Forfatter Emne: Hvad laver i  (Læst 13917 gange)

tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: Hvad laver i
« Svar #15 Dato: September 21, 2018, 10:18:34 »


           Nej Søren. Jeg tror også jeg har bedst ved at holde kameraet ude af værkstedet.
   
           teddy
teddy

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: Hvad laver i
« Svar #16 Dato: September 21, 2018, 11:05:25 »


           Nej Søren. Jeg tror også jeg har bedst ved at holde kameraet ude af værkstedet.
   
           teddy

de kamera kan helt sikkert heller ikke tåle støv og metal spånner  ;)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hvad laver i
« Svar #17 Dato: September 21, 2018, 14:02:08 »

Jamen folk har da været voldsomt aktive, selv om det ikke har kunnet ses herinde.

For mit vedkommende har sygdom stjålet en stor del af tiden, og en anden hobby har spist hobbybudgettet for de næste par år eller tre. - Men længe leve havregryn ;D så det går nok endda. Planer er der som sædvanligt masser af.

Bon herindefra (Bo) har hjulpet mig med noget spændende, men det kommer, når resten af den plan forhåbentlig snart bliver ført ud i livet.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

rcflier

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Hvad laver i
« Svar #18 Dato: Oktober 05, 2018, 19:29:09 »

Hej allesammen.

Da jeg fik besøg af et par (kommende) flyvekammerater, fik jeg ryddet lidt op.

Den adskilte motor på arbejdsbordet er en Rotax 503 til en enpersoners gyrokopter (Gyrobee), jeg skal lave. Så det er svaret på: "Hvad Laver I".

Jeg har en Colchester Chipmaster Continental (metrisk) - ja, med AXA Multifix hurtigskift stålholder og 10 værktøjsholdere. 143mm pinolhøjde og ca. ½ meter drejelængde.
Af udstyr til samme kan nævnes: 125mm PB centrerpatron, 200mm PB kloplan, PB EC Multisize spændetænger (1,6 - 38,1 mm) med KC 15 patron.
Og begge slags briller samt medbringer- og glatplan. Fed, lille bænk med 3 HK og mekanisk variator, 35 - 300 o/min. og 350 - 3000 o/min med 5½ omdrejning af et håndtag.

En Deckel FP2 værktøjsfræser med forskydeligt vertikalhovede, x=500mm, y=200 mm (plus stor ekstra forskydning), z=400 mm.
Fast plan, sinusbord, deleapparat med tilbehør, 380 mm rundbord, finborehovede (2 stk.) og stikkehovede. Lille 150mm rundbord, Centricator (3 slags),
Centrermikroskop, Wohlhaupter UPA3 rodehovede, langdorne, kombidorne, Weldonholdere osv.

Lodret båndsav, angiveligt fra København. Bænkboremaskine fra Østjysk. Dejlig, tung maskine.

Plus selvfølgelig det sædvanlige til en husholdning.

Men som i kan se, mangler jeg gode ideer til indretningen. Jeg regner med at fræser, drejebænk, værktøjsskab og arbejdsbord skal blive stående.
I hjørnet overfor fræseren skal jeg bygge et skuffeskab med holder til sinusbordet, som så kan bruges som opmærkeplan.

Har nogen gode ideer til indretning? Der er kun 12 kvm., så det er med at få mest muligt ud af dem. Jeg er ved at sætte stålbjælker op til en lille portalkran,
fordi tilbehøret til fræseren er temmelig tungt. Jeg kunne tænke mig at få modelflyene hen andetsteds, men det er svært at få plads til dem i huset.

Mvh.
Erik

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hvad laver i
« Svar #19 Dato: Oktober 05, 2018, 19:49:12 »
AK ja, den plads. Hylderne se hjemlige ud ;D

Fede maskiner du holder dig [th]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Hvad laver i
« Svar #20 Dato: Oktober 05, 2018, 20:03:03 »
Fik fint besøg af Ray i mandags der hentede et plan jeg havde foræret ham. 😊
I går blev der konstrueret en rørklemmer.
I dag kom jeg til at købe endnu en drejebænk. 😁😁
Nogen der mangler en Schaublin 102???
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hvad laver i
« Svar #21 Dato: Oktober 05, 2018, 23:03:32 »

SÅDAN! [th] Velkommen i "Maximat Ejernes Stolte Broderskab." 8)

Vi mødes den første tirsdag i hver måned for at trøste hinanden. ;D


Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hvad laver i
« Svar #22 Dato: Oktober 06, 2018, 07:21:31 »
Så galt er det vel heller ikke. Nu står julen snart for døren. og den kan vel bruges hvis julelyset er lidt for stor til lyseholderen i adventskransen  ]jul[

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Hvad laver i
« Svar #23 Dato: Oktober 06, 2018, 17:14:39 »
Ser ser godt og hyggeligt ud hos dig Erik
Har du overvejet et Lista skab med høje skuffer til dine deckel ting?
Så kan du bruge toppen af det til dit plan?

