Forfatter Emne: Radius 75..  (Læst 10929 gange)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Radius 75..
« Svar #30 Dato: November 23, 2018, 19:37:44 »
Søren, jeg tror de mener at man presser slæden op mod spindelhuset, men med en stang imellem.
Når man så flytter tværslæden, så kipper stangen og ændrer på radius'en.

Men kan stadig ikke se hvordan den stang skal blive fastholdt i helt samme stilling?
Men hvis den er lidt rund i enderne, kan den nok give sig lidt
Meeen..


Er det bare mig, eller skulle man tage og lave et kugledrejer apparat, og så er den prut slået?

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Radius 75..
« Svar #31 Dato: November 23, 2018, 19:43:55 »
Fik en telefonisk uddybende forklaring af Jhåndstad's telefonsupport.
Forestil dig en pind der er spids i begge ender, og så sidder i hver ende i en kørneprik. Man sætter stålet lige midt i centrum og placerer pinden parallelt med vangerne. Når man så klemmer længdeaksen ind imod patronen, og bevæger tværaksen udaf/indaf så "tilter" pinden og bliver kortere, og så fremkommer radiussen.
Simpelt nok når 10 øren falder.

Sendt fra min SM-J510FN med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Radius 75..
« Svar #32 Dato: November 23, 2018, 19:45:43 »
Jeg ved ikke hvor kendt det er , men det var en ide jeg selv kom på for ca. 50 år siden da jeg arbejdede med optik og brugte mange slibeskåle med forskellige radier ,så jeg ved ikke om det findes på yutube .

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Radius 75..
« Svar #33 Dato: November 23, 2018, 19:54:25 »
Ha Ha jeg skrev  Radiusdrejning  i søgefeltet og hvad kom der op , jo frylunds fagteori med få billeder af hvordan  ;D ;D ;D

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Radius 75..
« Svar #34 Dato: November 23, 2018, 20:06:17 »
Af en eller anden grund virker fagteori.dk ikke for mig men fandt en gammel kopi på "the wayback machine" som jeg forøvrigt kan anbefale til skægge stunder med at lede efter gamle hjemmesider.  ;D

https://web.archive.org/web/20090506185331/http://www.fagteori.dk/drejebaenken/drejeteknik/kugle--radiusdrejning.aspx
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Radius 75..
« Svar #35 Dato: November 23, 2018, 20:14:35 »
Ja den viste side belyser det netop.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Radius 75..
« Svar #36 Dato: November 23, 2018, 20:34:52 »

Det er altså lidt smart, især fordi det kan lave radiusser så store, at der ellers skulle noget af en kugledrejer til at klare.


Yep - så fik vi sat to ]flub[ på CVerne.


J.Håndstad som leverandør af tekniske løsninger til fagteorien.  8)

Og Villy som leverandør af reservedele til Rolls Royce.  8)

Bare en helt almindelig dag på kontoret.  ;D ;D ;D ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Radius 75..
« Svar #37 Dato: November 23, 2018, 20:35:59 »
Det rigtige link : http://www.fagteori.dk/drejebaenken/drejeteknik/kugle-radiusdrejning.aspx

Der har sneget sig et ekstra mellemrum ind i linket på fagteori.dk
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Radius 75..
« Svar #38 Dato: November 24, 2018, 00:07:56 »
Ja det bliver spændende at se resultatet fra Villy.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Radius 75..
« Svar #39 Dato: November 24, 2018, 10:38:23 »
Jaee vi må se hvad det ender ud med..Hælder nu mest til til at lave en kugle drejer eller at min makker kører dem på cnc..Ganske enkelt fordi jeg intet fatter ang. den føromtalte måde at gøre det på....Har også kikket i utkes bog, men der er intet om radius drejning... :-\
Da mit hoved er alt for lille til geniale løsninger, tror jeg mest på en ball turner...Den er utrolig simpel-lige noget for mig :) :)Men cnc lokker nu også......Tusind tak for input

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Radius 75..
« Svar #40 Dato: November 24, 2018, 11:26:42 »
Du skal tænke på, at den stang du sætter op. Den er samme længde som radius.

Den holder du op mod et stop med hovedslæden.  Men den støder op på din tværslæde

Når du så kører tværslæden frem/tilbage. Altså mod dig, eller væk fra dig. Så vil den stang du har sat op, vippe/køre med ud/ind.  Dvs den gør det i en stor og blød kurve.  Den kurve er lig med din radius.


