Forfatter Emne: "Hundehuset"  (Læst 16781 gange)

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
"Hundehuset"
« Dato: Oktober 26, 2015, 09:57:54 »
Hej med jer.

Jeg er nyt medlem, dog har jeg luret med i en par år.

Jeg er en ung knejt på knap 33, bor i Østjylland og mit lille værksted er indrettet i husets gamle Hundehus, Deraf Overskriften.

Jeg har en Weiler LZ330. Den er dog pt. ikke kørende da jeg mangler pinion akslen der trækker forklædet frem og tilbage.
Den knækkede da kranmanden stod og sov lidt ved losningen hos den forrige ejer...

Har sent et par forespørgsler til et par personer med selv samme model om en mulig opmåling af denne aksel. Håber det bærer frugt. Har et par tyske manualer osv. til modellen.

Dog er jeg så heldig at jeg har adgang til en bænk på mit arbejde ( men ville nu være nemmere at kunne dreje i hundehuset.

De stumper og sager jeg laver er for det meste til mine gamle biler, min havetraktor, mc og div værktøj.

Så, nu er der oprettet en tråd og jeg skal snarligt fylde lidt billeder på ( de er for det meste jo lidt sjovere end ren tekst :) )  

« Senest Redigeret: Oktober 26, 2015, 10:24:56 af Kidde »
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: "Hundehuset"
« Svar #1 Dato: Oktober 26, 2015, 10:22:47 »
Lige et ?

Jeg har sådan en tool post her:


Jeg har ligeledes 3 stk. holdere. Men hvad er det lige man bruger den sidste side til? Der sidder jo en stift med noget rulletering på. Nogen der kan forklare mig hvad det er.
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: "Hundehuset"
« Svar #2 Dato: Oktober 26, 2015, 10:39:08 »
Og lige et hurtigt billede af den sikkerheds orange bænk:

“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: "Hundehuset"
« Svar #3 Dato: Oktober 26, 2015, 11:56:16 »
Hej

Og velkommen til :-)

Fint værksted du er ved at opbygge. Plads mangler du ihvertfald ikke :-)

Vedr. Din hurtigskift, er det så den 'blanke' side du mener?

Stiften er en slags styrestift. Der skal derfor være et hul i forsætter slæden. Hvis det er lavet rigtigt, så er den 100% vinkelret på, når stiften er i :-)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: "Hundehuset"
« Svar #4 Dato: Oktober 26, 2015, 12:00:31 »
Den rulleterede stift er beregnet til at gå ned i et tilsvarende hul i fortsætteren, så blokken er sikret mod at dreje rundt, samt den er nem at sætte helt lige hvis man har haft den drejet.

Det er en fordel med 3 pos. på blokken, den der vender ud mod dig selv, kan bruges hvis man drejer på store diametre eks.
Husk altid at skille tingene ad.

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: "Hundehuset"
« Svar #5 Dato: Oktober 26, 2015, 12:20:31 »
Hej

Og velkommen til :-)

Fint værksted du er ved at opbygge. Plads mangler du ihvertfald ikke :-)

Vedr. Din hurtigskift, er det så den 'blanke' side du mener?

Stiften er en slags styrestift. Der skal derfor være et hul i forsætter slæden. Hvis det er lavet rigtigt, så er den 100% vinkelret på, når stiften er i :-)

Tak. Det snyder dog lidt. stedet er er kammerats og kun lige brugt til at samle bænken, mit hudehus har lidt mere "hule" stemning. Der skal nok dukke lidt billeder op af det. Ja, det er den blanke side og så stiften. Men den er altså til positionering så.

Den rulleterede stift er beregnet til at gå ned i et tilsvarende hul i fortsætteren, så blokken er sikret mod at dreje rundt, samt den er nem at sætte helt lige hvis man har haft den drejet.

Det er en fordel med 3 pos. på blokken, den der vender ud mod dig selv, kan bruges hvis man drejer på store diametre eks.

Arh ok. så må det være fordi jeg ikke har hullet i fortsætteren, jeg ikke kunne lure systemet (PT sider der også bare en grim gevindspindel og agerer holder...Kunne forestille mig at der burde have været noget pasbolt agtigt med en lille drejeflade på bunden.... så der er lige et lille projekt der også :)
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Renovering af LZ330
« Svar #6 Dato: Oktober 27, 2015, 13:26:52 »
De ødelagte dele:

Her ses skaden

Håndhjulet og drejescalaen er ok. Det er navet og pinion akslen så ikke.


Jeg har målt navet op efter det gamle knækkede.


