Forfatter Emne: Frekvensomformer  (Læst 14403 gange)

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Frekvensomformer
« Dato: November 29, 2017, 14:49:55 »
hej alle.
Jeg har læst en del om frekvensomformer her på forummet og lært en hel del, men i dag havde jeg en god samtale med Danfoss teknisk afdeling og han siger. Frekvensomformer 2800 serie er rigtig gode, men pas på med at købe en brugt der har ligget længe uden at den her været i brug da der er stor risiko for. at kondensatorene kan eksplodere og så er den kun til at smide væk da 2800 ikke længere kan reparerer s.
Da jeg skal bruge en til en 1,5 hk motor anbefaler han en FC 51 frekvensomformer 1x230 volt ind og 3x230 volt ud. Det der forvire mig er, at han siger jeg skal gå efter en motor der giver de højeste omdrejninger der passer til maskinen jeg skal bruge den på, fordi den taber effekt når jeg går op omdrejninger ved at øge hz over 50, men hvor den beholder effekten når jeg går ned i hz ved lave omdrejninger. Det er jo lige det modsatte af hvad jeg læser her på forum.
Er der nogen her der er klogere eller hvad mener i?
mvh Jens.ews

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Frekvensomformer
« Svar #1 Dato: November 29, 2017, 15:46:35 »
Jeg får altid af vide når jeg spørger vores industri elektrikkere på jobbet, at alt over/under 50(60)hz så begynder man at miste effekt?

Jeg kører mine på 80~90hz, og synes ikke jeg fornemmer ringere ydelse.  Men måske hvis man rigtigt regner på det, så kan der være en reduktion.

Men jeg mener også danfoss skriver i deres manual, at ned til 25hz, har man fuld moment. Meeen?

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Frekvensomformer
« Svar #2 Dato: November 29, 2017, 16:02:11 »
Ja her kommer jeg så lidt i tvivl. Jeg vil gerne have op til ca. 2200 omdr på min spindel, der er to gear. I 1 : 0,70 og II 1 : 0,25 så en motor på omkring 2890 omdrejninger ville den være egnet ? der ville jo så kun være behov for at køre ned i omdrejninger en på 1440 er jo nok for lavt, FC 51 går vistnok fra 0 - 200 Hz
Jens.ews

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Frekvensomformer
« Svar #3 Dato: November 29, 2017, 16:58:15 »
Nu skal man jo være forsigtig, for jeg har også prøvet at få to helt modsatte svar fra Danfoss, på samme spørgsmål. Men måske opstår der let misforståelser, når der er for stor forskel i viden mellem den der spørger og den der svarer.

indtil Fc51 kom, var 2800 den model, der leverede bedst ved lave frekvenser. Det jeg har fået at vide, er at man ikke skulle gå ret meget under 20 Hz, før nedgangen blev mærkbar.

Fc51 skulle levere fuldt moment ved 5 hz. og måske lavere [quest] Jeg har spurgt direkte til 5 Hz, fordi det var det jeg skulle bruge, men det er ikke afprøvet endnu.

Det andet forstår jeg ikke. Motoren bruger mere strøm = leverer højere effekt ved højere frekvenser, så er det ikke bare et spørgsmål om, at omformeren er dimensioneret til det. Altså et nr. eller to for stor til motoren.

Er der nogen, der har hørt om en 2800, der er eksploderet. [quest] [quest] [quest]
« Senest Redigeret: November 29, 2017, 17:06:15 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Frekvensomformer
« Svar #4 Dato: November 29, 2017, 19:02:09 »
Motorer yder mere ved "overfrekvens"
Prøv at kik en typeplade hvor der er angivet både 50 og 60 Hz, den yder mere ved 60 Hz

