Forfatter Emne: UNF Gevind 60  (Læst 8322 gange)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
UNF Gevind 60
« Dato: April 15, 2018, 00:35:37 »
Sig mig engang, hvad går i og laver. Ikke en skid, tækket det nok, ligger på sofaen hele dagen. Nå men jeg har da fået lavet lidt.
En mand kommer med en el motor og en gammel borepatron som han vil have sat på motor akslen, så han kan lave en plansliber, men hvad er det for et gevind inde i borepatronen. Udvendig kan jeg se at der står 3/16 del til ½” borddiameter, så det må være noget Engelske tomme gevind. Nu er det ikke nemt at komme ind med en gevindsøger, men ved at måle inder diameter som er 11,6 og søge i en gevindtabel så kommer man frem til at 11,6 passer fint med ½ / 20 G – tom og yder diameter bliver så 12,70 og en flanke vinkel på 60. Så det hedder UNF- ISO 60. Så fandt jeg en stump akselstål og lave en prøve dorn med ovennævnte gevind og det passede så var det bare at lave det samme på motorakslen
PS tror aldrig at have lavet sådan et gevind før. 1,25 er meget tæt på ,men ikke helt

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: UNF Gevind 60
« Svar #1 Dato: April 15, 2018, 01:16:15 »
Ja det er vist standart for borepatroner med 3/8-24UNF, og ½-20UNF.
Så det er nok et levn fra de gode gamle dage.. :)

Har dog ikke helt slappet af fik leveret 3 tons granitskærver, som jeg har læsset på trillebør, og kørt om i haven.
Husk altid at skille tingene ad.

Knud

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 90
Sv: UNF Gevind 60
« Svar #2 Dato: April 15, 2018, 19:58:02 »
Ja en stor del af fornøjelsen er da at finde ud af hvordan man gør, og når det så lykkes, -juhu!
Granitskærver i baghaven? Så er man nok igang med at lave en jernbane, og har et lokomotivprojekt igang på værkstedet. Eller ??
Knudr

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: UNF Gevind 60
« Svar #3 Dato: April 15, 2018, 20:20:47 »
Godt du fik det lavet

Jeg har været i værkstedet det meste af dagen.
Utroligt så lidt man kan få så meget tid til at gå med
Men fik da lavet min bagplade færdig til en ny centrerpatron. Og så ryddet op, bagefter (pokkers til svineri)


krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: UNF Gevind 60
« Svar #4 Dato: April 15, 2018, 20:43:14 »
Hans gevind kan være et problem, som du skriver især indvendig. Der er rigtig mange forskellige, ja selv metrisk fingevind. Så er der de engelske og amerikanske.
Jørgen Neess

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: UNF Gevind 60
« Svar #5 Dato: April 15, 2018, 23:59:29 »
RH: ja et stykke flot arbejde. Det er en fornøjelse at se.
Krut: Ja gevind er nogen gange  noget fanden har skabt, men det er mit indtryk at verdens industrier er gået over til mm. Og jeg tror heller ikke at nutidens ungdom lære meget om tomme gevind

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: UNF Gevind 60
« Svar #6 Dato: April 16, 2018, 08:28:41 »
Godt du fik det lavet

Jeg har været i værkstedet det meste af dagen.
Utroligt så lidt man kan få så meget tid til at gå med
Men fik da lavet min bagplade færdig til en ny centrerpatron. Og så ryddet op, bagefter (pokkers til svineri)



Er det en L00 bagplade du har fået lavet?! (Savl savl!) Min gamle drejebænk ville elske en ny spindel - men kan simpelthen ikke finde nogle jeg kan betale med penge :(
Blot en smed, gemt i en maskinmester

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: UNF Gevind 60
« Svar #7 Dato: April 16, 2018, 08:41:23 »
Tak,  nej det er en L0
Okay, nej vil godt tro det er svært at finde en ny spindel.
Hvilken bænk har du?