Ligeledes har jeg så skudt mig ind på pinion akslen (den er blevet væk hos ham der skulle lave mig en ny.. >:(  :'(..) Der er kun 16 tænder på. Så bær lige over med skitsen..


Her er delene så smidt sammen og det ser ud til at virke på skærmen  :P.

Pinionen er tegnet op efter en gammel håndskitse, men er meget usikker på om den er af selve pinionen eller bare af det tætteste jeg kunne finde på nettet :S


Og her et bette tværsnit af selve samlingen. Det er ret nemt af få ud, bare af med håndhjulet og så de 3 skruer ud.


Så hvis der nu er nogle af jer derude der har sådan en Weiler LZ330 stående og har lyst til at hjælpe med målene på selve pinion akslen, så vil jeg blive meget glad. Mener at jeg fik målt tandhjulet op til modul 1,5 og har sådan et par med rette diameter til at ligge i skuffen, så jeg er fri for at skulle fræse dem ud.

Håber der er nogle der kan hjælpe ang. pinion akslen  :)


« Senest Redigeret: Oktober 27, 2015, 13:50:00 af Kidde »
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: "Hundehuset"
« Svar #7 Dato: November 16, 2015, 12:21:10 »
Så fik jeg hjælp.

En svensker var så flink at skrue hans del af og måle den op til mig.

Så nu er det bare at få den fremstillet. (Jeg laver den lette og presser et tandhjul på akslen da jeg ikke lige har udstyr til at skære tænder... TøHø...)


En lille skitse at gå ud fra
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: "Hundehuset"
« Svar #8 Dato: November 16, 2015, 12:29:56 »
Lige et spørgsmål.

På min tværslæde har jeg en gammel hamret bolt som værktøjsholderen bare har siddet og raslet på.  (værktøjsholderen kan ses ovenover)

Burde det ikke være meningen at man har en slags bøsning med et gevind på i toppen, så værktøjsholderen kan rotere om denne ?

Nogen der evt har billede af en magen til værktøjsholder og "bøsning"

“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: "Hundehuset"
« Svar #9 Dato: November 16, 2015, 16:01:41 »
Super du fik fat på målene på akslen, så er det jo noget nemmere..
Husk at lave aksel og nav af forskellige materialer, så det ikke river.
Stålaksel, og nav i støbejern eks. (eller sæt en bronzeforing i navet)

Typisk transportskade, det er før set...

Ja bolten i tværslæden skulle gerne passe i stålholderen uden slør, så drej en bøsning så det passer. (eller en ny bolt)
Ofte sidder der en lukket møtrik i toppen, evt med et håndtag så den er nem at løsne.

Det er vel denne bolt du mener?
Husk altid at skille tingene ad.

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: "Hundehuset"
« Svar #10 Dato: November 16, 2015, 17:52:22 »
Jeps. det er lige præcis den bolt jeg mener Jens. Mener det er en M10, så der er lidt slør når værktøjsholderen har Ø20.. Så en bøsning skal der til og også en ny bolt.

Skal lige se hvad materiale jeg kan finde frem i gemmerne til nav og pinion, ellers kommer der noget passende bronze bøsning i navet.
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: "Hundehuset"
« Svar #11 Dato: November 19, 2015, 18:47:51 »
Tool post update.

Fik "banket" toolpost holder bolten ud af tværslæden. Den har konisk gevind.... alt fra M16 og til M12, stigningen virker dog til at være ens.... :P

Jeg har ikke kunnet finde nogle billeder af hvordan bøsningen som "tool posten" sidder på ser ud.

Så dette her er mit eget opkast/udkast:



Grøn, Lilla og gul skal fremstilles.

Er der noget der springer i øjnene eller virker det rigtigt?
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: "Hundehuset"
« Svar #12 Dato: November 19, 2015, 18:52:05 »
Det ser rigtig fint ud...
Husk altid at skille tingene ad.

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: "Hundehuset"
« Svar #13 Dato: Oktober 05, 2016, 13:05:55 »
Nårh, så er det vist tid til en opdatering.

Der er ikke sket en ski på reservedels fremstillingen siden sidst..

Der er dog håb forude..

Fik fat i en LZ 300 som nu kan lave dele til sin storebror LZ 330...

Og også en lækker KEF maskine har fundet plads på værkstedsbordet.
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: "Hundehuset"
« Svar #14 Dato: Oktober 12, 2016, 10:21:21 »
Så bliver der lavet lidt stumper.



Den kører fornuftigt den gamle bænk.. :)

Lidt sjov med variator hastigheden.... det er noget nemmere og hurtigere end gearkasse..
« Senest Redigeret: Oktober 12, 2016, 10:25:24 af Kidde »
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”