Forfatter Emne: Svejsning.  (Læst 12576 gange)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Svejsning.
« Svar #15 Dato: Juni 24, 2019, 22:50:34 »
Mig/mag værker er altså noget mekanikere og bønderne bruger

Du vil helt sikkert blive en gladere mand og sove bedre om natten med et tig værk i garagen.

Nå men det ser da umiddelbart fint ud. Prisen er da ikke slem.

Synes en gang jeg hørte om ordet Intermittens,  det er noget med hvor længe det kan svejse med et givet antal ampere, inden det skal puste ud. Kan bare ikke finde det på siden?
Om det er så relevant til hobby, det ved jeg ikke.  Men måske en anden kan komme med input?

Hvad koster et brugt migatronic eller esab eller kemppi værk? (jeg har ikke kigget længe)
De laver alle nogle ret fikse små svejsere.
Vi har mange kemppi miniartic 200 (mener jeg) på jobbet. Det er lige til at tage under armen. Og de svejser rigtig godt. Både tig og pind.  Men det er nok dyrt selvom det er brugt

Tænkte bare, når man nu alligevel har pungen oppe, var det måske givet bedre ud med et kendt mærke, og så ligge lidt til?
(reservedele osv osv i fremtiden)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Svejsning.
« Svar #16 Dato: Juni 24, 2019, 22:58:40 »
Fandt lige et par billeder som er et par år gamle.
Det var fra da jeg fik min tig svejser.
Så skulle den gamle prøve.
Bare nogle 4mm plader svejst/løbet sammen som en firkant.

Det er selvfølgelig ikke et kønt syn, men det er aller første gang manden prøver.
Bare så du kan se at selv en total begynder kan svejse noget sammen. Og resultatet er bedre end hvis han sad med en elektrode

Så du har ingen undskyldning for ikke at kunne lære det


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Svejsning.
« Svar #17 Dato: Juni 25, 2019, 01:00:22 »

Jamen jeg tænkte jo nok, at der var noget jeg ikke havde fattet. :o Hvad er mig/mag nu pludselig for noget, når der står Tig [quest] >:( >:( >:( Jeg synes, at den så lidt mere fancy ud, en den Søren linkede til. ;D

Jeg fandt faktisk en Migatronic på DBA, som så passende imponerende ud ;D
Den kan så af en eller anden grund ikke svejse alu, sagde sælger. Jeg fik ikke at vide hvorfor, for det kneb med "kvalificerede" spørgsmål.  ???

https://www.dba.dk/tig-svejser-migatronic-ti/id-1056125150/
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Svejsning.
« Svar #18 Dato: Juni 25, 2019, 06:29:39 »
MIG (metal inert gas) og MAG (metal aktiv gas) er bare det de fleste kalder for CO2. Selvom de fleste ikke bruger CO2 som beskyttelses gas

Hvis du skal svejse alu skal det være et ac/dc værk.  Men så plejer prisen at være højere.  Men måske værd at overveje?
Man kan nok få et Kina værk der kan det, forholdsvis billigt.

Den anden du linker til ser fin ud. Dog også en del større end den Kina. Men den har jo sikkert den størrelse af en årsag.

Mvh


Sent from my iPad using Tapatalk

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Svejsning.
« Svar #19 Dato: Juni 25, 2019, 08:25:00 »
Du skal ikke købe den fra DBA, det er en gammeldags svejser, uden finesser, også kræver den 32 ampere for at svejse i de højere strømstyrker.
Og strømindstillingen foregår med et håndsving, da det fungere ved at man forskyder jernkernen i transformeren, det er en meget ineffektiv måde at lave det på.

Jeg har en magen til som så dog kan svejse alu også, det er så et af de utallige fejlkøb ;D

Ja og så fylder den jo en del, men du har jo rige´lig med plads  8)
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Svejsning.
« Svar #20 Dato: Juni 25, 2019, 12:47:21 »

Tak begge to. ]tks[

Hmm. Jeg er vist ved at rode mig derud, hvor jeg ikke kan bunde :( Nu har jeg kikket youtube ½ døgn uden at blive ret meget klogere. - Det skulle jeg nok have startet med tidligere. Jeg troede egentlig, at en CO2 altid var sådan et stort skrummel med en rulle tråd, som står på alle autoværksteder. ???

Nej, jeg skal nu heller ikke have den "fikse lille sag" ;) fra DBA. Skal jeg endelig have en tig svejser, så vil jeg have alu muligheden med. OG den troede jeg jo så, at alle tigsvejsere havde. ::)

Det kan sgu godt være, at jeg skal følge den første indskydelse og købe en lille elektrodesvejser - og så se om ikke jeg bliver en glad og lykkelig mand med den.

