Forfatter Emne: Frekvensomformer  (Læst 14370 gange)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Frekvensomformer
« Svar #15 Dato: November 30, 2017, 23:33:20 »
Det var mere hvis der nu stod nogle data på den gamle motor?

Men kører den direkte træk?

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Frekvensomformer
« Svar #16 Dato: December 01, 2017, 08:08:18 »
Nej jeg har to gear på fræseren: I 1:0,25 og II 1:0,70 så jeg mener en 1440 omdrejninger er der hvor motoren kommer til at køre nærmest på omkring de 50 Hz + - det er ikke så tit jeg har brug for at køre i det høje område eller i det helt lave.
Jeg fandt lige en kvikguide på nettet for FC51. Det ser ud til at den skal programerts en del motordata mm, selve kabelmonteringen ser nem nok ud, men er det rigtigt, at man slukker for omformeren hver gang maskinen stoppes?
mvh Jens.ews

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Frekvensomformer
« Svar #17 Dato: December 01, 2017, 10:47:48 »
Du skal ikke slukke frekvensomformeren, hver gang du stopper maskinen.
Men når du er færdig med at bruge maskinen, ellers står frekvensomformeren med strøm på. (frekvensomformeren kan sagtens tåle at stå tændt altid, men det koster jo lidt på elregningen)
Husk altid at skille tingene ad.

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Frekvensomformer
« Svar #18 Dato: December 01, 2017, 15:05:11 »
Jens det jeg mener er at det er på omformeren det hele foregår, start stop bak med den kontakt du viser.
Jens.ews

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Frekvensomformer
« Svar #19 Dato: December 01, 2017, 15:32:07 »
Okay, så ville jeg også satse på en motor med de omdr.  Og så bare køre op/ned i hz.

Her et billede af hvordan det var lavet på min Boxford.
Tag dig ikke af farverne på lederne. Det er nok ikke efter bogen. Men der virker

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Frekvensomformer
« Svar #20 Dato: December 01, 2017, 15:41:57 »

       

           
       

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Frekvensomformer
« Svar #21 Dato: December 01, 2017, 15:49:01 »
RH Det er super flot det du viser der tak for det. Nu må jeg så i gang med at få købt omformer og motor, også tak til i andre der har bidraget med at forstå hvordan det skal køre.
mvh Jens.ews

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Frekvensomformer
« Svar #22 Dato: December 01, 2017, 17:09:24 »
Jens det jeg mener er at det er på omformeren det hele foregår, start stop bak med den kontakt du viser.
Jens.ews
Ja alt styres fra frekvensomformeren, men en kontakt, og pot meter.

Jeg har også samlet det i en lille boks...
« Senest Redigeret: December 01, 2017, 19:26:50 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Frekvensomformer
« Svar #23 Dato: December 01, 2017, 19:25:16 »
Med de frekvensudsving, du nævner der, tror jeg i hvert fald roligt, at du kan glemme, hvad Danfoss siger om mistet effekt.

Held og lykke med projektet. [th]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Frekvensomformer
« Svar #24 Dato: December 02, 2017, 11:33:49 »

Så så Tommy VLT 2800 kan da gå op på 1000 Hz, der har jeg da ikke været oppe. ;D

Jamen så var det jo nok alligevel et stjerneskud, og ikke din motor, jeg så komme fisende over nattehimlen forleden. ;D

Citat fra: jens
På min drejebænk som har en 1,5 kw motor, sidder der en frekvensomformer der kan klare op til en 4 kw motor (VLT2840)
På min fræser som har en 4 kw motor, sidder der en  frekvensomformer, der kan klare op til 7,5 kw motor. (VLT2875)

Men om det er fornuftigt at have VLT i overstørrelse ved jeg ikke, dem jeg har var hvad der lige var på DBA.
Og man burde jo have stillet VLT til motorens max strøm, "hvilket jeg vist ikke har" ;D
Man kan jo ikke ustraffet overbelaste en motor over længere tid.
Nu bruger jeg jo ganske almindelige 3 fasede motorer, som jo ikke koster alverden i brugt, så brænder der en af er det jo til at komme over. Men indtil videre har det kørt problemfrit, med op til 175 Hz.

Det tyder jo da i hvert fald på, at det er fornuftigt at have en VLT med et vist overskud, når man vil køre temmelig høje frekvenser.
Du overbelaster jo sådan set kun lejerne, fordi der ikke løber større strøm gennem viklingerne. Den samme strøm løber bare tiere (flere gange i sekundet), så det er omformeren, der bliver belastet.
Jeg har læst et eller andet sted, at ABB og de fleste andre (vestlige) motorer er teknisk testet til 5000 rpm. og garanteret til 3500.

