Forfatter Emne: Svejsning.  (Læst 12554 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Svejsning.
« Dato: Juni 22, 2019, 09:58:28 »

Hobbyværkstederne bliver åbenbart svigtet til fordel for grill og havearbejde, så der sker vel ikke så meget ved at stille et dumt spørgsmål. ???

Ind i mellem bliver det lidt besværligt kun at kunne sætte 2 stykker jern sammen med skruer og gevind.

Jeg aner ABSOLUT intet om svejsning, ud over at man får ondt i øjnene af at kigge på det.
HVIS nu jeg (her i den lidt senere del af min allergrønneste ungdom) skulle forsøge at lære det (KUN til husbehov) hvad kaster jeg mig så ud i, når "succeskriterierne" er:

1: Det skal være nemt - helst uhyggeligt nemt - at lære og at have med at gøre.
2: Ingen alu eller andre underlige materialer. Kun jern og evt. rustfrit, hvis det kan indeholdes i pkt. 1.
3: Det behøver ikke nødvendigvis at være så dyrt i anskaffelse og brug, at ærgrelsen bliver alt for stor, når/hvis det i arrigskab ryger ud gennem vinduet.

 [quest] [quest] [quest] [quest] [quest] [quest] :(
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Svejsning.
« Svar #1 Dato: Juni 22, 2019, 10:38:19 »
For mig kunne det lyde som om en lille elsvejser kunne være et godt bud, så kan du svejse almindelig stål og rustfri, med et par forskellige elektroder.

Se evt denne tråd, om den invertersvejser jeg købte i HN http://frylundsmaskinforum.dk/fagteori/index.php?topic=2233.0
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Svejsning.
« Svar #2 Dato: Juni 23, 2019, 11:59:55 »

Jeg har skam kikket på den Jens [th]
Faktisk var jeg lige ved at bestille en, da det stadig kunne nås på tilbud - det skulle jeg nok have gjort. :-\

Det der afskrækkede mig, var vist al den snak om elektroder med underlige navne og numre. :o men det må vel være et spørgsmål om, at finde nogle få stykker, som man har brug for.

Den har i hvert fald en god størrelse til et værksted, hvor plads er det største problem - lige bortset fra evner altså. ;D  Så det kan da godt være, at det ender med en tur til HN.

Hvad mener du, når du skriver "simpel TIG svejsning" - sådan på meget jævnt amatør-dansk [quest]  Simpel er jo et forjættende ord. 8)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Svejsning.
« Svar #3 Dato: Juni 23, 2019, 12:19:03 »
Simpel tigsvejsning, er ude hf tænding, så man skal med og røre emnet med wolfram spidsen, for at starte lysbuen, det er ikke det nemmeste for os amatører, og så kræver det jo  en flaske argon, og et tig håndtag med manuel ventil, så man selv kan åbne for argon gassen.
Jeg har en ældre tig svejser, men bruger den sjældent, så skulle jeg vælge mellem elektrodesvejser og tig, ja så var det tig svejseren der røg ud.. ;D

Mon ikke Onkel Harald får svejseren på bud igen  :)
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Svejsning.
« Svar #4 Dato: Juni 23, 2019, 13:42:00 »
Det kommer selvfølgelig an på hvilket behov man har.

Især tig og elektrode synes jeg er to vidt forskellige metoder.

Den ene sviner meget, den anden slet ikke.
Den ene er hurtig, den anden langsommere.
Den ene kræver helt rene emner, hvor den anden kan klatte det meste sammen.

Uanset hvilken du vælger, skal du forvente at øve en del før det bliver rigtig godt. Men alle kan lære det

Skal du have tig skal du vælge med HF, det andet er bare noget skrald.

Har du et tig værk, har du også elektrode inkluderet.
Personligt bruger jeg aldrig elektrode, men min tig hver gang.

Som sagt, primært fordi at det ikke sviner, og så er det bare meget nemmere at svejse mindre dele med dét.

Jeg købte mit esab værk for 2500kr.
Hertil kommer en flaske argon, Feks fra DBA

Det er selvfølgelig en del mere end en HH inverter.  Men I mine øjne er de penge givet rigtig godt ud

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Svejsning.
« Svar #5 Dato: Juni 23, 2019, 14:38:51 »
Jeg kan så forstå, at "simpel" ikke så simpelt endda, ;D Det lød ellers tillokkende. ;)

Joh, nu har jeg klaret mig i 64 år uden svejser, så helt akut er behovet jo nok ikke. På den anden side set, ville det ikke være den første "plovmand", jeg har sat til, ved ikke at kunne bestemme mig. Sikkert heller ikke den sidste. :-\

Men min egen første tanke var nu også, at en lille elektrodesvejser måtte være den bedste løsning. Dem findes der jo desværre rigtig mange af, så jeg må jo holde mig til noget, som andre har prøvet af.