Tak for alle input. [th]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Svejsning.
« Svar #21 Dato: Juni 25, 2019, 13:06:03 »
Hej Tommy.

Du kan låne min pindsvejser og forsøge at klatte lidt med den. :D

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Svejsning.
« Svar #22 Dato: Juni 25, 2019, 14:02:50 »

Tak Søren.

Har den hotstart, liftarc og jeg skal komme efter dig [quest] For ellers kan jeg jo nok slet ikke finde ud af den. ;D ;D ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Svejsning.
« Svar #23 Dato: Juni 25, 2019, 14:18:06 »
Den har hverken eller. Gammel model, kører bedst med de blå landbrugselektroder ( som min nabo kalder dem )

Sendt fra min SM-J510FN med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

David

  • Gæst
Sv: Svejsning.
« Svar #24 Dato: Juni 25, 2019, 20:40:57 »
Jeg tænker, hvis du er nået til tig, så glem det alu. svejse der til start..Køb fornuftigt og sælg når du ved...Det fordyrer det meget og der er riiigeligt at hente med en simpelt jævnstrøms uden alu's vekselstrøm...
Jeg siger det ud fra mit brug, prisforskellen opvejer ikke behovet for mig...Svejser hver dag og har sos tænkt om Lau er sagen, meen det koster...

David

  • Gæst
Sv: Svejsning.
« Svar #25 Dato: Juni 25, 2019, 20:47:57 »
Og har intet med hverken, sos, eller Lau at gøre...
Der skulle stå, svejser hver dag og har også tænkt om det var sagen...Dammn stavekontrol..

Steffenpoulsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 136
Sv: Svejsning.
« Svar #26 Dato: Juni 26, 2019, 00:36:49 »
Nu ved jeg ikke hvor mange penge du har der står svejser på. Men der findes i dag multifunktions svejsere som både kan mig/mag, tig ac/dc og Pind svejse.og med alle funktioner som hvis det var 3 almindelig svejsere.   De fylder ikke mere end et almindelig tig værk, kræver dog 2 flasker gas.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Svejsning.
« Svar #27 Dato: Juni 26, 2019, 12:17:20 »

Tak for input Steffen [th]

Det startede som en tanke om måske at lære at svejse "bare lidt" fordi jeg pludselig blev træt af altid at bore huller og skære gevind, for at sætte 2 stykker jern sammen.
Og da jeg så luftede tanken herinde, blev alle fristelserne jo pludseligt "næsten" uimodståelige.  ;D

En multifunktionssvejser, ville vist svare til at anbringe mig som styrmand på et stort CNC bearbejdningscenter - resultatet ville ikke blive godt, og maskineriet kunne meget let tage skade. ;D ;D ;D 8)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: Svejsning.
« Svar #28 Dato: Juni 26, 2019, 14:01:20 »


    Hej Tommy.  Lån Sørens pind-svejser, uden alt det moderne lir. og sjov. Og gør som Hans foreslog; saml alt det jernskrot du kan finde og begynd at klistre det sammen med nogle forskellige elektrodeer, både rutile og basiske. Det gir`øvelse, sådan er de fleste startet på vores alder og kom efterhånden efter det. Da jeg sm 15 årig blev udstyret med en svejseklemme på et 300 amp. ESAB var der hverken hot start eller alt hvad det nu hedder. Senere kom der ilt og gas , co2 og tig. men det er let at omstille sig når først man har prøvet det andet. Når så du mener at Du er klar, så kan du jo vælge hvilken svejse type du mener at du har behov for.
    teddy
teddy

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Svejsning.
« Svar #29 Dato: Juni 26, 2019, 20:53:45 »

Hej Teddy

Jeg er skam taknemlig for Sørens tilbud [th] men jeg har faktisk en bekendt, som heller ikke kan bruge den (ikke så store, men Hulens tunge) pindsvejser, han har stående i kælderen.
Den kan jeg også låne, men skal jeg være helt ærlig, så er jeg nok bange for at "skræmme mig selv væk".

Når det bliver weekend, skal jeg til Thy og se på/prøve en brugt Migatronic LDH 160 Tig inverter. Den kan ikke svejse alu, men får mange roser rundt omkring og så har den alle de fancy ting, som skulle gøre det til ren barnemad at svejse. ;D ;D ;D Lad os nu se. ;)

Er der i øvrigt nogen, som har en mening om sådan en
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.