Forfatter Emne: Metalstøbning "afgasning"  (Læst 14394 gange)

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #15 Dato: Marts 11, 2019, 11:15:03 »
nej jeg har heller ikke stødt på nogle der har lavet det med moler, men omvendt så burte det vel kunne bruges, da det jo egentlig blot er bindemiddel til sandet, og kigger man på cob blandinger som bruges til bla. ovne så er det blot ler fra haven der bruges  :)

Jeg ved ikke, hvilke specielle egenskaber bentonit har frem for moler.
Men hvis moler kunne bruges til støbning, tror jeg ikke jernstøberiet heroppe havde hentet færdigt støbesand i Tyskland.

Men altså - hvor store portioner støber I egentligt [quest]  Alufælge, motorblokke :o Skal der bygges rumskibe [quest] ;D

Nej det kan der være noget om, jeg holder mig nu også til bentonit lige hvad støbning angår  :)

Hmm det største jeg pt har støbt var et drivhjul til båndsliber ø200 x ca 80 mm
motorblokke kunne godt gå hen og blive noget jeg skal støbe, meeen dog kun i modelstørrelser  ;)
det største jeg kan støbe ud med min ovn og digle er 20kg aluminium.
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #16 Dato: Marts 11, 2019, 11:18:58 »
Nu heller ikke de helst store emner jeg regner med at skulle støbe, det ærgrer mig bare en anelse at skulle give over 300kr for 20 kg "sand"   ;D
Husk altid at skille tingene ad.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #17 Dato: Marts 11, 2019, 11:51:32 »
Nu heller ikke de helst store emner jeg regner med at skulle støbe, det ærgrer mig bare en anelse at skulle give over 300kr for 20 kg "sand"   ;D

den ærgelse kan jeg sagtens følge, dog vil sige at, hvis det er petrobond sand de har så er det en fornøjelse at arbejde med  :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #18 Dato: Marts 11, 2019, 13:43:19 »
Nu bestilte jeg 20 kg støbesand, noget vidunderpulver som skulle gøre det smeltede aluminium mere flydende, samt en blok som afgasser, fra England.
https://www.artisanfoundry.co.uk/product_info.php?cPath=29&products_id=38
https://www.artisanfoundry.co.uk/product_info.php?cPath=29&products_id=34
https://www.artisanfoundry.co.uk/product_info.php?cPath=29&products_id=317


Så burde det kunne give en tilfredsstillende støbning, og virker det så, kan jeg jo så prøve med noget hjemmelavet sand.
og uden afgasning, eller med bagepulver.

Har nu kikket en del youtube og der er meget forskellige meninger om afgasning..
Bla. at hvis det man bruger som afgasser, indeholder bare det mindste fugt, udvikler det damp, og ser vældig effektivt ud, og tilsyneladende fjerner en masse luft, hvilet det så i virkeligheden ikke gør.
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #19 Dato: Marts 11, 2019, 18:45:06 »
Så var jeg et smut omkring det lokale autohug, og købte 5 stk alufælge, som vejede lige godt 30 kg tilsammen.

Prøvede først at save den i stykker med bajonetsaven, det rakte min tålmodighed ikke til.

Så prøvede jeg med bordrundsaven, det gik til gengæld rigtig godt, det tog under en time, at save fælgen i småstumper.


Husk altid at skille tingene ad.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #20 Dato: Marts 11, 2019, 23:29:02 »
det ser da ud til at være gået helt godt med rundsaven, er spændt på at høre hvordan det er gået når du får prøvet de nye indkøb  :)

Jeg regner med at skulle kløve en del træ i morgen, så overvejer da om jeg skulle prøve af med en fælg også  :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #21 Dato: Marts 12, 2019, 07:38:14 »
Ang støbe sand.
Så findes der jo også fint sand og så vandglas ? kig evt på SVseeker på youtube (det er ham der liiiiiige bygger en "lille" båd i baghaven og som laver det hele selv sådan ca.)

Meget sjov "serie" at se :)   

han laver også mange forsøg med voks, cement osv. osv. til støbningen

“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #22 Dato: Marts 12, 2019, 10:52:27 »
Mange tak, det må jeg studere nærmere  [th]

Har somme tider kikket på hans bådebyggeri, lidt sjovt, har dog ikke set han også metalstøber..
Husk altid at skille tingene ad.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #23 Dato: Marts 12, 2019, 11:13:13 »
seeker er et ganske spændende projekt ja, som jeg har fulgt nogle år efterhånden  :)
Det er rigtigt at man fint kan bruge vandglas og sand, som hærdes hurtigt ved at puste lidt co2 ind i det.
Men personligt er jeg nu mere til green sand eller petrobond, da det let kan genbruges  :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #24 Dato: Marts 12, 2019, 11:46:12 »
Dav i gruppen

Er det ikke en mulighed at bruge en plasma skærer?
Er måske for dyrt til sådan noget, men var der ikke en af jer der sagde at man aldrig må gå ned på udstyr ;)

Hi
Ivan

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #25 Dato: Marts 12, 2019, 11:49:43 »
Mange tak, det må jeg studere nærmere  [th]

Har somme tider kikket på hans bådebyggeri, lidt sjovt, har dog ikke set han også metalstøber..

han laver nogle rimelig vilde projekter angående støbning vil jeg mene. tromler til ankerspil og så de tynde koøje beskyttere/brønddæksler.


Bliver sjovt at se den dag den skal på trailer og i vandet
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #26 Dato: Marts 12, 2019, 12:04:07 »
Dav i gruppen

Er det ikke en mulighed at bruge en plasma skærer?
Er måske for dyrt til sådan noget, men var der ikke en af jer der sagde at man aldrig må gå ned på udstyr ;)

Hi
Ivan

Det er lidt mere et fin kirurgi værktøj relativt set. Det er ret følsomt mht. afstand til dyse, godstykkelser osv. Et lyssvæd aka skærebrænder kunne være nem, men det sviner jo lidt.
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #27 Dato: Marts 12, 2019, 13:01:37 »
det bliver lidt spændende når den skal til vandet ja, men selv traileren bygger de også selv.
Mener han snakkede om at de rammer ca 34 tons når båden skal flyttes  :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #28 Dato: Marts 12, 2019, 13:27:13 »
Dav i gruppen

Er det ikke en mulighed at bruge en plasma skærer?
Er måske for dyrt til sådan noget, men var der ikke en af jer der sagde at man aldrig må gå ned på udstyr ;)

Hi
Ivan
Ja det var jo også en mulighed, den plasmaskære jeg har er nu ikke god til aluminium, og slet ikke i den tykkelse.
Husk altid at skille tingene ad.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Metalstøbning "afgasning"
« Svar #29 Dato: Marts 19, 2019, 20:43:23 »
så fik jeg prøvet at dele en 18" alufælg med min kløver, med lidt forsigtighed kan det fint gå, og tager ikke ret langt tid, dog skal centerdelen af fælgen igennem saven, hvilket dog en noget lettere nu hvor det øvrige er fjernet  :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.