Forfatter Emne: stempe i bremse kaliber  (Læst 4686 gange)

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
stempe i bremse kaliber
« Dato: Juli 10, 2018, 18:19:03 »
Dav i gruppen

Nyder i sommervarmen?

Det ene stempel hænger i kaliberen, det er min scooter. Jeg kan godt få det ud, har gjort det med trykluft, men når begge stempler er i hænger det ene. Nogen ide til hvad jeg kan gøre.

Jeg overvejer om jeg kan dreje et nyt stempler, jeg tænker i noget messing eller noget bronce.

Har I nogen gode ideer, nå ja jeg kan jo bare købe en ny.

Hi
Ivan

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: stempe i bremse kaliber
« Svar #1 Dato: Juli 10, 2018, 18:40:34 »
Er stemplerne helt rene og uden rust, det kan hjælpe at polere dem, ligeledes skal selve cylinderen være ren og fri for rust, og husk at smør alle delene med et meget tyndt lag bremsefedt.
Er alle delene i orden, kan det være gummitætningen der er blevet lidt for store.

Til en bil jeg havde for nogle år siden, lavede jeg bremsestempler i rustfri stål, de blev poleret helt op, det virkede fortrinligt, og blev ikke slidte. (stemplet bevæger sig jo minimalt, og ofte vrikker gummiringen, så bevægelsen ligger i den)

Så vil du udi at lave nye, vil jeg anbefale at lave dem i rustfri...
Husk altid at skille tingene ad.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: stempe i bremse kaliber
« Svar #2 Dato: Juli 10, 2018, 19:38:17 »
Tror da bestemt du kan rense/polere dem fine igen, inde i kaqliberen bruger du ståluld og sprit....Og ja som jens skriver slutter du a med at samle det hele med bremse pasta..... [th] :)

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: stempe i bremse kaliber
« Svar #3 Dato: Juli 12, 2018, 21:58:09 »
Jeg vil ikke anbefale honing af cylinderen med ståluld og i frihånd, der findes værktøj som er beregnet til netop det, for eksempel sådan en her, nu kender jeg ikke dimensionerne på din cylinder, men mon ikke du kan finde en der passer 😎👍🏻

https://www.esska-dk.com/esska_dk_s/Bremsecylinder-honing-vaerktoj-laengde-100-mm-3-arm-BGS-944211570000-12700.html

Mvh

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: stempe i bremse kaliber
« Svar #4 Dato: Juli 12, 2018, 22:56:39 »
Du giver den en tur med fint vandslibepapir korn 5000. Du bruger bare rapsolie og ikke vand, så er de som nye igen. I mit 40 år som automekaniker gjorde vi sådan. Husk nye gummiringe. Gør det godt ren inden det bliver samlet og smør dele med bremsevæske

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: stempe i bremse kaliber
« Svar #5 Dato: Juli 13, 2018, 01:13:13 »
Ork ja hvis du vil til at købe special værktøj, er der jo muligheder....Men bjarnes er en kende for stor til din lille kaliber,og temmelig dyr...Men tror den her passer, og den virker ganske fint...Og tjek lige prisen...wow, så har du også til julegaver...


https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvarktoj/honingsvarktoj/honingsvarktoj-2000016999

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: stempe i bremse kaliber
« Svar #6 Dato: Juli 13, 2018, 08:54:46 »
Ja der er mange muligheder  ;D
Jeg har sådan en honebørste jeg bruger til bilen, den polere kun, så den fjerner begrænset af materiale. Men som jeg husker er de ikke helt billige, den fra Biltema er da til at betale.

Husk altid at skille tingene ad.

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: stempe i bremse kaliber
« Svar #7 Dato: September 09, 2018, 12:34:05 »
Dav i gruppen

Beklager den lange repons tid der er gået.

Jeg købte den fra Biltema, fik poleret og nu virker det som det skal.

Jeg bukker og takker mange gange for alle råd.