Forfatter Emne: Fjerne rust fra gevind bakke/tappe  (Læst 7441 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Fjerne rust fra gevind bakke/tappe
« Dato: Oktober 24, 2018, 19:24:49 »
Jeg har købt et par kasser med gevind bakke og tappe i tommemål, de var rimelig billige (400 kr incl fragt, for godt 17 kg værktøj)
Men de er noget rustne,  findes der en nem metode, eller er det bare i gang med knofedt'en  [quest]

Tænker ikke elektrolyse er godt, kunne måske godt finde på at bruge toiletrens på en af de værste.

Men ville da lige høre om der findes andre og bedre metoder ;D
« Senest Redigeret: Oktober 24, 2018, 19:26:47 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Fjerne rust fra gevind bakke/tappe
« Svar #1 Dato: Oktober 24, 2018, 19:30:46 »
Når man læser på udenbys fora om lignende, så bruger de ofte hvad de kalder mollasses, jeg ved ikke om det er almindelig melasse? Kunne da forestille mig at det ville være en svag syre?
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Rathje

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 36
Sv: Fjerne rust fra gevind bakke/tappe
« Svar #2 Dato: Oktober 24, 2018, 20:25:28 »
jeg bruger normalt en let eddikesyre opløsning i en balje med låg på, bruger så neglebørste til at rense med efterfølgende. Oså bruger jeg dem her sammen med wd40 https://www.biltema.dk/varktoj/slibning/slibepapir/slibenylonark-3-stk-2000034929 De er ligesom scotch brite

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Fjerne rust fra gevind bakke/tappe
« Svar #3 Dato: Oktober 24, 2018, 20:43:24 »
Melasse er nok ikke lige til at fremskaffe, men eddikesyre er lagervare, endda i 60% men det er jo helt sikkert for voldsomt.  8)
Skal man med i 5% opløsning eller der omkring ?
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Fjerne rust fra gevind bakke/tappe
« Svar #4 Dato: Oktober 24, 2018, 21:19:26 »
Smid det hele i en spand Petroleum Det gjorde man i gamle dage. Lad det ligge i en uges tid

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Fjerne rust fra gevind bakke/tappe
« Svar #5 Dato: Oktober 24, 2018, 21:55:38 »
Smid det hele i en spand Petroleum Det gjorde man i gamle dage. Lad det ligge i en uges tid
Ja det var jo et forsøg værd, ment og beskadiger ikke værktøjet.
Er lampeolie egentlig det samme som petroleum? for det har jeg stående noget af.
Husk altid at skille tingene ad.

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Fjerne rust fra gevind bakke/tappe
« Svar #6 Dato: Oktober 25, 2018, 07:54:50 »
afkalker til kaffemaskinen kan også klare det. Man kan stå og holde øje med det, da det går hurtigt. Melasses kan skaffes ved den lokale land og fritid/ landhandel, det er dog en langsommelig process.

Det jeg har haft aller bedst held med er elektrolyse. 12Volt billader, krukke eller anden vandbeholder, en offeranode af noget skrot jern (IKKE RUSTFRI!!!)

 Der er en god beskrivelse på http://www.rustfjerner.dk/elektrolyse/elektrolyse.htm

Processen skader ikke emnet, så man kan bare lade det blive i så længe man lyster. Så skal det bare lige skylles/børstes og noget olie på, så er de så gode som nye

Jeg har brugt det til hedvandsrenser spiral, grillriste, værktøj osv osv. Det fede er at man ikke skal gå og holde øje som man skal med syre metoderne, (jeg har tryllet et par skruer og møtrikker væk i kaffeafkalker..
« Senest Redigeret: Oktober 25, 2018, 07:57:39 af Kidde »
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Fjerne rust fra gevind bakke/tappe
« Svar #7 Dato: Oktober 25, 2018, 09:33:21 »
Smid det hele i en spand Petroleum Det gjorde man i gamle dage. Lad det ligge i en uges tid
Ja det var jo et forsøg værd, ment og beskadiger ikke værktøjet.
Er lampeolie egentlig det samme som petroleum? for det har jeg stående noget af.

Nå det var dig, der købte dem. ;D

På noget lampeolie står der i hvert fald (lugtfri petroleum) i parentes på flasken. Kan man overhovedet købe den gamle petroleum, som lugtede fælt, stadigvæk [quest]

Dieselolie virker også ok, hvis det får tid, men jeg er nu lidt enig med Kidde.
Hvis du bruger elektrolysen som beskrevet, fjerner du jo jo ikke noget af emnet. Rusten løsner sig fordi nogle elektroner "møver" sig ind under det og binder sig i et ultratyndt lag til det rene metal.