Min Vlt yder mindre under 50 Hz, det passer nok meget godt at under 20 Hz går ydelsen betydeligt ned.
Skal jeg køre langsomt, og har brug for trækkraft, så bruger jeg den mekaniske nedgearing på min Boxford.
Køre man meget under de 50 Hz, og over længere tid, kan en extern køling af motoren være en god ide, da motorens indbyggede blæsevinge ikke skubber meget vind ved lave o/m.
Jeg bruger så en 900 o/m motor, så kan man regulere op i frekvens uden motoren " eksploderer " jeg køre op til 175 Hz, som svarere til 3150 o/m, jeg har så en gearing på lige godt 1:2, fra motor til bænk, så det det giver jo også ekstra træk ved lave o/m. den mekaniske nedgearing giver så ekstra 1:4 (som jeg husker) så trækker den "hvad som helst"
Her et billede af den der sidder på min drejebænk
Ved 50 Hz yder den 1,5kw, og ved 60 Hz yder den 1,75 kw
« Senest Redigeret: November 29, 2017, 19:15:28 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Frekvensomformer
« Svar #5 Dato: November 29, 2017, 20:20:08 »
Ja i har jo erfaring med jeres frekvensomformer, så ud fra det Jens skriver er det så rigtigt forstået, at jeg med en motor på 950 omdrejninger uden  problemer kan køre op i 165 - 175 Hz som giver godt 3000 omdrejninger, for så må det være den jeg skal vælge, jeg viste bare ikke at den kunne komme så højt op i omdrejninger.
Et andet spørgsmål når jeg kommer så langt. Skal jeg have en afbryder som jeg tænder og slukker for omformeren med. Skal der efter omformeren en kontakt til at starte motoren med og skal der en vende-kontakt til for af kunne køre bak med motoren.
mvh Jens.ews

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Frekvensomformer
« Svar #6 Dato: November 29, 2017, 21:02:20 »
Jeg har en 4 kw 1400 o/m på min fræser, den køre jeg op på max 3600 o/m det har ikke givet problemer.

Du skal slukke for VLT , og du skal have en særskilt afbryder/omskifter til start stop bak, samt et pot. meter til reg af hastighed.
jeg bruger en topolet omskifter med 3 stillinger, frem stop bak.

som denne her

Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Frekvensomformer
« Svar #7 Dato: November 29, 2017, 23:33:04 »
Hvis du vil køre 3 - 4 gange normal hastighed/frekvens, så tror jeg du skal overdimensionere din omformer.

Det vil jeg også tro, at Jenses er. [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Frekvensomformer
« Svar #8 Dato: November 30, 2017, 09:13:15 »
Tommy det forstår jeg ikke helt, men jeg har heller så meget forstand på omformer. En FC 51 går fra 0 - 200 Hz, hvis du så har en motor på 950 omdrejninger og du køre på 150 Hz så løber motoren 2850 omdr. mener du, at det er et problem. Jeg troede, at man kunne køre på hele området 0 - 200 Hz
med det er måske forkert opfattet. Hvilken motoromdr vil du mene jeg skal vælge når jeg går efter ca. 2200 omdr på spindlen og med en reduktion på       1: 0,7 . En på 950 omdr og 150 Hz giver 2850 omdr. = 1995 omdr. en på 1440 omdr og 100 Hz giver 2880 omdr med 1:0,7 det giver 2016 omdr, hvad for en er at foretrække?
Jens du skriver at du kan styre start stop bak med en to polet kontakt vil det sige, at den kun forbindes med selve omformeren. Der må jo så være en manual der viser hvor de skal monteres, er det rigtig forstået? Ja jeg bliver nød til at spørge til jeg forstår, håber det går.
mvh Jens.ews

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Frekvensomformer
« Svar #9 Dato: November 30, 2017, 10:23:32 »
Jamen jeg er skam heller ikke sikker ;) men det har været oppe herinde før.

Men hvis du nu har en 1kw. motor, så trækker den 1 kw. ud af omformeren ved normale 50 Hz.

Som Jens viser med motorskiltet, så stiger effekten ved højere frekvens, og hvis du regner på skiltet er effektforøgelsen rundt regnet 8 %, hver gang du øger hastigheden med 10 %. Det svarer nogenlunde til de fleste typeskilte.

Det er ikke sikkert, at den stigning er lineær, men med mere end 300 % hastighedsforøgelse, tror jeg du får problemer, hvis din omformer kun svarer til mærkestrømmen på motoren.

En f.eks. 1 kw. omformer er jo ikke nødvendigvis beregnet til en motor med 1 kw. mærkestrøm. Den er, som det også er udtrykt i manualen, beregnet til at levere en "typisk akseleffekt" på 1 kw.  Altså det, du typisk har brug for at kunne trække ud af motoren.

