Forfatter Emne: Smeden og bageren  (Læst 7315 gange)

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Smeden og bageren
« Dato: August 16, 2017, 17:02:45 »
I gamle dage var man ikke i tvivl om hvem der var den vigtige håndværker :)

Poul Yding

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 1
Sv: Smeden og bageren
« Svar #1 Dato: April 13, 2018, 21:38:11 »
Wessels digt er meget morsomt, og vi er nogle stykker fra knap så gamle dage, der holder meget af det.
Men det er da nogle forfærdelig smagløse tegninger! Vorherre bevars. De findes altså bedre.
Venlig hilsen, fusker

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Smeden og bageren
« Svar #2 Dato: April 14, 2018, 08:57:20 »
Smagløse? Det forstår jeg da ikke.. Hvis jeg studerer tegningerne lidt nærmere, så minder de mig faktisk om de gamle Disney film fra 30'erne.. Måske også lidt om Skipper Skræk.
Men vi har da heldigvis lov at have forskellige meninger. 😊
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Smeden og bageren
« Svar #3 Dato: April 15, 2018, 05:04:45 »
Som Søren skriver, er vi jo forskellige, og smag og behag kan sikkert ikke diskuteres.

Det er da nok heller ikke liiiige det rette "forum" at nævne det i :), men ret beset så er "Smeden og bageren" jo desværre nok ikke Johan Herman Wessels hyldest til den ellers så ædle smedekunst. ;)

Det er skrevet i 1700 tallet som humoristisk, satirisk "revselse" af et samfund, som almindelige mennesker heller ikke den gang fandt helt retfærdigt.
At der så tilfældigvis er to bagere og kun en smed i byen (og ikke omvendt ??? ) - ja det har jo været til stor fornøjelse for smede lige siden, og sådan skal det helt sikkert også blive ved med at være. ;D

Men husker man lige humoren og satiren, så synes jeg nu illustrationerne falder fint i tråd både med den satiriske karikaturtegning i dag, og med de tegninger, man finder på de bevarede eksemplarer af datidens "skillingsviser", som havde samme formål.

Så lad os alle sammen hygge os med Wessel og holde godt fast i den fortolkning, vi kan lide. 8) [th]

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.