Forfatter Emne: Rustfjerner  (Læst 5989 gange)

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Rustfjerner
« Dato: Januar 20, 2011, 22:17:56 »
Hej

Som set i anden tråd er der flere forslag til hvad man behandler rustangreb med, bl.a. almindelig toiletrens (hvad det nu end er) og Kemilux rustfjerner.

Hvad bruges ?

Hvordan bruges det ?

Hvor får man fat på det ?

Hvordan efterbehandler man, og med hvad ?

Hvordan forebyger man, og med hvad ?

Kom med alle ideer, jeg er sikker på at vi alle har problemer med rust på den ene eller den anden måde.

Palle

  • Gæst
Sv: Rustfjerner
« Svar #1 Dato: Januar 20, 2011, 22:42:21 »
Noget af det bedste til at tage det værste, er gammeldags grydesvampe!

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Rustfjerner
« Svar #2 Dato: Januar 23, 2011, 13:56:55 »
Jeg har afprøvet toiletrens, som rustæder, det fungere fint, dog skal der efterbehandles, med syrefri olie eller lignende, ret hurtigt.
Emnet har været oppe før, her i fora, det var her jeg fik, at vide det med toiletrens....

http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=39.0

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ij56

  • Gæst
Sv: Rustfjerner
« Svar #3 Dato: Februar 28, 2012, 22:06:28 »
Jeg har arbejdet en del med renovering af gamle skydeevåben, og så er det vigtigt at bruge den mest nænsomme metode. Jeg har i mange aå brugt to forskellige metoder:

  • Let rust på tilgængelige steder:
    En mættet opløsning af OXALSYRE i vand. Efter behandlingen, vil overfladen have fået en grålig overflade, som tager bedre imod rustbeskyttende olie, ligesom en bruneret overflade.
  • Vanskelig tilgængelig eller omfangsrige rustangreb:
    Elektrolyse. 8-10 Liter vane + 2 dl calsineret soda (må ikke forveksles med caustic soda). Et kasseret jernemne med størst mulig overflade forbindes til + og emnet, der skal "afrustes" forbindes til - på en jævnstrømskilde med forholdsvis lav spænding (f.eks. en auto-lader med 12 eller 24V. Efter nogle timer eller dage (afhænger af rustangrebets dybde, spændingen og hvor langt + og - er fra hinanden) er rusten, og kun rusten, fjernet og emnet kan tørres og påføres olie.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Rustfjerner
« Svar #4 Dato: Februar 29, 2012, 11:08:48 »
En petrolumsklud er noget af det bedste man kan bruge på blank stål. Hvis der er overflade rust så fjern det med stålund med petroliun / dieselolie. Det har jeg altid brugt med godt resultat,
Hans