Forfatter Emne: Kugledrejeværktøj  (Læst 17275 gange)

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Kugledrejeværktøj
« Dato: November 20, 2010, 23:23:16 »
Hej

Lavede først et stykke værktøj til at dreje kugler med, det opspændes i stålholderen.



Men det har en begrænsning på at det max. kan lave kugler på ø25.

Har så lavet et til montage på tværslæden hvor forsætteren normalt sidder



Det kan så lave kugler op til ø70 og kan dreje både konkav og konveks.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Kugledrejeværktøj
« Svar #1 Dato: November 21, 2010, 16:42:06 »
Det ser meget spændende ud.
Kan du vise billeder, hvor man kan se diverse skruer?

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Kugledrejeværktøj
« Svar #2 Dato: November 21, 2010, 17:46:41 »
Det ser meget spændende ud.
Kan du vise billeder, hvor man kan se diverse skruer?

I den sorte er der kun to skruer, nemlig en M5 pinol skrue der trykker ned på det stykke ø6 toolbits der er brugt. Og så en skrue der holder den messingbrik der stopper drejningen så man kun kan lave en halv kulge, men det er en modifikation der er lavet lidt i hast.

På den anden er der lidt flere :)



Samme toolbit og samme fastspænding af denne.

2 stk M5  CH til fastspænding.

3 stk M6 pinoler der holder stålholderen.

1 stk M6 US der går op i bunden og holder den roterende del på plads.

1 stk M4 pinol i siden der via et stykke messing trykker må den M6 skrue der holder det hele samlet.

 
« Senest Redigeret: November 21, 2010, 17:50:25 af Max »

vest-jyden

  • Gæst
Sv: Kugledrejeværktøj
« Svar #3 Dato: November 23, 2010, 14:43:00 »
Hejsa

Jeg går også med lignende planer og jeg kan se, at du har hentet inspiration på dette websted;


       

           
       



Fantastisk løsning han har lavet, men der er sikkert som du også viser flere andre muligheder.

 ;D

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Kugledrejeværktøj
« Svar #4 Dato: November 23, 2010, 16:18:32 »
Ja, helt præcis har jeg hentet inspirationen her

http://www.machinistblog.com/free-plans-ball-turning-tool-post-for-the-7x-mini-lathe/

og så luksusudgaven her


vest-jyden

  • Gæst
Sv: Kugledrejeværktøj
« Svar #5 Dato: November 24, 2010, 10:30:42 »
Hej Max

Det første værktøj du har lavet er da udmærket - er begrænsningen ikke at du har lavet det der sidder ud for værktøjsholderen for lille?

Hvis du lavede en lidt større udskæring og stadig har toolbit i pinolhøjde så er det det jo muligt at lave lidt større kugler og andre speciel former.

F. eks. har jeg på min bænk ca. 55 mm ned til tværslæden og i det her tilfælde har jeg vendt fortsætterslæden så jeg har 2 tværslæder (det er sjældent jeg bruger fortsætterslæden på langs), derfor.

Så ja, der er flere idéer der rumler i hovedet og dit eksempel kan da sagtens også bruges.

På billedet er jeg dog ved at arbejde med et håndtag i træ - jeg er ved at fremstille nogle fiske priest til vores fiskeklub så når jeg har tid så laver jeg dem i messing, og stål og med et formet træhåndtag i en eller anden hårdtræ kombination.


Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Kugledrejeværktøj
« Svar #6 Dato: November 24, 2010, 11:54:06 »
Nej, den udgave til stålholderen er et kompromis, laver du den større og vil lave små kugler med den, ja så bliver udhænget på stålet meget stort. Men den er nem at bruge, og nem at indstille. Og så har den jo den begrænsning at den kun kan lave konvekse overflader.

Ps: angående træ, ja så har jeg lige lavet knapper i ibenholt, de var til noget hifi udstyr, så jeg limede en messingbøsning, til montering,  ind i dem. Ibenholt er lidt sjovt at arbejde i, er hårdt ved værktøjet, det er nok fuld af mineraler. Men det får en flot finish.

vest-jyden

  • Gæst
Sv: Kugledrejeværktøj
« Svar #7 Dato: November 24, 2010, 12:29:32 »
Hej Max


Jeg kan udmærket se problemet hvis udhænget bliver for stort, men hvis emnet kan ligge indenfor rammen og toolbitsen sidder hvor du har sat den er den jo rimelig tæt på værktøjsholderen, men som sagt kan jeg godt se et problem med det du nævner.

