, så får man et fint gevind, man ikke skal file og pudse på, når man bruger gevindplatter, der passer til den stigning man skal lave.
nej - du starter altid på "rigtig" diameter -