Forfatter Emne: Skråtskårne tandhjul  (Læst 8456 gange)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Skråtskårne tandhjul
« Svar #15 Dato: Juli 10, 2020, 23:27:05 »
Der må da være en herinde der er skrap til tandhjuls fræsning

Men jeg tænker da, at det er især kommer an på hvor mange grader tænderne 'vrider' sig.  Nogle tænder vrider jo meget. Hvor nogle kun har et ganske svagt vrid, eller snoning.

Og hvis ikke de ligger pokkers meget ude af centerlinen, så går det vel nok. Men der må være en formel eller tabel for det

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Skråtskårne tandhjul
« Svar #16 Dato: Juli 11, 2020, 00:30:04 »
Der må da være en herinde der er skrap til tandhjuls fræsning

Men jeg tænker da, at det er især kommer an på hvor mange grader tænderne 'vrider' sig.  Nogle tænder vrider jo meget. Hvor nogle kun har et ganske svagt vrid, eller snoning.

Og hvis ikke de ligger pokkers meget ude af centerlinen, så går det vel nok. Men der må være en formel eller tabel for det

Tabellen er vel bare, at hjulet (mens det skæres) skal drejes det antal grader, tænderne skal skråtstilles.
Det skriver Claus, er 30 grader. Det er temmelig "pokkers meget" ude af centerlinjen. ;) [th]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Skråtskårne tandhjul
« Svar #17 Dato: Juli 11, 2020, 01:10:07 »
Jeg havde glemt de 30°
Ja det er meget.  Nok også for meget

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Skråtskårne tandhjul
« Svar #18 Dato: Juli 11, 2020, 06:48:30 »

Claus, Hvad er Ø og højde på det hjul du skal lave [quest] Jeg har nogle stumper fiber liggende, af det samme som Stefan Gotteswinther laver skiftehjul til Emcoen af. Hvis det er tykt nok kan du få noget af det.
Det har været brugt til noget medicinalhalløj, så der skal fræses ½ mm hvid "laminat" af begge sider.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Claus Lüders

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 17
Sv: Skråtskårne tandhjul
« Svar #19 Dato: Juli 11, 2020, 18:17:24 »
Hej Tommy
Det vil være fint, hvis diameteren er stor nok
Hjulet er Ø103,5 (44 tænder) Så jeg tænker min 105 mm vil være fint
Modulet 2,25 og bredden er 20mm
Mvh Claus

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Skråtskårne tandhjul
« Svar #20 Dato: Juli 12, 2020, 10:45:52 »
Hej Tommy
Det vil være fint, hvis diameteren er stor nok
Hjulet er Ø103,5 (44 tænder) Så jeg tænker min 105 mm vil være fint
Modulet 2,25 og bredden er 20mm
Mvh Claus

Hmm :( Var ude og rode i kassen, og det største jeg kan klare i den tykkelse, kan blive lidt over 80 i diameter. :'(

10 mm har jeg masser af, hvis du har mod på at lime 2 sammen [quest] Så kan det nok blive 18 højt uden den hvide belægning.
Du siger bare til.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Claus Lüders

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 17
Sv: Skråtskårne tandhjul
« Svar #21 Dato: Juli 12, 2020, 18:42:03 »
Hej Tommy
Jeg tænker lige over situationen :)
Men tak for budet, jeg vender tilbage hvis det bliver aktuelt.
Mvh Claus

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Skråtskårne tandhjul
« Svar #22 Dato: Juli 12, 2020, 21:39:40 »
Er det ikke muligt at reparer det gamle ? hvad med skruer eller nitter du skal jo alligevel bruge det gamle nav med notgang. Du skal jo naturligvis sørge for at notgangen sidder samme sted i forhold til en tand som på det gamle,med mindre du har andre muligheder for justering i forhold til knasten. Det kunne være rart med et billede så er det meget lettere at hjælpe.
« Senest Redigeret: Juli 12, 2020, 21:46:20 af j håndstad »

Claus Lüders

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 17
Sv: Skråtskårne tandhjul
« Svar #23 Dato: Juli 12, 2020, 22:04:02 »
Jeg prøver lige med et billede i morgen ellers tirsdag.
Tanken var at lave notgang i fiber/pom hjulet således at stål navet undgås, hvis bare det kan holde?
Notgang og mærke på tænderne skal være overens, så kører det  :)

Claus Lüders

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 17
Sv: Skråtskårne tandhjul
« Svar #24 Dato: Juli 14, 2020, 09:29:37 »
Her kommer lige et par billeder.
Hukommelsen er ikke så god!
Jeg skrev at bredden var 20 mm. Den er altså kun 13
Skulle i have et bud på materialet ud fra billederne, er i meget velkomne til at kommentere

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Skråtskårne tandhjul
« Svar #25 Dato: Juli 14, 2020, 09:59:26 »
Det ville jeg reparere med et nyt nav.

Evt dreje det ned på midten, så det var plant. Og så ellers lave det nye nav og bredden på dette, i stål.  Og så lave en større krave i den ene side på navet/bøsningen. På den anden en 'plade', og så bolte dem sammen i 'armene'   
Tænker de 4 nuværende huller skal være der, så olie eller lign. Kan rende rundt?

Der findes sikkert andre og smartere løsninger

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Skråtskårne tandhjul
« Svar #26 Dato: Juli 14, 2020, 10:10:35 »
Ja var det mig ville jeg da helt bestemt, lave et nyt nav, som så kan skrues fast i fiberhjulet. :)
Husk altid at skille tingene ad.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Skråtskårne tandhjul
« Svar #27 Dato: Juli 14, 2020, 13:25:41 »
Ja jeg er fuldstændig enig da tandhjulet ikke fejler noget.Hvis du er usikker på pladsseringen af notgangens pladssering så lav slidshuller  i tandhjulet så du kan ændre indstillingen.Det har jeg gjort med held på flere motorer til ræs.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Skråtskårne tandhjul
« Svar #28 Dato: Juli 15, 2020, 10:27:40 »
Hvor for have alt det bøvl med skrotskåret tænder. Lav to nye hjul med lige tænder. Det skal kun trække en knastakset, hvor stempel slaget skal passe med ventil åbning, der behøver ikke at være skæve tænder. Hvis det ene har 50 tænder så skal det andet have 25 tænder, så går det hele af sig selv med udregninger og dele hoved og modul fræser. Det lille kan laves af alu. eller messing og det store kunne laves af fiber. Det har noget med støj at gøre. Når jeg tænker på en Volvo B 18 motor der sad et stålhjul og et fiber hjul De holt omkring 150,000 km. Så kunne man hører at de begyndte ar rasle så var det tid at få dem skiftet :)

Claus Lüders

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 17
Sv: Skråtskårne tandhjul
« Svar #29 Dato: Juli 16, 2020, 09:59:10 »
Efter de gode råd
Som i er kommet med, tror jeg at det blive et nyt nav i 1. Omgang.
Der skal nok komme lidt billeder af det færdige resultat.
Men der går mindst 14 dage inden tiden tillader det :-\
Tak for rådene :)