Forfatter Emne: Kugledrejeværktøj  (Læst 17294 gange)

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Kugledrejeværktøj
« Svar #15 Dato: December 08, 2010, 14:55:28 »
Man bruger en priest til at slå fisken ihjel med. Lystfiskere har et andet forhold til fisk, de slår dem ihjel når de fanger dem, modsat erhvervsfiskere der helst vil have at fiskene stadig er i live når de langes over disken.

Man holder fisken lige bag gællelågene og giver det et hårdt dask i nakken, så sitre den lidt og man kan mærke at den bliver helt slatten på grund af at døden er indtrådt. Der findes også nemmere måder at slå fisk ihjel på der ikke indebære brug af værktøj, men lystfiskere er, som alle andre "mænd", værktøjsnarkomaner.

vest-jyden

  • Gæst
Sv: Kugledrejeværktøj
« Svar #16 Dato: December 08, 2010, 15:27:40 »
Hej Max og Frylund

Ja, det er en fiskepriest, der er vist - den er dog ikke færdig endnu. Der skal monteres en kugle i toppen af egetræshåndtaget i messing med hul i til f.eks. en læderstrop - jeg skal dog lige have fat i et passende stykke, som der kan drejes ud af, så den også kan skrues ind i indlægget i håndtaget. Her i vestjylland "rutter" vi ikke med materialerne, så en stang på 12 mm vil være passende, og jeg har kun 25 mm stykker.

Jeg viste bare Max, at jeg havde fået gang i hans hjemmelavede dims.

Fiskepriest er jo noget "luksus" hobby-fnilder, som vi lystfiskere slår vores fangst i hovedet med, når den er landet. For mit vedkommende er det kystørred og åfiskeri jeg driver og jeg fik såmænd bare ideen til at lave en selv, som jeg ved naboen ikke har - så jeg finder altid lidt stumper at lave dem af.

Så blev du lidt klogere, Frylund
 ;D


mvh
Flemming

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Kugledrejeværktøj
« Svar #17 Dato: December 08, 2010, 16:13:32 »
Mange tak for jeres svar, nu ved jeg så hvad den rundstok som jeg altid havde i båden til at slå ørreder og multer ihjel med hedder. ;D
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!