Jeg tror da, at jeg ville give det en chance på en af de mest rustne tapper, og så prøve den af inden du tage chancen med flere. Der er jo nogle stykker at tage af. ;D

Edit: Afkalker, kausisk soda, heste-ajle og hvad der ellers bruges, løsner jo netop rusten ved at fjerne et tyndt lag metal under det - og også alle andre steder på emet f.eks. de skærende kanter.
« Senest Redigeret: Oktober 25, 2018, 09:49:34 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Fjerne rust fra gevind bakke/tappe
« Svar #8 Dato: Oktober 25, 2018, 09:52:29 »
Havde egentlig udelukket elektrolyse, da jeg troede det åd af metallet også  ;D
Så når det ikke fjerner metallet, er det jo nok i virkeligheden den bedste metode, ligesom med iblødsætning i petroleum, der jo heller ikke skader.

Havde ikke hørt før at kaffemaskineafkalker er god til at fjerne rust..

Nu må jeg jo prøve et og andet, når der bliver tid, konen holder mig i kort snor med et project i haven  ;D


Nå Tommy havde du også kik på dem  8)

« Senest Redigeret: Oktober 25, 2018, 09:55:09 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Fjerne rust fra gevind bakke/tappe
« Svar #9 Dato: Oktober 25, 2018, 10:29:41 »
Nå Tommy havde du også kik på dem  8)

Njaah. Jeg var jo som sædvanlig for langsom. :P Jeg laver nu heller ikke så meget tomme gevind - men til den pris. 8)

Husk at vende strømmen rigtigt - ellers får du en utrolig fin offerannode og en masse tapper i understørrelse. 8) ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Fjerne rust fra gevind bakke/tappe
« Svar #10 Dato: Oktober 25, 2018, 12:43:41 »
Alt det kemi er bare til at ødelægge tilværelsen for os andre. Hvad skal det bruges til når det alligevel ikke virker eller skader emnet
Jens kør ned på tanken og hent 10 L diesel olie. og det virker. Brug en skuresvamp, du får nogen dejlig bløde finger. Og det syntes konen godt lide ?

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Fjerne rust fra gevind bakke/tappe
« Svar #11 Dato: Oktober 25, 2018, 12:46:15 »
Nu må jeg jo prøve et og andet, når der bliver tid, konen holder mig i kort snor med et project i haven  ;D

Det er jo bare at sætte det over, så kan du grave de petunier op imens det står og bobler :D

Ventilationen er også en go ide
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Fjerne rust fra gevind bakke/tappe
« Svar #12 Dato: Oktober 25, 2018, 12:59:38 »
Alt det kemi er bare til at ødelægge tilværelsen for os andre. Hvad skal det bruges til når det alligevel ikke virker eller skader emnet
Jens kør ned på tanken og hent 10 L diesel olie. og det virker. Brug en skuresvamp, du får nogen dejlig bløde finger. Og det syntes konen godt lide ?

Ja, den beskidte diesel kan man jo som bekendt bare hælde i konens blomsterbed.....Fra naturen og til naturen... eller ;)

Der burde ikke være noget skadeligt i restaffaldet fra elektrolysen, såfremt man IKKE bruger rustfri som offer..
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Fjerne rust fra gevind bakke/tappe
« Svar #13 Dato: Oktober 25, 2018, 13:07:43 »
Nu bliver de sat i blød i dieselolie eller lampeolie/petroleum, så kommer alt fedt og snavs jo nok løs, så må vi jo se om der er mere rust tilbage.
Uanset hvilke andre metoder elektrolys eller noget ætsende, skader det jo ikke emnerne er affedtede og rene.

Den brugte rensevæske må jeg nok hellere afskaffe på reglementeret vis  ;D
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Fjerne rust fra gevind bakke/tappe
« Svar #14 Dato: Oktober 25, 2018, 21:03:48 »
Så fik jeg kikket lidt på tingene, det står ikke så slemt til, som først antaget, de var smurt ind i olie som så havde samlet en masse skidt, lidt skrubben med en skuresvamp kunne få teksten frem på 99% af dem.
der er RG fra 1½" med til 1/8" med alle størrelser både i bak og tap
Så var der nogle wg bakker, samt nogle bsv og et par enkelte unf.

Så nu står de og hygger sig i en spand diselolie  :)
Husk altid at skille tingene ad.