Nu skal vi ikke gå hen og få ondt i  knoppen af det her, men jeg har viser dig lige en lille test jeg har lavet med en toolbit slebet til formålet - og knoppen er aligevel 18 mm - så dit første værktøj kunne sagtens anvendes vil jeg da mene. Jeg har da lidt at arbejde med i konstruktionsværkstedet.


Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Kugledrejeværktøj
« Svar #8 Dato: November 24, 2010, 15:12:43 »
Hvis du lan løsne din forsætter sådan at den kan svinge rundt uden den store friktion, ja så kan du jo bare kugledreje på den måde.

Kugledrejeren til stålholderen er jo nem at have med at gøre, den er jo velegnet til masseproduktion i samarbejde med en hurtigskiftestålholder.

Faconstål er jo også fine og en produktiv løsning, men de er besværlige at lave og min bænk vil ikke kunne klare at bruge et R9 stål i stål.

Jeg skal have kikket på om jeg kan lave et par huller i tværslæden så jeg kan spænde den store op uden at fjerne forsætteren, det vil jo lette brugen.

vest-jyden

  • Gæst
Sv: Kugledrejeværktøj
« Svar #9 Dato: November 24, 2010, 15:46:52 »
Hej Max


Lige et foto mere: Jeg kan sagtens anvende forsætterslæden, dog er der så lige et lille abdabaj med den søjle til monteringen af værktøjsholderen jeg lige skal have kigget til - den er nemlig monteret nedefra. Min ambition er at den måske kunne laves lidt om så den bliver skruet i ovenfra. For at kunne bruge forsætterslæden til kugledrejning skal toolbits jo sidde på den udvendige side af centrum af drejeplade - ellers fungerer det jo omvendt.

Så ja... der arbejdes med mange gode løsninger.


Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Kugledrejeværktøj
« Svar #10 Dato: November 25, 2010, 22:46:10 »
Hej Vest-jyden

Jeg tænkte på at du godt må få den lille kugledrejer hvis du vil.

Jeg har forøvrigt lavet et lille hjælpeværktør der gør indstillingen af radius til en leg


vest-jyden

  • Gæst
Sv: Kugledrejeværktøj
« Svar #11 Dato: November 26, 2010, 15:19:32 »
Hej Max


Hvis ikke du vil bruge den mere - så kan vi da godt finde ud af et eller andet.

Jeg sender dig lige en mail.


vest-jyden

  • Gæst
Sv: Kugledrejeværktøj
« Svar #12 Dato: December 07, 2010, 22:12:53 »
Hej Max

For lige at runde indslaget af, så vil jeg lige vise dig at din hjemmelavede kugledrejer godt kan fungere på min bænk. Jeg må dog lige pille kuglen af på svinghåndtaget fordi nøglen til værktøjsholderen er i vejen, men ellers fint. Jeg vedlægger lige et par billeder. Den første kugle blev ikke helt som forventet, men øvelse gør jo mester siger man. Det er mit ønske at lave en kugleafslutning i toppen af håndtaget på den fiskepriest jeg viser, dog i en lidt mindre størrelse, som jeg er ved at konstruere til mig selv og så muligvis fiskevenner.

Jeg takker for dit værktøj og håber at få en del glæde af det. Jeg har dog stadig planer om at fremstille en som du viser også fra videoen.

mvh
Flemming


Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Kugledrejeværktøj
« Svar #13 Dato: December 08, 2010, 10:41:37 »
Hej Flemming

Ærgeligt med kuglen, jeg har endda lavet den høj så den kunne passere min centrerpatron, men det var altså ikke nok. Du må pille stangen af og korte den lidt af.

Det er jo dejligt at se at du får den brugt, og med det medfølgende værktøj, ja så bør der ikke være noget problem i at ramme hvad man sigter efter.

Du må godt vise et billede af sådan en priest, som gammel lystfisker har det jo også lidt interesse :)

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Kugledrejeværktøj
« Svar #14 Dato: December 08, 2010, 14:39:11 »
Jeg går ud fra at værktøjet der vises på billede DSC_0041.JPG er en fiskepriest.
Hvad bruges den til ? Jeg har kun fisket med garn og ruser og kender ikke denne fine lille sag.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!