Forfatter Emne: Radius 75..  (Læst 10926 gange)

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Radius 75..
« Dato: November 13, 2018, 20:51:01 »
Har fået en opgave til en Rolls royce fra meget før min tid...Skal ha lavet r 75 for enden a en stump ø60mm RF....Har et stykke toolbits 25x25 mm og mit problem er at få det slebet....Synes ikke det bliver præcist nok i hånden...Go ide søges til opspænding i drejebænk eller fræser, og så med vinkelsliber også spændt op....Hmm måske for meget georg gearløs eller hva  [quest] [quest] :) :) :)

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Radius 75..
« Svar #1 Dato: November 13, 2018, 21:00:20 »
Hvis du kan lave en skabelon og holde på kan du jo slumpdreje den indtil resten kan files. 
Alternativt en radius drejer, ball turner hedder den på engelsk. 
Et maskinværksted med en cnc kan jo også lave den på 10 minutter.  😊

Fedt projekt ellers.  👍👍
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Radius 75..
« Svar #2 Dato: November 13, 2018, 23:05:46 »
Det er ikke sikkert, jeg helt har forstået det. :-[ :-[ :-[  Men kan det ikke laves med fortsætteren. [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Radius 75..
« Svar #3 Dato: November 14, 2018, 19:47:14 »
WOW ball turner kendte jeg ikke, mange tak søren....Ja Ja ved det godt det med cnc, men så har jeg det jo ikke på mit cv....Der skal laves 4 stk , en ved hvert hjørne på kofanger...Skal nok lægge bill op på et tidspunkt..

Nej Tommy ikke hvis de skal være 100% ens, og det skal de...Du kan jo ikke dreje en kugle med fortsætter, med mindre du gør som søren skriver...  >:( >:(

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Radius 75..
« Svar #4 Dato: November 15, 2018, 11:03:09 »
Det mener jeg nu ikke er rigtigt, men det afhænger af, om du har højde nok (mindst 30 mm) mellem fortsætter og center, når emnet er Ø 60.

Hvis du kan køre fortsætteren ind under emnet og vende stålet "bagud", så kan du svinge som med en ball turner mellem "kl. 12 og kl 15."
Radius  kan du regulere henholdsvis ved at skyde fortsætteren frem/tilbage og flytte den på tværslæden så den passer med emnet. Så bliver de 100% ens.

PS. Og du skal naturligvis køre baglæns.  :)

PPS. Jeg er jo kun amatør og vil da gerne rettes, hvis jeg tager fejl. :-[  men jeg mener da, at det er en indbygget "radius drejer". Konkav forfra og konveks bagfra. [quest] [quest] [quest]

« Senest Redigeret: November 15, 2018, 12:26:27 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Radius 75..
« Svar #5 Dato: November 15, 2018, 14:30:18 »
Hvis du skal gøre dét nummer med Forsætter slæden, så vil jeg mene stålet skal sidde bag omdrejnings punktet for forsætter.  Og den afstand fra center, som halvdelen af diam?

Men kan nu ikke se det kan lade sig gøre med et alm. Setup på en drejebænk?


Skal det sidde som tommy siger, så skal emnet, afhænig af drejebænken,  sidde meget langt fra kloen.   Men det kan da nok lade sig gøre, i en snæver vending
« Senest Redigeret: November 15, 2018, 14:31:58 af RH »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Radius 75..
« Svar #6 Dato: November 15, 2018, 15:51:47 »
Nej. Du skal jo netop køre fortsætteren ind under emnet, fordi stålholderen normalt sidder foran omdrejningspunktet - derfor skal du også køre baglæns.
Alternativt (for at dreje konkavt) skal tværslæden så langt frem, at du kan dreje fortsætteren 180 gr. - hvis der er plads.

Det er da rigtigt, at du skal så langt fra kloen, at fortsætteren kan svinge 45 gr. men med lidt forsigtighed er et Ø 60 emne jo også rimeligt solidt. Det skal selvfølgeligt være langt nok. ;)
Afhængigt af stålholderen kan stålet jo også anbringes/vinkles, så svinget starter længere fremme end midteraksen.

Jeg har rodet lidt på Youtube, og fundet det her:

       

           
       

« Senest Redigeret: November 15, 2018, 16:04:24 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Radius 75..
« Svar #7 Dato: November 15, 2018, 16:25:55 »
Ja okay. På dén måde skal det nok ku' lade sig gøre. 
Han skal også kun lave en halv runding, så kommer ikke så tæt på kloen alligevel.

Men det er nu de fleste bænke jeg har kørt med der kan komme så langt over, med tværslæden. Men så kan man jo hurtigt fikse en holder som den i videoen.


Og skal vi så ikke, bare lige fordi vi kan, kalde den det rigtige navn, en forsætter?



Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Radius 75..
« Svar #8 Dato: November 15, 2018, 19:01:39 »
Og skal vi så ikke, bare lige fordi vi kan, kalde den det rigtige navn, en forsætter?

 ;) Jeg HAR forsøgt at vænne mig af med det "t", men det kommer altid tilbage efter et stykke tid.
 Så jo, hvis jeg bare kunne. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Radius 75..
« Svar #9 Dato: November 21, 2018, 21:04:37 »
Nej tommy det kan desværre ikke lade sig gøre på min ursus, har ellers en del mere end 30 mm.... RH du har helt ret og smider lige et bill på a opgaven.....Fucking Rolls Royce, hvem gider da ha sådan en.... :) :) Men tæt på Tommy, længde radius er ok men ikke ende radius....

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Radius 75..
« Svar #10 Dato: November 21, 2018, 21:21:15 »
RH RH RH glemte lige at du har helt og aldeles ret.....FORSÆTTER......FORSÆTTER....Tommy og mig er bare nogle gamle tosser som var maskin arb, dengang en bøsse var noget man skød med.... [th] :)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Radius 75..
« Svar #11 Dato: November 21, 2018, 21:45:00 »
Kan du køre forsætter slæden så langt tilbage, at den kommer over dens centerpunkt på tværslæden?

Eller måske lave en ny holder, som sidder hvad der svarer til radiusen på emnet, fra center. Og så bare fortsat bruge forsætter som radius drejer, men så bare dreje på 'normal' siden?
« Senest Redigeret: November 21, 2018, 21:47:00 af RH »

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Radius 75..
« Svar #12 Dato: November 21, 2018, 21:49:37 »
Ps.  I er bestemt ikke tosser.
- eller maskinarbejdere.  ( mener ikke du, Tommy er?)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Radius 75..
« Svar #13 Dato: November 22, 2018, 16:46:57 »
Nej, Jeg arbejder hårdt på at nå op på lærlinge stadiet ved selvstudie. ;D ;D ;D  Tosset [quest] hvem spørger du?  ;D ;D

Jeg tror nu også, at det kan lade sig gøre på en Ursus, men FORSÆTTEREN ;) skal selvfølgelig have en vis længde på den ene eller anden side af drejepunktet - så [quest]

Villy, jeg ved godt, hvad du mener, men kan du ikke for sjov prøve at definere forskellen på en lodret og en vandret radius?  ;)  Når nu vi er i sprogligt "fluekn***ri"  ;D
« Senest Redigeret: November 22, 2018, 17:11:40 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Radius 75..
« Svar #14 Dato: November 22, 2018, 23:01:38 »
Hvis du sætter en pind med længde 75 spids eller rund imellem slæde og et stop under trekloen ,når du så holder slæden an mod pinden og samtidig kører forsætteren frem og tilbage vil du få r= 75 .   Jeg ved det virker da jeg har gjort det mange gange med forskellige radier.