Forfatter Emne: Pinolhøjde ? Hvad er det  (Læst 6252 gange)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Pinolhøjde ? Hvad er det
« Dato: November 15, 2018, 22:08:46 »
Lige et hurtigt spørgsmål til alle jer superdrejere.

Jeg kom i dag forbi en drejebænk, hvor nogle stod og forsøgte sig med lidt af hvert. Dreje kunne de i hvert fald ikke.
Nå, men uanset hvad der blev prøvet, så passede den kørte spån ikke med dét der blev taget.
Prøvede et par gange. Hver gang med en ny nulstilling/tangering på emnet, men tog man feks 1mm på skala/digital, tog den kun 0.8mm spån.
Dette på en normalt god og præcis drejebænk.

For sjov tjekkede jeg så lige pinolhøjden, og kunne konstatere den var ca 0.5mm for lav.  Satte den derfor i center, og prøvede igen. Nu passede den kørte spån med det den skulle.

Men hvorfor?
Hvorfor havde pinolhøjden indflydelse på dét?

Normalt når jeg drejer, er det tit jeg korrigerer højden lidt, afhænig af det emne/stål man kører med osv osv. Men synes aldrig jeg har oplevet at den ikke tog det den skulle?

Jeg kan forstå hvis man vekslede mellem holdere, med forskellig højde, men uden at tangere hver gang.   Men her nej.

Det er sikkert et dumt spørgsmål, men lige nu kan jeg ikke se hvorfor det skulle påvirke dybden?
Er der en logisk forklaring?

Mvh

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Pinolhøjde ? Hvad er det
« Svar #1 Dato: November 15, 2018, 22:15:13 »
Hvilken diameter drejede i på ? indvendigt eller udvendigt?
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Pinolhøjde ? Hvad er det
« Svar #2 Dato: November 16, 2018, 03:39:59 »
Det var udvendigt
Mvh

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Pinolhøjde ? Hvad er det
« Svar #3 Dato: November 16, 2018, 13:52:15 »
Ja det var da lidt sjovt, når det er udvendigt plejer der ikke at ske noget ved, at stålet lige er lidt under center.
Medmindre emnet har meget lille diameter..

Ved udvendig drejning, kan det give problemer hvis stålet sidder for højt (eller for lavt ved indvendigt)
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Pinolhøjde ? Hvad er det
« Svar #4 Dato: November 16, 2018, 14:18:08 »
Tak for svar Jens.

Jeg synes heller ikke jeg kan se logikken i det. Havde håbet der var en god forklaring på det.

Diameter var ca 45mm

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Pinolhøjde ? Hvad er det
« Svar #5 Dato: November 16, 2018, 20:30:48 »
Teoretisk!!!!

Hvis stålet er under pinol højden så vil du have en difference der svare til dreje radius og forskellen på den faktiske pinol højde contra den teoretiske pinol højde, prøv og forestil dig emnet set fra pinol dokken, så danner dreje radius sammen med den faktiske pinol højde og den korrekte pinol højde en trekant, dreje radius danner den vandrette linie, forskellen på den faktiske pinol højde og den teoretisk korrekte højde danner det korte ben på trekanten.

Giver det mening?

Ellers skal jeg prøve og tegne det senere på weekenden 😎👍🏻

Mvh

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Pinolhøjde ? Hvad er det
« Svar #6 Dato: November 16, 2018, 21:20:43 »
Hej Bjarne

Jeg tror jeg forstår hvad du mener
Men vil det ændre på den spån der bliver taget, når man tangerer samme sted(højde) som der man kører spånen?
Altså, feks 1 mm spåndybde er vel 1mm ind, uanset om den rr i midten, eller lidt under?  Når bare tangering sker i samme højde?  Eller..

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Pinolhøjde ? Hvad er det
« Svar #7 Dato: November 16, 2018, 21:34:34 »
Hej, nej det er det jo netop ikke, prøv og kig lidt på frylunds trigonometri formler, hvis det skulle være det samme ville det skulle være en ligebenet trekant og ikke en retvinklet som det er.

Mvh

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Pinolhøjde ? Hvad er det
« Svar #8 Dato: November 16, 2018, 22:07:06 »
Hej. Og tak
Nu fik jeg lige samlet tankerne.
Det giver god mening.

Især da jeg fandt dette billede

Nå men håber da at andre også har lært af dette