Forestil dig du sidder med en blyant i hånden.  De ene hånd holder den fast, den anden flytter den frem/tilbage.   Den ende som du flytter, bevæger sig i en stor blød kurve/radius.  Den er lig med radius/længde på blyanten.

Giver det bedre mening?
« Senest Redigeret: November 24, 2018, 11:28:53 af RH »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Radius 75..
« Svar #41 Dato: November 24, 2018, 12:04:14 »

Villy: RH fik postet og forklaret, mens jeg sad og skrev, men du får nu hele smøren alligevel, for  det er faktisk mere simpelt end en kugledrejer, når lige tiøren falder.

Jeg er måske også lidt skeptisk overfor en "træpind" men en "forbedret" model kunne være sådan her.
Først drejer du et stykke tyndt rundjern spidst i begge ender. Længde mellem spidserne er din radius.
Så laver du to plader eller klodser med et pinolhul i midten. Dem anbringer du, en ca. under center på spindelhuset - under kloen, og en på tværslæden. Lidt Knold og Tot lim gør det nok nemmere - og sikrere lige om lidt.

Anbring stangen mellem hullerne og kør lidt ud, ind og frem tilbage, indtil den sidder parallelt med vangerne.

Fidusen, som jeg i hvert fald ikke lige straks fik øje på, er at man så skal køre med både længde og tværslæde på en gang. 

Du kører ud og ind med tværslæden,  SAMTIDIG med, at du hele tiden holder "jernpinden" fast, ved at køre lidt frem og tilbage med længdeslæden, fordi afstanden ændres, når pinden vipper fra side til side. (Tegner din radius)

Pinolhullerne sikrer at pinden ikke falder ud, hvis ikke du er helt hurtig/nøjagtig nok med længdeslæden, og pindens længde = din radius sikrer, at du aldrig kommer for langt frem, så slutresultatet bliver præcist. BINGO

Producent af unikke Rolls Royce dele ser sgu da godt ud på et CV. [th]

Og kan du ikke lige se det på en gravsten engang i fremtiden. [th] [th] [th] ;D

Du er nødt til at prøve - det der cnc halløj er jo rent snyd. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Radius 75..
« Svar #42 Dato: November 24, 2018, 13:37:06 »
Jeg vil lige tilføje, for at fjerne en hver tvivl. 
Du skal ikke selv køre frem og tilbage med hovedslæden.  Men presse den ind mod pinden.   Men fordi at den vil vil følge den radius, vil den skubbe slæden væk når den er på det højeste punkt.

Noget andet er,  jeg ved ikke hvor meget du kan kippe en spids i et pinolhul.  Det kan nok lade sig gøre.  Men det bedste ville være som beskrevet på frylunds teori, med kugler/runding i enderne.

Altså samme princip som når man drejer konisk med pinoldok og kuglepinol.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Radius 75..
« Svar #43 Dato: November 25, 2018, 10:02:57 »
Jeg vil lige tilføje, for at fjerne en hver tvivl. 
Du skal ikke selv køre frem og tilbage med hovedslæden.  Men presse den ind mod pinden.   Men fordi at den vil vil følge den radius, vil den skubbe slæden væk når den er på det højeste punkt.

Noget andet er,  jeg ved ikke hvor meget du kan kippe en spids i et pinolhul.  Det kan nok lade sig gøre.  Men det bedste ville være som beskrevet på frylunds teori, med kugler/runding i enderne.

Altså samme princip som når man drejer konisk med pinoldok og kuglepinol.

Du har selvfølgelig ret i, at der ikke er grund til at fumle med håndhjulet på længdeslæden, når man lige så godt kan holde imod med håndkraft. [th] Min manglende praktiske erfaring. Sorry. :-[

Hvor meget du kan kippe, afhænger jo af vinkler på pinolhul og spids. Man kan jo under ingen omstændigheder ikke lave mere end et cirkeludsnit, og jeg tænkte at pinolløsningen var den sikreste og nemmeste.

Hvis man vil lave en løsning med noget rundt eller kugleformet i enderne, kommer man let til at skulle radiusdreje, inden man kan løse opgaven med at radius dreje. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Radius 75..
« Svar #44 Dato: November 25, 2018, 11:14:42 »
Det behøver jo ikke være et pinolbor du bruger ,du kan jo slibe et almindeligt bor meget spidst,prøv dig frem det er ikke så svært. Prøv med et 10 mm bor.