Det er i hvert fald sådan jeg har forstået det, men du må heller ikke tro, jeg er nogen "ørn". ;)  Indtil nu har jeg kun leget med det og forsøgt mig frem, men jeg synes også, at det stemmer, med det man læser herinde.

Sådan set forklarer det jo også det underlige svar, du fik fra Danfoss. Hvis ikke omformeren er overdimensioneret, vil effekten falde, hvis den køres op i en frekvens, som den ikke kan levere strøm til.

Mens Jens kører jo "på ekstremerne" ;D så det nemmeste er da, at få at vide, hvor stor hans omformer er, eller også ringe til Danfoss igen.
« Senest Redigeret: November 30, 2017, 10:46:01 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Frekvensomformer
« Svar #10 Dato: November 30, 2017, 11:34:32 »
Ja omskifteren styre de forskellige indgange på frekvensomformeren, så et diagram er nødvendigt.

Så så Tommy VLT 2800 kan da gå op på 1000 Hz, der har jeg da ikke været oppe. ;D

Skal nok lige kikke størrelsen hvis det er...
Husk altid at skille tingene ad.

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Frekvensomformer
« Svar #11 Dato: November 30, 2017, 14:19:24 »
Ja Jens du må gerne lade os vide hvor stor din omformer er i forhold til motoren.
Jeg har lige talt med Danfoss igen og forvirringen bliver ikke mindre især når jeg også læser jeres indslag. Denne gang talte jeg med en der hed Henrik og han siger det samme. Jeg skal gå efter en motor med det højeste omdrejninger som jeg skal køre på maskinen og så regulere nedad, det er der jeg bevare den største effekt i følge ham, han ville ikke tilråde og gå over 50 Hz. men hvorfor så lave en der går fra 0 - 200 eller 100 Hz Jeg er god nok i vil-rede hvad jeg skal vælge. Hvad i andres erfaring hvor højt plejer i at køre op i frekvens?
mvh Jens.ews

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Frekvensomformer
« Svar #12 Dato: November 30, 2017, 19:29:21 »
Hvad var den motor du pt. Har ?
Eller den du skal erstatte?

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Frekvensomformer
« Svar #13 Dato: November 30, 2017, 20:48:31 »
RH Den motor jeg har nu er en DC motor p 1,1 kw og til den er styringen gået i stykker (desværre en kineser model) så den får mere AC end DC og derfor vil jeg have en AC motor på 1,1 kw og frekvensomformer.
Ud fra det jeg læser her vælger jeg nok en på 1440 omdrejninger, der kan jeg få 2000 omdr på spindlen ved 75 Hz så det bør kunne gå.
mvh Jens.ews

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Frekvensomformer
« Svar #14 Dato: November 30, 2017, 21:30:54 »
På min drejebænk som har en 1,5 kw motor, sidder der en frekvensomformer der kan klare op til en 4 kw motor (VLT2840)
På min fræser som har en 4 kw motor, sidder der en  frekvensomformer, der kan klare op til 7,5 kw motor. (VLT2875)

Men om det er fornuftigt at have VLT i overstørrelse ved jeg ikke, dem jeg har var hvad der lige var på DBA.
Og man burde jo have stillet VLT til motorens max strøm, "hvilket jeg vist ikke har" ;D
Man kan jo ikke ustraffet overbelaste en motor over længere tid.
Nu bruger jeg jo ganske almindelige 3 fasede motorer, som jo ikke koster alverden i brugt, så brænder der en af er det jo til at komme over. Men indtil videre har det kørt problemfrit, med op til 175 Hz.

Nu har jeg jo forholdsvis kraftige motorer på de to maskiner, og selv om eks fræseren har en 4 kw motor, bruger den jo kun 4 kw hvis den er belastet max.

Jeg kan ikke gennemskue om det giver mest bundtræk, med en 2800 o/m motor eller eks en 700 o/m motor.

Jeg har en ubegrundet formodning om at den på 700 o/m giver mest bundtræk, da den jo er 8 polet, mod den på 2800 o/m som er 2 polet. Men det er kun hvad jeg selv tror/synes. ;D
« Senest Redigeret: November 30, 2017, 21:35:43 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.