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: UNF Gevind 60
« Svar #8 Dato: April 16, 2018, 08:47:29 »
Ser nu lækkert ud!  :-*

Modigs HF190 :) - God gammel skibsbænk..
Blot en smed, gemt i en maskinmester

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: UNF Gevind 60
« Svar #9 Dato: April 16, 2018, 11:07:55 »
Tror aldrig vi slipper for tomme gevindene, som nu med borepatronerne, der har været standart fra ruder konges tid.
Da jeg arbejdede på maskinfabrik, lavede vi stadig gevind i tommer til især følere, og rotationsvagte.
Vandrør er jo også tommer gevind, selv om gammeldags vandrør, jo nok bruges i begrænsende mængder.
Amerikanerne bruger stadig tommegevind, og tomme mål.

Og som Englænderne siger..
Vi going metric inch by inch        ;D

Når man som jeg har en gammel Engelsk drejebænk, bliver man helt glad for at skulle skære et tomme gevind, så slipper man for at bytte tandhjul rundt.
Her forleden lavede jeg et blinddæksel, til horisontalspindlen på min fræser, som også var tomme gevind.
« Senest Redigeret: April 16, 2018, 11:19:47 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Kevin

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 17
Sv: UNF Gevind 60
« Svar #10 Dato: April 16, 2018, 17:10:15 »
Når man som jeg har en gammel Engelsk drejebænk, bliver man helt glad for at skulle skære et tomme gevind, så slipper man for at bytte tandhjul rundt.

Hvorfor lader du ikke de metriske tandhjul side på og så lever med at tilspændingerne ikke er helt de samme som den der står på skiltet, eller bliver tilspændingerne alt for hurtig/langsom til det er til at arbejde med?

Og så er det forresten ikke kun vandrør stort set alle rør gevind i hydrauliske systemer i europa er britisk tommegevind (som selvfølgelige har fået en ISO standard).
« Senest Redigeret: April 16, 2018, 17:13:33 af Kevin »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: UNF Gevind 60
« Svar #11 Dato: April 16, 2018, 17:47:22 »
Grunden er at jeg selv har lavet tandhjulene til mm gevindskæring, og konverteringssætet er lavet af aluminium, så dem vil jeg ikke køre med hele tiden. Samt der skal skiftes tandhjul, efter hvilke stigning i mm, der skal skæres.
Men eller kunne det snildt lade sig gøre, drejer da også med almindelig tilspænding med mm hjulene, hvis der er dreje opperationer mellem gevindskæring.

Der skal sådan en samling tandhjul til, for at kunne skære de mest gængse mm stigninger.....
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: UNF Gevind 60
« Svar #12 Dato: April 16, 2018, 19:59:10 »
Når du har lavet tandhjul på dén måde Jens, sidder hjulet så løst på en tap, og det er selve 'fræseren' der driver hjulet rundt, imens den skærer ind?

Mvh

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: UNF Gevind 60
« Svar #13 Dato: April 16, 2018, 20:27:47 »
Nej det er en såkaldt gearhub, så bare en række "tandhjulsfræsere" sleben" som Rack (tandstang), har den fordel at man kan fræse alle størrelser tandhjul, i samme serie, med den samme fræser, bruger man "skivefræsere" kræver det 7-8 forskellige fræsere, at lave alle størrelser tandhjul.

Så jeg har brugt delehoved, som ved normal tandhjulsfræsning.

Beskrevet i denne gamle tråd, desværre virker mange af linkene i tråden ikke længere.
http://frylundsmaskinforum.dk/fagteori/index.php?topic=168.0
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: UNF Gevind 60
« Svar #14 Dato: April 16, 2018, 22:07:07 »
Tak for linket. Jeg har faktisk set det før, nu du skriver det. Havde bare glemt det. Og troede faktisk det var som jeg beskrev tidligere, hvor den selv trak emnet rundt.

Nå, men for lige at spørge dumt endnu en gang

Du skriver man behøver flere sæt enkelte tandhjuls fræsere?
Fordelen ved den type du har lavet, er det så som på billedet, at 'nabo' tanden, bliver skåret i profil af 'nabo' skæret på hubben?
Dvs. Det er bare dybden man stiller forskellig i de forskellige tandhjuls størrelser? Og så passer alt andet?
Er det rigtigt forstået?

Det var faktisk dette, der gjorde jeg troede det var en umulig metode, da jeg trode at den ville ødelægge tanden i stedet


« Senest Redigeret: April 16, 2018, 22:10:55 af RH »