Jeg faldt godt nok også over denne her. 20 amp mere (måske uden betydning) og lidt flere fremmedord >:( Den har et par knapper mere, og jeg tænkte, om hotstarten måske kan slås fra på den? Jeg kender heller ikke mærket "tysk"? og ved ikke hvad Expondo.dk er for noget. Men formentlig da uden told osv.
Den kan udvides til TIG med gas - HVIS NU ;)

RH. Jeg forstår godt, hvad du mener ;) men evner, behov og ambitioner !!!!!!  :D
« Senest Redigeret: Juni 23, 2019, 14:43:04 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

David

  • Gæst
Sv: Svejsning.
« Svar #7 Dato: Juni 23, 2019, 21:21:45 »
Hej...
Jeg har et co2 værk på 180A, og et 200A tig og dermed elektrode oss...Jeg bruger helt klart oftestst tig...Det så rent og let til hæftning af emner på feks. Tiggeren smelter jo bare og hvis man har brug for at tilføre materiale, er det bare med tråd i egnet materiale...Sort jern, rustfri, messing og kobber, md. ordnes fint med tig...
Jeg sværger til tig...
For 5000 er du fint kørende med tig værk, og flaske med argon...
Se self. 😊 tråden med argon fra Tyskland...Tænker den er god, har dog ikke lige haft behovet der...

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Svejsning.
« Svar #8 Dato: Juni 24, 2019, 01:22:05 »
Tommy: Der findes ingen faste regel sæt. Der findes en masse vejledning. Det bliver du ikke klogger af. Køb en CO2 svejser af god kvalitet på DBA sådan omkring 180 - 200 A. Og så finder du alt det skrot jern som du kan skrabe sammen og så er det bare om at gå i gang. Så hænger du et skilt på porten med teksten. Vil ikke forstyrres, Hunden er løs, Hunden bidder meget. så efter en uges tid så tror jeg at du er ved at komme efter det. Husk at øvelse gør mester, en gammel regel som stadig er gælden den dag i dag

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Svejsning.
« Svar #9 Dato: Juni 24, 2019, 09:03:32 »

Tak for tilliden Hans ;D men en CO2 i ordentlig kvalitet fylder vist desværre rigeligt. Plads er den skarpeste hindring, når man gerne vil have alt i et (alt for) lille hobbyværksted.

Jeg er ret sikker på, at Jens har ret i, at en lille elektrodesvejser opfylder mit behov. Men - uanset hvad jeg nu tænkte i starten, så lyder det da fristende, med noget som også kan tigge rigtigt - selv om det måske er overkill.

Ulempen ved det er, at jeg så skal bevæge mig væk fra den (trygge) lille Onkel Harald model, som får ros mange steder, og ud i et uoverskueligt, ukendt marked. - Og så naturligvis, at der skal bruges gas, slibes wolframspidser osv. osv.
Jeg skal nu heller ikke til Tyskland efter gas i store flasker, men man kan vel også få små flasker fyldt/byttet herhjemme. Med det forbrug jeg evt. vil få, forestiller jeg mig ikke, at det vil vælte budgettet.

Det er fint nok, at tig er rent og nemt - når man kan ;D  men er det også til at lære [quest]  elektroderne virker lidt enklere på mig.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Svejsning.
« Svar #10 Dato: Juni 24, 2019, 12:53:44 »
Hej Tommy

Jeg har både CO2 og elektrodesvejser derhjemme.
Jeg ville dog ofte ønske jeg havde en TIG svejser også. Det er en lækker måde at svejse på. Godt jeg kan det på job.. ;)

Jeg ville nok ofre en plovmand mere og så få begge dele https://www.expondo.dk/stamos-selection-tig-svejser-180-a-saet-inkl-slangepakke-4-m-18000291
Self er en Migatronic til 10000 nok bedre, men 5x bedre?

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

kleinsmeden

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 61
Sv: Svejsning.
« Svar #11 Dato: Juni 24, 2019, 14:47:53 »
Har selv det værk fra HN, og har vel svejst med det 2-3 timer efterhånden. Kun ros herfra. Har for sjov prøvet at koble det op med en tigbrænder. og der var også en utrolig stabil lysbue, ned til ca 35 amp.derunder gik den ned på "vågeblus".
Smed af guds nåde

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Svejsning.
« Svar #12 Dato: Juni 24, 2019, 15:34:33 »
Hvordan var det at starte lysbuen med skrabetænding, gik det fint nok  [quest]
Husk altid at skille tingene ad.

kleinsmeden

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 61
Sv: Svejsning.
« Svar #13 Dato: Juni 24, 2019, 15:40:13 »
Det gik overraskende let, man skulle næsten tro den havde lift arc.
Smed af guds nåde

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Svejsning.
« Svar #14 Dato: Juni 24, 2019, 20:27:34 »
Jeg vil til at samle på frimærker 8)
I den her hobby går det altid sådan, at når man stikker næsen frem for bare lige at snuse til noget nyt, så står man pludselig i en jungle, og inden man ser sig om, har det hele taget hus i H******.  :o

Nå! Men jeg fandt pludseligt et lille lokalt firma, som handler med svejsere på nettet og heldigvis også i det "rigtige liv". Det er rart, at kunne se folk i øjnene, når man handler med dem, og han får fine anmeldelser.

Der dukkede så endnu flere fremmedord op, men skal jeg holde mig til noget, som jeg synes, jeg har lyst til at betale for, bliver det vist denne her. Link nederst.

Pris 4000 kr. med slanger, kabler osv. og incl. en  fuld 8 kg. godt nok "uautriseret" flaske. Han har vist en bagdørsløsning på genopfyldning for kunder. - Ikke mere om det. 8) men prisen er vist 400 kr.

Er der en (eller flere) som gider kikke på den, og fortælle om jeg er helt ude i skoven. [quest]

Og så gik der noget helt galt >:( prøver igen:

https://unik-svejs.dk/forside/shop/svejsemaskiner/svejsemaskiner-tig/sherman-digitig-200-dc/

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.