Forfatter Emne: Elektrode svejse problemmer  (Læst 3540 gange)

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Elektrode svejse problemmer
« Dato: Juli 13, 2020, 12:48:31 »
Hej...Jeg har svejst i over 20 år og har pt. certifikat i MIG svejsning så jeg betragte mig som en habil/rutineret svejser da jeg svejser på jobbet flere gange i ugen, nå så langt så godt..Jeg købte fornylig en kineser MIG svejser til 4000 kr på 200Amp med 230 volts stik som også kan svejse TIG og MMA .. Den kører overaskede godt med Fluxtråd og Alu med argon gas..Men da jeg ville prøve og svejse med den i går med elektroder så drillede den, jeg prøvede med nogle ESAB 53.05 2,5mm og efter ca 2-3 cm søm længde gik lysbuen ud..og det forsatte igen og igen..Prøvede med COMET J50 2,5mm som jeg har svejst meget med i mine tidligere kleinsmede dage og de opførte sig på præsis samme måde til min store irritation/frustration  >:(Det skal siges at begge typer elektroder er fra åbne pakker og nok "fugtige" fra atmosfærisk luft..Så er det jeg ikke kan huske (fordi det lang tid siden jeg har svejst med pind, dog ikke glemt det helt) hvordan evt. fugtige elektrode opfører sig..Er det fugt i elektroder der får lysbuen til og gå ud eller er det min strøm udtag der er forkert/for lille???..Svejseren er tilsluttet en kombineret 400 volt 16 ampere/230 volt vægstik og fra den kører min Kemppi MIG minarc evo 200 A uden problemmer..Da jeg svejsede med den spritnye kineser med 0,9mm fluxtråd på fuld skrald så gik en sikring på 10 Ampere, som ikke var den kombineret 400V/230 v udtag,men da jeg skruede ned for strømstyrken så kørte den uden problemer...Selv om jeg gik helt ned på 85 ampere på elektrode funktionen så gik lysbuen ud så jeg ved svejseren ikke kan værer overbelastet..Hvad dælen er galt?????
« Senest Redigeret: Juli 13, 2020, 12:54:50 af Spsmed »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Elektrode svejse problemmer
« Svar #1 Dato: Juli 13, 2020, 15:02:07 »
Tror det er spændingen (volt) der er for lav, på svejseren. (under svejsning)
Havde engang en lille montør elsvejser, den havde det på samme måde, den kunne godt tænde en basisk elektrode, men ikke holde lysbuen kørende, her var spændingen noget lav under svejsning. (sammenlignet med et gammelt Esab æg)

Går ud fra du har den rigtige polaritet.... ( plus og minus / stell og svejseklemme)

Har du prøvet med almindelige husmands elektroder ?
« Senest Redigeret: Juli 13, 2020, 15:55:46 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.