Det var bare et lille PS. :-[
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Frekvensomformer
« Svar #25 Dato: December 02, 2017, 13:03:36 »
Tommy det lyder meget fornuftigt med VLT overskud, men når VLT-en kan køre fra 0 - 200 Hz og er på forels. 1,5 Kw så kan den vel også trække en 1,1 Kw motor inden for dette område?
RH Når jeg kikker på den fine billeder ser det ud til at du har 3 faser på, er det en 380 volt omformer du har? Hvordan med HPFI relæ hvad har du der, eller ser jeg forkert.
mvh Jens.ews

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Frekvensomformer
« Svar #26 Dato: December 02, 2017, 14:46:16 »
Tommy det lyder meget fornuftigt med VLT overskud, men når VLT-en kan køre fra 0 - 200 Hz og er på forels. 1,5 Kw så kan den vel også trække en 1,1 Kw motor inden for dette område?
RH Når jeg kikker på den fine billeder ser det ud til at du har 3 faser på, er det en 380 volt omformer du har? Hvordan med HPFI relæ hvad har du der, eller ser jeg forkert.
mvh Jens.ews

Ja det skulle man umiddelbart tro, og det gør mange sikkert også, men jeg tror ikke, at en VLT er beregnet til en bestemt motorstørrelse, men til at yde en bestemt effekt. Motorstørrelsen taster du ind fra starten, og så finder VLTen ud af rester.

Hvis du nu kigger i manualen under "Tekniske data" for de enkelte størrelser, så er f.eks. en 2811 opgivet til en strøm på 3 amp. og lige neden under til en max strøm på 4,8 amp. i højst 60 sekunder. Uden at lave et stort regnestykke, så er det altså ikke nok til at fræse (belaste) ved 3-4 gange normalfrekvensen.

Lige neden under er effekten opgivet til 1,1 kw. Men det er den "typiske akseleffekt", - altså som jeg skrev længere oppe, den effekt som du typisk vil hive ud af motoren, og med en 50 Hz / 1,1 kw motor, som køres med 150 Hz, er strømmen og dermed også effekten altså væsentligt højere, end det en 2811 kan levere.

Det kan jo også forklare det (synes jeg) lidt underlige svar fra Danfoss. Når du skruer for højt op i HZ. så bruger omformeren alle kræfter på at lave mange omdrejninger og så bliver der ikke så meget tilbage til effekt. - Lidt populært udtrykt :D men jeg tror, at det hænger sådan sammen.

Men ved de 75 Hz. du nævner, tror jeg altså ikke, at du får problemer.

Det sidste tror jeg ikke engang, at du må tænke på at spørge RH om.  ;D ;D ;D ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Frekvensomformer
« Svar #27 Dato: December 02, 2017, 16:21:45 »
Det må han gerne spørge om

Jeg har simpelthen været så uartig at køre uden jord på omformeren.  Dvs at jord fra motor er sat direkte til jord fra tavlen.   Så omformeren er ikke jordet. MEN, jeg rører aldrig ved den, andet på noget plast. Og planen er at bygge den i en plast kasse.

Det er ikke lovligt, og man bør ikke gøre dette. Men i stedet købe det rigtige hpfi relæ.
(Så har jeg sagt det )

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Frekvensomformer
« Svar #28 Dato: December 02, 2017, 16:43:51 »
RH:  ;D

Jens ews: Nå undskyld, jeg så ikke, at du havde skrevet en 1,5 KW VLT. Jamen jeg ved det ikke. Jeg synes bare, at det jeg skrev, er en logisk forklaring på, hvorfor en VLT skal være overdimensioneret.

Hvis de ovenfor nævnte 8 % højere effektforbrug pr 10 HZ passer, kan man jo prøve at regne forbruget ud, ved den højeste frekvens, man har tænkt sig at bruge.
Der findes sikkert også nogle kurver over det - et eller andet sted. Måske :o

Men altså igen - sammenlignet med Jens, så er den overfrekvens, du regner med, jo ikke noget særligt, så er det ikke et spørgsmål om at gøre forsøget. [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Frekvensomformer
« Svar #29 Dato: December 02, 2017, 17:04:07 »
Ja Tommy det havde jeg så ikke lige tænkt over, men du har nok ret. Det er meget godt og få vendt tingene herinde før man kaster sig ud i noget som man ikke ved ret meget om, det giver stof til eftertanke.
mvh Jens.ews