Forfatter Emne: pedersen værktøjs holder / borepatron  (Læst 4906 gange)

alex simonsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
pedersen værktøjs holder / borepatron
« Dato: November 10, 2020, 21:11:57 »
Hej
Havde indkøbt en helt ny borepatron, med MK4 M16 gevind. Konus og gevind passer fint.
Men der er et problem, borepatronen har ikke de flader som der er i spindlen på min pedersen fræser.
Derfor går toppen af borepatronen på spindlen. Og spænder ikke i konussen.
Borepatronen er en "integrated " dvs. at patron og adapter er ud i et.

Købte også samtidig en ER40 klembøsning sæt, denne holder har dog disse flader, så den passer fint.

Hvor finder man en borepatron der passer? eller vil en løs patron og adapter ikke have dette problem? er fladerne vigtige?

Vedhæftet er billeder af ny borepatron og en gammel holder med flader
Tak

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: pedersen værktøjs holder / borepatron
« Svar #1 Dato: November 12, 2020, 09:15:05 »
Hej Alex.
Her er en tabel med mål på morsekonuser så kan du måle hvad der er galt.
Fladerne har ingen betydning, du skal ikke spænde så hårdt at der skal modhold til.
« Senest Redigeret: November 12, 2020, 09:22:34 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

alex simonsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: pedersen værktøjs holder / borepatron
« Svar #2 Dato: November 16, 2020, 21:43:02 »
Hej

Som jeg ser er det konussen god nok.
Men Pedersen fræseren har konussen siddende 3-4 cm oppe i spindlen. Under konussen er der 2 flader, indvendigt.
Det her problemet er. Min borepatron er med indbygget konus, dvs. der er intet plads mellem konus stykker og patronen.

Jeg har overvejet at bestille en borepatron med "løs" konus. Da dette har lidt mere frigang mellem MK konussen og patronen. Jeg kan evt. fræse 2 flader på en anden patron. Dette lader sig ikke gøre på den nuværende.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: pedersen værktøjs holder / borepatron
« Svar #3 Dato: November 17, 2020, 02:22:15 »
På min drejebænk er der mk 4 i pinolrør. Der er ingen flader eller antræk. Den holder i sin konus, også med et 25 mm bor, Så hvis konus er laver rigtig så kan den holde det fast

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: pedersen værktøjs holder / borepatron
« Svar #4 Dato: November 17, 2020, 06:16:41 »
På min drejebænk er der mk 4 i pinolrør. Der er ingen flader eller antræk. Den holder i sin konus, også med et 25 mm bor, Så hvis konus er laver rigtig så kan den holde det fast
Sådan er det jo på alle drejebænke..

Det er noget andet i en fræser. Der bruger man værktøj som ikke altid bliver presset indad i konussen. Og nogle værktøjer vil måske køre med afbrudt spån, så derfor have en tendens til at blive trukket ud.
Derfor et antræk.
Flader eller not'er er for at kunne løsne antrækket uden at den blot render rundt.
« Senest Redigeret: November 17, 2020, 06:19:45 af RH »

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: pedersen værktøjs holder / borepatron
« Svar #5 Dato: November 17, 2020, 10:59:50 »
Ja helt enig, men mk på fræser er det ikke noget fra oldtiden. Jeg mener at det er ISO 30- 40 eller 50. Min den kører med 40 og antræk

alex simonsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: pedersen værktøjs holder / borepatron
« Svar #6 Dato: November 18, 2020, 16:13:53 »
Noget fra oldtiden er det nok.  ;D

Men det virker fint og det er rimelig nemt at finde værktøj til en mk4.
Jeg ville sådan set hellere have haft en pedersen med iso40 konus. Men et borende hoved var også højt på ønskesedlen.
Og når maskinen så står der, uden meget slid, i nærheden og til den rigtige pris. må man jo vælge.

Men jeg tror løsningen er at købe en borepatron med løs konus. Så er der plads til at fræse 2 flader om nødvendigt.
Så køber jeg en løs tang til at skrue i min indkøbte patron, så kan søjleboremaskinen få en ny

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: pedersen værktøjs holder / borepatron
« Svar #7 Dato: November 18, 2020, 18:56:40 »
Jeg har også en oldgammel fræser (SJ) med MK 4 konus, det er der da ingen problemer med, dog kan de godt sætte sig godt og grundig fast, men ikke værre en de kan komme ud igen. :)

Jeg bruger ikke borepatron, men en ER32 med MK4, det er mest for at en borepatron ofte fylder for meget i længden, på min lille fræser.

Den har jo så også et par flader  :)

Husk altid at skille tingene ad.

alex simonsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: pedersen værktøjs holder / borepatron
« Svar #8 Dato: November 18, 2020, 21:56:19 »
Hej jens

Mk4 systemet er jeg fint tilfreds med. Har også indkøbt et ER40 sæt, det har netop også disse 2 flader. så det passer rigtig fint.

Jeg kan sagtens bruge ER40 bøsningerne til at bore med, dog ville jeg gerne have komforten ved en borepatron.
Hvis jeg ikke kan fræse 2 flader i den nye (igen) patron. så kan jeg jo evt. dreje konussen ned, så den er lige. Så kunne den jo passe i en ER40 bøsning.
Det er dog nok lidt en kluntet løsning

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: pedersen værktøjs holder / borepatron
« Svar #9 Dato: November 18, 2020, 22:18:09 »
Jeg ville netop foreslå en borepatron med cylindrisk skaft.
Det bruger jeg selv sammen med klemtænger, og virker helt fint.

Især hvis du kan bruge klemtænger direkte i spindlen, så får du et kort udhæng..

Du kan købe dem færdige for få penge. Altså de løse forne/skafter..

Jeg bruger det også til et lille gevindapparat og er lille rodehoved..

Mvh

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: pedersen værktøjs holder / borepatron
« Svar #10 Dato: November 19, 2020, 05:03:38 »
Hmmm ....Hvorfor ikke bare snitte i den med en vinkel sliber.... [quest] [quest]

alex simonsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: pedersen værktøjs holder / borepatron
« Svar #11 Dato: November 21, 2020, 14:41:55 »
Jeg ville netop foreslå en borepatron med cylindrisk skaft.
Det bruger jeg selv sammen med klemtænger, og virker helt fint.

Især hvis du kan bruge klemtænger direkte i spindlen, så får du et kort udhæng..

Du kan købe dem færdige for få penge. Altså de løse forne/skafter..

Jeg bruger det også til et lille gevindapparat og er lille rodehoved..

Mvh

Det kan også være det bliver enden på det. evt. at købe klemtænger der passer direkte i spindel. Jeg prøver først at bestille en borepatron med "løs" MK6 og ser om den kan være der. Ellers må jeg købe en "løs" konus med cylindrisk skaft.

Hmmm ....Hvorfor ikke bare snitte i den med en vinkel sliber.... [quest] [quest]

Fordi at borepatronen er lavet sådan at den er sammenbygget med konussen. Derfor sidder der et leje lige ca. der hvor jeg skal lave fladerne


tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: pedersen værktøjs holder / borepatron
« Svar #12 Dato: November 23, 2020, 13:59:35 »
   Hej Alex!     Måske har du allerede løst problemet, men jeg fandt lige denne Metabo patron,
den er udstyret med de to nøgle flade som du efterlyser .
Patronen er egentlig beregnet til slagboremaskine, derfor er prisen nok også noget pebret.
 Men den findes både til:  us 5/8-16 gevind dorn, b16 dorn og b18 dorn.

  hilsen teddy ]flub[
teddy