Men ja, du skulle nok have haft bygget større da du var i gang.  Men man regner jo aldrig med at det griber sådan om sig


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hvad laver i
« Svar #24 Dato: Oktober 06, 2018, 21:43:34 »
Ja jeg byggede jo småt, lige netop for at det ikke skulle gribe alt for meget om sig. ;D

Og som min ellers så søde kone, udtalte sig " du får mere og mere værktøj, men laver mindre og mindre"

« Senest Redigeret: Oktober 06, 2018, 21:45:48 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

rcflier

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Hvad laver i
« Svar #25 Dato: Oktober 06, 2018, 22:15:13 »
Hej Rasmus.

<snip> Ser ser godt og hyggeligt ud hos dig Erik
Har du overvejet et Lista skab med høje skuffer til dine deckel ting?
Så kan du bruge toppen af det til dit plan? <snip>

Nu har jeg jo et originalt Deckel FP1 skab til Deckelstuff. 2'eren skal originalt bruge 2 skabe - fjollet.
Jeg så et billede af 1'er skabet hos lathes.co.uk og syntes, det var fikst.
Men jeg bør lave nye træindlæg, da de ikke passer til mine kegle 40 værktøjer.
Jeg fik en stak skuffer og glideskinner forærende. De må kunne bruges til at bygge et skuffemøbel med sinusbordet som bordplade.
Har du set, hvor godt de to Lista-agtige skabe passer mellem benene på arbejdsbordet? Lige så godt som dine skabe.

Hvad angår værkstedet, rev jeg en gammel bygning ned. Gulvet var i to dele og jeg besluttede at kun bruge den ene del.
Jeg lagde fodrem og lidt gulv og rev halvdelen ned. Så kørte jeg Deckelen ind med truck og pallevogn (den vejer 1000 kg. uden hovede og plan).
Og byggede værkstedet op omkring den... ;D Jeg har lavet en udtagelig hel vægsektion, hvis Deckelen skal ud engang.
Lokalet er 2,7 m x 4,7 m. Det er betonpladen (plus vægtykkelser), værkstedet står på. Så fik jeg brugt nogle stykker spærtræ, jeg havde liggende.
Det var så stort, som jeg orkede at bygge.

I tidens løb har jeg haft mange drejebænke ind og ud af døren. Myford Super7, Boley 5LZ (defekt), Harrison 300, Weiler 220 LZD, EMCO Maximat Super 11, Weiler Primus og nu Chipmaster.
Alt sammen ved hjælp af tre bjælker som rampe og en pallevogn med korte gafler...at få Boley og Harrison ind og ud var meget farligt. Aldrig mere!!

Mvh.
Erik
« Senest Redigeret: Oktober 07, 2018, 01:42:50 af rcflier »

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Hvad laver i
« Svar #26 Dato: Oktober 08, 2018, 17:57:39 »
Fik fint besøg af Ray i mandags der hentede et plan jeg havde foræret ham. 😊
I går blev der konstrueret en rørklemmer.
I dag kom jeg til at købe endnu en drejebænk. 😁😁
Nogen der mangler en Schaublin 102???

Billeder, tilbehør, pris?

Mvh

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Hvad laver i
« Svar #27 Dato: Oktober 08, 2018, 21:13:02 »
Fik fint besøg af Ray i mandags der hentede et plan jeg havde foræret ham. 😊
I går blev der konstrueret en rørklemmer.
I dag kom jeg til at købe endnu en drejebænk. 😁😁
Nogen der mangler en Schaublin 102???

Billeder, tilbehør, pris?

Mvh

Uha... Der skal lige ryddes op omkring den, og gnides med en klud på den. :)
Der er kryds-slæde, 3 og 4 klo, og en hurtigskifteholder med 2 holdere.
Den er med støbt understel og Dahlander motor.

Har aldrig brugt at flytte remmen i spindeldokken, så det skal der nok kigges på.

Tænker at en rimelig pris som den står er omkring 6-7000?
Jeg regner lige med at stykke en rigtig salgsannonce sammen. :)

Den vejer omkring 650 kg.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Hvad laver i
« Svar #28 Dato: Oktober 09, 2018, 14:48:38 »
Der kan man sku snakke om et eksempel til efterlevelse. :D

I får ALDRIG et billede af mit værksted at se nu. :D :D :D


Jeg stemmer for at vi laver en "Så meget kan her rode" billed tråd istedet. Jeg skal nok ligge ud..   Mon ikke også Hans har et billede af en spån der havde forvildet sig ned bag en maskinsko :P
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Hvad laver i
« Svar #29 Dato: Oktober 09, 2018, 15:19:40 »
Jeg vinder lige nu, uden tvivl. Deadline er fredag kl 13.30, der kommer der 8m3 flydebeton.. før det får jeg ikke rørt en finger i værkstedet. 😁
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D